گام‌های موثری برای توسعه روابط ایران و گرجستان برداشته شده است

سفیر ایران در تفلیس گفت: گام‌های خوب و موثری با هدف تحرک بخشیدن و رفع موانع مراودات اقتصادی، فرهنگی و گردشگری بین دو کشور ایران و گرجستان برداشته شده است.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، اکبر قاسمی روز سه شنبه در دیدار تصویری با استاندار آذربایجان شرقی ‌با تاکید بر ظرفیت‌های متنوع و پیوندهای مستحکم تاریخی، اجتماعی و فرهنگی بین دو ملت ایران و گرجستان، ابراز امیدواری کرد با اراده جدی‌تر مقامات عالی دو کشور، گام‌های جدیدی با هدف تحرک بخشیدن و رفع موانع مراودات به سمت تحولات و چشم‌اندازهای نوین، برداشته می شود.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار اظهار کرد: اهتمام جدی برای گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهایی که سابقه خوبی در تعامل با جمهوری اسلامی ایران دارند، وجود دارد که یکی از این کشورها گرجستان است.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی از سوی وزارت صمت به عنوان رییس ستاد توسعه تجارت با کشورهای همسایه انتخاب شده است، ادامه داد: روابطی از نظر تعاملات اقتصادی و فرهنگی با کشور گرجستان وجود دارد ولی به دنبال گسترش و توسعه ارتباطات با این کشور هستیم.

وی افزود: آذربایجان شرقی یکی از مهم ترین قطب های صنعتی، کشاورزی، خدماتی، گردشگری و بحث های توسعه علمی و پژوهشی کشور است.

پورمحمدی اظهار کرد: ظرفیت بسیار بالایی در صنعت خودروسازی و صنایع غذایی در این استان وجود دارد و برخی محصولات آذربایجان شرقی از جمله صنعت فرش و کفش شهره جهانی دارد.

وی گفت: ۱۱ دانشگاه معتبر در این استان وجود دارد که ارتباطات خوبی با دانشگاه های گرجستان دارند و هیات های مختلف علمی از گرجستان با دانشگاه های ما در ارتباط هستند.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: ظرفیت بسیار خوبی برای گسترش ارتباطات بین گرجستان و جمهوری اسلامی ایران به ویژه آذربایجان شرقی وجود دارد.

وی با اشاره به مسیر ریلی جلفا- نخجوان تا ایروان و تفلیس، گفت: با احیا و بازسازی این مسیر ریلی خواهیم توانست به دریای سیاه و کشورهای اروپای از طریق گرجستان ارتباط پیدا کنیم.

پورمحمدی با تاکید بر اینکه امروز ارتباطات از مسیر ترانسپورت و حمل و نقل بسیار تعیین کننده است، اظهار کرد: از طریق جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان احیای این مسیر ریلی را در اولویت قرار داده ایم و آنها نیز قول های مساعدی داده اند.

وی از سفیر ایران در تفلیس نیز درخواست کرد: پیگیری های لازم از طریق سفارت برای بازسازی این مسیر ریلی انجام شود.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.