تکمیل پروژه های احیای دریاچه ارومیه تا خرداد ۱۴۰۰

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تمام اقدامات مربوط به احیای دریاچه ارومیه در این راستا است که تا سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک برسد، گفت: با احیای دریاچه ارومیه می‌توان مصرف آب کشاورزی را کم کرد.

معاون عمارنی استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: تا خرداد ماه سال آینده عمده پروژه های سازه ای از جمله سردهنه ها و همچنین پروژه انتقال آب و تصفیه خانه های در نظر گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه باید به اتمام برسد.

جواد رحمتی روز پنجشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه  با تاکید بر ضرورت توجه به برنامه‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: امیدواریم سیاست های احیای دریاچه کمرنگ نشود و به سال های قبل بازنگردیم.

وی با تاکید بر مدیریت صحیح کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه گفت: بخش کشاورزی در این حوزه با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

رحمتی اظهار کرد: در امر فرهنگ سازی طی سالهای گذشته اقدامات ویژه ای در خصوص احیای دریاچه ارومیه انجام شده است و توقع داریم موضوعات فرهنگی بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی گفت: احیای دریاچه ارومیه نشان داد که می توانیم مصرف آب کشاورزی را کم کنیم و در عین حال تولیدات را افزایش دهیم.

دریاچه ارومیه نام دریاچه‌ای در شمال غربی کشورمان است که میان ۲ استان آذربایجان غربی و استان آذربایجان شرقی قرار گرفته ‌است.

مساحت این دریاچه در تابستان ۲۰۱۵ میلادی حدود ۶ هزار کیلومتر مربع بود که در ردیف بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت قرار می‌گرفت و بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیا محسوب می شد.

آب این دریاچه بسیار شور بوده و بیشتر از رودخانه‌های زرینه‌رود، سیمینه‌رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می‌شود.

دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شمسی شروع به خشک شدن کرد و در مدت کمی وسعت آن به شدت کاهش یافت، اما نجات دریاچه از بحران مورد تأکید دولت یازدهم و در ادامه آن دولت دوازدهم قرار گرفت و بر این اساس کارگروه ملی نجات با مدیریت معاون اول رییس جمهوری تشکیل شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است در مدت ۱۰ سال(از ۱۳۹۴) به تراز اکولوژیک خود برسد.

تراز دریاچه ارومیه در آستانه رسیدن به ۱۲۷۲ متر است.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده است ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.