تطهیر پیانو از فلکه دانشگاه تا راهنمایی؟!

گزارش “عصرآزادی” از جابجایی عجیب اِلِمان پیانو در تبریز و تنگ نظری برخی ها؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

همزمان با ایام نوروز، اِلِمان‌ پیانو در فلکه دانشگاه تبریز به همت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری نصب شده بود اما به دلالیل نامعلوم و در یک اقدام مغرضانه و تنگ نظرانه آنهم به صورت شبانه و درست در ۲۹ مارس – روز جهانی پیانو – برچیده شد.

روز جهانی “پیانو” برای بزرگداشت این ساز خارق‌العاده طراحی شده که در تمام ادوار باعث شادی و لذت جهانیان شده است و به علت ۸۸ عدد کلاویه آن، ۸۸ روز پس از آغاز سال میلادی را روز پیانو نام‌گذاری کرده‌اند.

ایده “روز جهانی پیانو” توسط یک پیانیست و آهنگساز آلمانی به نام “نیلز فرهم” مطرح و در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان یک رویداد جهانی معرفی گردید اما گویا تنگ نظری برخی ها در تبریز باز هم، اوقات مردم هنردوست این شهر در سال جدید را تلخ کرد.

باید بدانیم چرا دنیا به یک روز جهانی پیانو احتیاج دارد و فقط در تبریز به تخریب آن پرداخته می شود؟ دلایل زیادی وجود دارد ولی اغلب به این خاطر که پیانو به هیچ کسی آسیب نمی‌رساند!

مدیران شهری که اعمال فشار از سوی برخی ها را کتمان کردند در اظهاراتی مُضحک از جانمایی اشتباهی آن در فلکه دانشگاه سخن به میان آوردند که اصلاً قابل قبول واقع نگردید.

آنها گفتند: پس از جانمایی اِلِمان مشخص شد محل انتخاب شده برای آن به لحاط اینکه یک میدان پرتردد است و المان نیز دقیقاً در مجاورت خط عابر پیاده واقع شده، مناسب نبود زیرا خواه یا ناخواه توجه رانندگان به المان نیز جلب شده و امکان ایجاد خطر برای عابرین پیاده وجود داشت!!

مطمئناً مطرح کردن بحث های ترافیکی و حفاطت از جان شهروندان، خنده دار ترین دلیل برای این اقدام ناشایست و نشان از بی کفایتی مدیران در ثبات تصمیم گیری دارد.

▪️بنصب مجدد اِلِمان پیانو در منطقه راهنمایی تعجب شهروندان را باعث گردید

در حالی که نصب اِلِمان پیانو در فلکه دانشگاه تبریز مورد استقبال مردم و به خصوص اهالی فرهنگ شهر قرار گرفته بود اما این المان، شبانه و به دلایل نامعلوم با استفاده از جرثقیل برچیده شده و با نصب مجدد در منطقه راهنمایی تعجب شهروندان را باعث گردید.

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبری در فضای مجازی با عنوان برچیده شدن شبانه این المان هنری در شهر اولین‌ها و شهری که روزگاری مهد فرهنگ و هنر محسوب می‌شد، باعث دلسردی و ناراحتی جمعی از اهالی فرهنگ تبریز شد.

این المان به مناسبت عید نوروز و سال جدید در فلکه دانشگاه شهر و کنار حوضچه‌ آب نصب شده بود تا گامی برای ارتقای چهره فرهنگ و هنر شهر باشد اما روایت های مختلفی از مخالفت برخی ها برای نصب آن مطرح گردید.

این در حالی است که علاوه بر نصب سمبولیک المان پیانو در شهرهای اروپایی، نظیر این المان و حتی بدترکیب تر از آن در شهر رشت نصب گردیده که هیچگونه واکنشی را در بر نداشته است.

▪️معلوم‌ نیست وجود پیانو در فلکه دانشگاه تبریز چه اشکال شرعی یا قانونی داشت

 

همزمان با افزایش انتقادات شدید به روند ناشایست شهرداری تبریز در حذف یک المان شهری – که همانند سایر شهرها یک پیانوی نمادین را در برداشت – معلوم شد المان و آبنمای پیانوی فلکه دانشگاه تبریز که البته بعدها تابلوی میدان جانبازان را نصب کرده اند با دستور مستقیم شهردار تبریز جابجا شده است.

به دنبال برچیده شدن المان پیانو از فلکه دانشگاه تبریز و‌ مطرح شدن حواشی در شبکه های اجتماعی و انتقادات شدید رسانه ای، نصب مجدد آن در ورودی زعفرانیه مطرح گردید و فاز اجرایی به خود گرفت.

بهانه های واهی مدیران شهری تا آنجا پیش رفته است که ظاهراً در مکان یابی این المان اشتباه شده و شهردار تبریز نسبت به جمع آوری و نصب در محل دیگر المان دستور داده است.

البته معلوم‌ نیست چه اشتباهی در مکان یابی این المان صورت‌ گرفته و وجود پیانو در فلکه دانشگاه تبریز چه اشکال شرعی یا قانونی داشته است که در منطقه “راهنمایی” وجود ندارد!

▪️اهالی هنر جمع‌آوری اِلِمان پیانو را اتفاقی عجیب و غیرقابل تصور دانستند

 

واکنش مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به برچیدن المان پیانو از سطح شهر تبریز نیز در نوع خود جالب توجه بود.

سیدقاسم ناظمی نصب و برچیدن المان‌های شهری را جزو وظایف شهرداری‌ها دانست و گفت: کاش برای همیشه، مدیران جرات کنند و کسانی که در کار آنها اعمال نظر می کنند را به مردم معرفی نمایند!

وی افزود: اگر قرار است این سازه از سطح شهر برچیده شود ما آماده‌ایم آن را در یکی از مراکز فرهنگی نصب کنیم…

انجمن موسیقی آذربایجان شرقی نیز در یک بیانیه نسبت به جمع‌آوری اِلِمان پیانو در فلکه دانشگاه تبریز اعتراض نموده و آن را اتفاقی عجیب و غیرقابل تصور دانست.

در این بیانیه آمده است: چگونه ممکن است به ناگاه و شبانه به این نتیجه برسند که جانمایی المان صحیح نبوده است و باعث ایجاد بار ترافیکی و خطرات مربوط به آن خواهد شد در حالی که تلویزیون‌های شهری نصب شده در همان مکان بیشتر از این المان می‌تواند خطرآفرین باشد؟

اعضای انجمن موسیقی تاکید کرده است: بدون اغراق باید گفت نام تبریز همیشه بر تاج رویدادهای هنری کشور درخشیده و هنرمندان نام‌آوری را در دامان خود پرورانده است که مایه فخر و مباهات این شهر بوده‌اند.

آنها در خاتمه ضمن تقدیر و تشکر از دلسوزان فرهنگ و هنر تبریز به ویژه امام جمعه محترم، استاندار فرهیخته و سایر دست اندرکاران، تقاضا نموده تا ضمن توجه به مطالبات گسترده اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه، المان یاد شده در محل قبلی نصب و راه را بر بهانه‌جویی‌های معاندان و شبکه‌های بیگانه مسدود کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.