مالکان خانه تاریخی منتسب به باقرخان آماده واگذاری هستند

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مالکان خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالار ملی در دوران مشروطیت، اعلام کردند آماده واگذاری این ملک به شهرداری هستند.

سه تن از نمایندگان مالکان خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالار ملی با تاکید بر اینکه آمادگی همه گونه همکاری برای واگذاری ملک خود به شهرداری تبریز هستند، اظهار داشتند: در حال حاضر تعداد مالکان این قطعه واقع در مرکز شهر تبریز و محله خیابان 43 نفر است که همه برای واگذاری آن هم قسم بوده و اراده جدی دارند.

آنها با بیان اینکه پیشتر توافقی بین میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز جهت خرید این ملک حاصل شده است، از اینکه شهرداری تبریز تاکنون گامی در این راستا برنداشته است، گلایه و اعلام کردند: چنانچه شهرداری در این خصوص وارد عمل شود بدون تردید ضمن حفظ این اثر تاریخی، در حوزه عمران و آبادانی شهری نیز اقدامی شایسته به انجام خواهد رسید.

این افراد با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تعامل بسیار خوب با مالکان خانه منتسب به باقرخان داشته است، ادامه دادند: با وجود اینکه مسئولان شهرداری تبریز ابراز تمایل برای تملک کرده اند اما تاکنون اقدامی عملی از سوی آنها به انجام نرسیده است.

مالکان کنونی خانه منتسب به باقرخان ضمن تاکید بر اینکه به دنبال احقاق حق خود و تعیین تکلیف این کلن و نیز آبادانی شهر هستند، یادآور شدند: ما علاقمندیم این مساله به خوبی و خوشی فیصله یابد تا این خانه تاریخی محلی برای جذب گردشگر و نیز محیطی برای توسعه فضای سبز شهر باشد.

این افراد از وضعیت کنونی ملک فوق ابراز تاسف کرده و گفتند: در حال حار به دلیل عدم رسیدگی و تعیین تکلیف اساسی، این خانه تاریخی به محلی برای تجمع معتادان و زباله دان محله تبدیل و بخش بزرگی از آن نیز تحریب شده و اگر این روند همچنان تداوم یابد، تخریب کل ملک محتمل خواهد بود و البته این امر موجب نارضایتی همسایگان نیز شده است.

به گفته مالکان کنونی خانه منتسب به باقرخان، در حالیکه تا چند سال پیش این ملک تنها 4 نفر وارث داشت این عدد در حال حاضر به 34 نفر افزتیش یافته و مجموع مالکان نیز 43 نفر شده است که اگر امروز نسبت به تملک آن اقدام نشود، در آینده با مشکلات عدیده مواجه خواهد شد.

خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالار ملی به وسعت چهار هزار و 600 مترمربع در کوچه «سالار دربندی» تبریز در محله تاریخی «خیاوان» واقع شده است.

هر چند گفته می شود این خانه تاریخی متعلق به حاج رضا طوبی، از معتمدان و تجار بنام تبریز و از خویشان باقرخان سالار ملی است، اما پژوهشگران تاریخ معتقدند که این خانه اگر حتی متعلق به باقرخان نباشد، به دلیل اینکه مرکز فرماندهی جبهه «خیاوان» در جنگ های 11 ماهه مشروطه تبریز بوده اس، به عنوان یک «مکان- رویداد»، ارزش صیانت و مرمت و بازسازی دارد.

از سوی دیگر چندی پیش رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تبریز از مرمت خانه تاریخی منتسب به باقرخان سالار ملی توسط شهرداری خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه خانه تاریخی فعلی منتسب به سالار ملی آسیب های جدی دیده و بخش هایی از آن تخریب شده است، پس از انجام اقدامات مرمتی نسبت به ثبت آن اقدام می شود.

شکور اکبرنژاد با اشاره به اینکه سالار ملی در دوره مشروطه در محدوده وسیعی از محله “خیابان” تبریز سنگربندی و مبارزه می کرد، گفت: دلاوری ها و جان فشانی های این سردار برجسته آزادی خواه تبریزی کمتر از ستارخان نبوده است و باید نسبت به همین جایگاه مورد توجه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: بر اساس روایات و اسناد موجود محل های متفاوتی به عنوان خانه باقرخان سالار ملی مطرح بوده که امروز یکی از آنها در محله “خیابان” موجود است که باید نسبت به تملک و احیای آن با هماهنگی میراث فرهنگی اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز از تعامل این اداره کل با شهرداری تبریز برای تملک محدوده خانه تاریخی منتسب به باقرخان مشهور به سالار ملی خبر داد و گفت: در این راستا توافق اولیه با شهرداری انجام ‌شده است و اقدامات لازم از سوی این دستگاه به زودی آغاز خواهد شد.

احمد حمزه زاده هدف اصلی از این توافق را حفظ و حراست از این بنا به ‌عنوان یکی از آثار ماندگار انقلاب مشروطه در تاریخ ایران و آذربایجان اعلام کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به نقش مؤثر آذربایجان به‌ خصوص محله خیابان تبریز و رشادت‌های باقرخان در نهضت مشروطه و اهمیت حفظ مواریث منتسب به مبارزان این عدالت‌خواهان، میراث فرهنگی آذربایجان شرقی حفظ و حراست از آثار معنوی و غیر منقول این دوره طلائی تاریخ ایران را در اولویت کاری خود قرار داده است.

حمزه زاده ادامه داد: محدوده خانه منتسب به باقرخان به ‌عنوان سنگر جبهه مشروطه خواهان محله خیابان از جمله مواریثی است که حفظ و احیای آن علاوه بر غنی‌سازی هویت تاریخی این شهر کهن، در جلب و جذب گردشگران فرهنگی و تاریخی نیز نقش مؤثری خواهد داشت.

باقرخان ریاست مجاهدین محله “خیابان” (خیاوان) تبریز در دوره مشروطه را بر عهده داشت و همراه با ستارخان به جنگ مسلحانه با قشون دولتی که تبریز را در محاصره داشت، پرداخت و بعد ها در مجلس شورای ملی لقب سالار ملی را گرفت.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.