گزارش “عصرآزادی” از اظهارات رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران؛ قیمت گذاری کالاهای ضروری در استانهای بزرگ در صبح همان روز انجام می شود!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در دیدار خود با خبرنگاران رسانه های گروهی استان به تشریح عملکرد این سازمان در سال جاری پرداخت.

اصحاب رسانه در طول جلسه بر علل کمبود و گرانی اقلام مصرفی روزانه مردم همچون مرغ، میوه، گوشت و روغن تاکید کرده و با انتقاد از عملکرد سازمان صمت استان خواستار توضیح افزون تر شدند.

“حبیب امین زاده” هم با اشاره به اینکه قیمت برخی موارد و ارزاق مختص استان نیست گفت: موج گرانی این اقلام کالاها نیز به خاطر حذف ارز یارانه‌ای رخ داده در کشور است.

وی با ذکر این نکته که در تولید مرغ مشکلی وجود ندارد اما برخی‌ها تلاش دارند تا گرانفروشی کنند ادامه داد: باید این مسئله را هم در میان مردم جا بیندازیم که اگر مصرفشان یک مرغ است، ده عدد مرغ نخرند زیرا این رفتار هم به نوعی احتکار خانگی است!

وی قیمت مرغ در آذربایجان شرقی را ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان دانست و اضافه کرد: این در حالی است که چند کیلومتر آن طرف تر در استان همجوار ما، قیمت مرغ ۳۸ هزار تومان است و همین اختلاف قیمت، برخی‌ها را وسوسه می‌کند که مرغ را به استان‌های دیگر انتقال دهند!

▪️ایران در مقطع آغاز شیوع کرونا، مدیون تولیدات صنعت آذربایجان بود!

امین زاده به بحران بازار تقاضای مواد ضدعفونی در اسفند سال گذشته پرداخت و گفت: صنعتگران آذربایجان شرقی در عرض ۴۵ روز این مسئله را حل کرده و اولین دستگاه ساخت ماسک در ۲۰ فروردین به تولید انواع ماسک در استان پرداخت.

وی ادامه داد: ایران در مقطع آغاز شیوع کرونا، مدیون صنعت آذربایجان بود که از تولید ۱۵ هزار ماسک به یک میلیون و سپس چهار میلیون عدد رسید و اکنون عرضه ماسک به وفور یافت شده و صادرات آن در دستور کار قرار دارد.

امین زاده افزود: در حوزه مواد ضدعفونی‌کننده نیز به تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی پرداخته و در آن مقطع توانستیم به عنوان دومین استان کشور به تولید انواع مواد ضدعفونی کننده دست یابیم.

▪️داخلی سازی و جلوگیری از واردات بی رویه از نتایج درخشان واحدهای صنعتی استان است

رئیس سازمان صمت استان داخلی سازی بخشی از قطعات و جلوگیری از واردات بی رویه را از نتایج درخشان واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی دانست و اضافه کرد: خوشبختانه پس از گذشت ۱۱ ماه توانستیم فراتر از برنامه‌های کشور حرکت نموده و عمده قطعات صنعت مس و صنعت خودرو را بومی سازی نماییم.

امین تحقق واحدهای تولیدی استان را ۳.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و ادامه داد: بخش خصوصی، عمده صادرکنندگان ما هستند توانستند علیرغم گران بودن مواد اولیه، باز هم رقابت خوبی با تولیدکنندگان مشابه خارجی داشته باشند.

▪️بزرگترین چالش معدن، توسعه معادن به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی است

وی تاکید کرد: در شرایط جنگ اقتصادی باید فرآیندها و قوانین جاری نیز به روز رسانی گردند به طوری که برای اولین بار تولید شیشه خودرو سال آینده در آذربایجان شرقی محقق خواهد شد که ۱۴ درصد از صادرات سالانه را به خود اختصاص داده است.

امین زاده، جایگاه صادرات فرش را برازنده استان ندانست و گفت: فرش در حال حاضر از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و ایجاد نمایشگاه دائمی فرش جهت معرفی بهتر تولیدات دستباف در دستور کار قرار دارد.

وی از سرمایه گذاری ۲۰ میلیاردی در تولید مس کاتد خبر داد و افزود: قطعه سازی، زیرساخت راه اندازی قطب سوم خودروسازی کشور در تبریز است که برنامه مدونی در این خصوص در حال انجام است.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی تکمیل زنجیره ارزش و مزیت های استانی را در حوزه صنعت شیرینی و شکلات و صنایع فولادی از برنامه‌های سال آینده این سازمان دانست و افزود: بزرگترین چالش معدن، توسعه معادن به دلیل رعایت مسائل زیست محیطی است لذا به دستور شخص استاندار، استانداردهای لازم جهت فرآوری ماده معدنی انجام خواهد گرفت.

▪️انبارهای کالا شناسایی و احصا می‌شوند تا موجودی کالای استراتژیک استان مشخص گردد

امین زاده با ذکر این نکته که تنظیم بازار اقلام معیشتی مردم در این مدت با جدیت همراه بود گفت: اخیراً با مدیریت عرضه مرغ یخ زده نبض بازار تا حدودی کنترل شده است لذا تمام انبارهای کالا شناسایی و احصا می‌شوند تا موجودی کالای استراتژیک استان مشخص شود.

وی با ذکر این نکته که در یک جنگ بزرگ اقتصادی و تحریمی قرار داریم تاکید کرد: تأمین مواد اولیه دشوار است لذا باید مشکلات موجود با همکاری و همدلی مردم، واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی به حداقل برسد.

▪️مقرر شده تا قیمت گذاری کالاهای مصرفی در استانهای بزرگ کشور صبح هر روز انجام شود

امین زاده با اشاره به اینکه قیمت گذاری انواع میوه ها فرآیند خاصی دارد گفت: برای تنظیم میوه شب عید مردم اقدامات لازم به عمل آمده تا ارزش افزوده در عرضه کالا وجود داشته و در چرخه تولید کالا تا عرضه، دست دلالان از بازار قطع گردد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در پایان اظهارات خود از قیمت گذاری کالاهای مصرفی در استانهای بزرگ سخن به میان آورد و افزود: مقرر شده تا قیمت گذاری کالاهای مصرفی در استانهای بزرگ کشور صبح همان روز انجام شده و برای میوه‌ها نیز قیمت خروجی اعلام شود تا اصناف مکلف به عرضه آنها طبق نرخ روزانه باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.