گزارش “عصرآزادی” از ماجرای تکراری کمبود مرغ در آذربایجان شرقی؛ مردم به دنبال رد پای مُرغ!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

عکس از: احمدرضا مشهوری

ماجرای تکراری کمبود مرغ در مناطق مختلف آذربایجان شرقی همچنان برقرار است و مسئولان امر نیز مدعی هستند که مشکل کمبود مرغ در بازار وجود ندارد اما صف های خرید مرغ در چهارراه لاله، حیدرآباد، نصف راه، باغمیشه و سایر مناطق حرف و حدیث دیگری را بیان می کند.

در واقع، مرغ که کالای اساسی و تأمین‌کننده اصلی پروتئین خانواده‌های کم‌توان مالی است تبدیل به کالای گران و کمیاب شده که برای تهیه و تامین آن باید صف‌های کرونایی را تحمل کرد و یا بسته‌های قطعه‌بندی بسیار گران آن را از برخی از فروشگاه ها خریداری کرد.

آن طور که برخی از شهروندان تبریزی می گویند در بازار این شهر مسئله ای به نام نظارت وجود ندارد و هر فروشنده ای که بخواهد به دلخواه خود تعیین قیمت و یا کم فروشی می کند زیرا همه آنها بر این امر واقف شده اند که هیچ نظارتی بر بازار وجود نداشته و اقدامات بازرسان و ادارات مربوطه همه صوری و نمایشی است!

▪️ارز دولتی نقطه مشترک بسیاری از التهابات در بازار کالاهای اساسی است

متاسفانه مدتی است که طبق روال ماه های پایانی سال گذشته، مجدداً عرضه مرغ در بازار تبریز در سال جدید کم شده است به طوری که در برخی مناطق، مردم برای تامین مرغ دچار مشکل بوده و مجبورند ساعت ها در صف تهیه مرغ منجمد منتظر بمانند که در ایام بحران کرونا اصلاً قابل قبول نیست!

نقطه مشترک بسیاری از التهابات در بازار کالاهای اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی است که قرار بود به کنترل قیمت‌ها کمک کند اما تاکنون نتیجه‌ای جز کمبود کالاها و نابودی منابع ارزی کشور به همراه نداشته است!

مسئولان اما همیشه یک دلیل تکراری برای صف ها و گرانی مایحتاج عمومی همچون مرغ دارند و آن اینکه: نهاده نداریم، دلار گران شده و تورم رو به افزایش است.

از سوی دیگر هر بار که از مسئولان در خصوص بالا بودن قیمت‌ اقلام پرمصرف روزانه مردم سوال می‌پرسیم فقط یک جواب دارند: همه چیز تحت تاثیر قانون عرضه و تقاضاست و مردم باید به تدریج خرید کنند!

در آن سوی معادله، فعالان صنعت طیور نیز علت گرانی مرغ را افزایش مولفه‌های تولید مانند ذرت و سویا، جوجه و غیره اثرات آن را بر روی قیمت تمام شده تولید، عدم هم خوانی نرخ مصوب با قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان، کاهش رغبت به تولید، تصمیمات جزیره‌ای و ممنوعیت خروج مرغ از برخی استان‌ها عنوان می‌کنند!

                                                 

▪️مردم را بدبین نکنید، از همه مسئولان می‌خواهم تا به این موضوع رسیدگی کنند!

تقریباً از اواخر سال گذشته تاکنون صف های خرید مرغ در تبریز و سایر شهرهای آذربایجان شرقی همچنان پابرجا بوده و مسئولان نیز اعلام می کنند که مشکل مرغ تا چند روز آتی(!) حل می شود!

با وجود مشکلات عدیده تهیه مرغ در تبریز و به رغم اعلام نهادهای مسئول مبنی بر کشتار روزانه ۲۳۰ تن مرغ، این ماده غذایی همچنان در برخی از شهرهای آذربایجان شرقی کمیاب است!

ماجرا تا آنجا پیش رفت که نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در ساعات پایانی سال ۹۹ با حضور در جمع مردم منتظر برای خرید مرغ در مورد علت تشکیل صف‌های خرید با مردم، مسئولان و عاملان فروش گفتگو کرد.

حجت الاسلام سیدعلی آل‌هاشم با حضور در جمع مردم منتظر برای خرید مرغ در منطقه حیدرآباد تبریز وضعیت موجود و علت تشکیل صف های طولانی و کمبود مرغ را بررسی نمود.

امام جمعه تبریز به بازدید خود از صف های طولانی خرید مرغ در برخی مناطق تبریز پرداخت و گفت: مردم زیادی در صف مغازه مرغ‌فروشی بودند که وقتی علت را جویا شدم گفتند که مرغ داریم، ولی چند ساعتی است که منتظر هستیم تا نماینده تعزیرات بیاید!

آل هاشم افزود: آقایان مسئول! مردم را بدبین نکنید، بنده با رئیس سازمان صمت هم صحبت کردم و از همه مسئولان می‌خواهم تا به این موضوع رسیدگی کنند.

▪️تشدید اقدامات نظارتی تا عادی شدن شرایط توزیع مرغ با جدیت ادامه خواهد داشت

دادستان مرکز آذربایجان شرقی از ورود جدی دستگاه قضایی به فرآیند تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم تبریز از جمله مرغ، در راستای صیانت از حقوق عامه خبر داد.

بابک محبوب علیلو در واکنش به تشکیل صف های خرید مرغ و پیگیری دستگاه قضایی گفت: علی رغم اینکه دستگاه قضایی مسئولیت مستقیمی در این موضوع ندارد اما در راستای صیانت از حقوق عامه، با حساسیت و جدیت ورود پیدا کرده است.

وی به تشکیل جلسه کمیته نظارت بر فرآیند توزیع مایحتاج عمومی در دادستانی مرکز استان با حضور دستگاه های مربوطه اجرایی و نظارتی اشاره کرد و افزود: بر اساس یک شیوه نامه، هماهنگی بین دستگاه ها ایجاد شده و اقدامات موثری در جهت نحوه توزیع اقلام ضروری از جمله مرغ و گوشت مصرفی مردم انجام گرفته است.

دادستان مرکز استان اضافه کرد: مقرر شده کشتارگاه ها در ایام سال جدید برخلاف سال های قبل به صورت کامل تعطیل نباشند تا تولید و توزیع مایحتاج عمومی مردم با مشکل روبرو نگردد.

علیلو تاکید کرد: با شناسایی مرغدارانی که قصد احتکار داشتند، به اداره تعزیرات حکومتی دستور تشکیل پرونده و برخورد قانونی داده شده و اقلام احتکار شده به قیمت مصوب بین مردم توزیع می شود و تشدید اقدامات نظارتی تا عادی شدن شرایط تولید و توزیع، با جدیت ادامه خواهد داشت.

▪️از ظرفیت بسیج برای نظارت گسترده در واحدهای صنفی شهرستان ها استفاده می شود

این در حالی است که رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی در جلسه فوق العاده با روسای ادارات صمت شهرستان‌های دارای کشتارگاههای صنعتی مرغ استان گفت: پیش‌بینی، نظارت و رصد اقلام معیشتی شهروندان به ویژه مرغ گرم آماده طبخ، در صدر برنامه‌های ادارات صمت شهرستانها قرار گیرد.

حبیب امین زاده خواستار استفاده از ظرفیت همه مدیران شهرستانی به ویژه فرمانداران در جهت اجرای مصوبات استانی تنظیم بازار برای تامین به موقع اقلام مورد نیاز شهروندان شد.

وی خطاب به مدیران ادارات صمت مراغه، میانه، اهر و مرند افزود: فرآیند بازرسی و نظارت بر مرغ گرم از درب کشتارگاه با وجود بازرسان مقیم آغاز و تا محل توزیع عمده و خرده فروشی ادامه خواهد داشت و در این فرآیند، نظام آماری هر یک از متولیان تولید تا توزیع از جمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی و صمت می‌بایست تطابق داشته باشد.

رئیس سازمان صمت استان همچنین با اشاره به تفاهم نامه همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با بسیج اصناف اضافه کرد: می‌توان از ظرفیت بسیج برای نظارت گسترده تر در هنگام توزیع مرغ گرم در واحدهای صنفی شهرستان ها نیز استفاده کرد.

امین زاده ابراز امیدواری کرده که با توجه به روند افزایش تولید مرغ گرم در روزهای اخیر و پیش بینی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی مسئولان استانی، اقبال شهروندان برای تهیه مرغ تا قبل از آغاز ماه مبارک رمضان به شرایط طبیعی و منطقی برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.