سایه کرونا بر سر اتراق‌کنندگان روز طبیعت

به گزارش عصر آزادی آنلاین، روز طبیعت امسال هم به مانند سال گذشته در هرکجای طبیعت که اتراق کنیم، کرونا بر سرمان سایه می‌اندازد زیرا از یک سو سیزده‌بدر همواره با دورهمی و در نتیجه شرایط شیوع این ویروس همراه بوده و از سوی دیگر نیز روند گسترش کرونا در سطح کشور افزایشی است.

«تردد» و «تجمع» به عنوان دو ویژگی آیین سیزده‌بدر، در حقیقت پاشنه آشیل حفظ سلامت جسمانی در شرایط کرونایی به شمار می‌رود و به همین دلیل نیز نگرانی ستاد ملی مقابله با کرونا و همچنین ستادهای استانی از جمله ستاد مقابله با کرونای آذربایجان‌شرقی از روند صعودی کرونا پس از روز طبیعت، بسیار جدی است.

اکنون سایه کرونا در همه‌جا و حتی زیر سقف خانه‌هایمان احساس می‌شود و تنها از طریق حضور نیافتن در دورهمی‌ها، خودداری از ترددهای غیرضروری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان تا حدودی از مبتلا نشدن به کرونا به ویژه از نوع انگلیسی آن اطمینان حاصل کرد.

چرا موج چهارم کرونا نگران‌کننده است؟

عادی‌انگاری کرونا در کنار سیر صعودی نوع انگلیسی این ویروس که هم سرعت تکثیر بالاتری دارد و هم افراد کم سن‌وسال را هم درگیر می‌کند، خیز موج چهارم کرونا را با نگرانی بسیار همراه کرده است.

اما این همه ماجرا نیست و دلایل متعدد دیگری برای نگرانی از موج چهارم کرونا وجود دارد که یکی از مهمترین آنها مرگ و میر بیش از ۱۰ هزار نفر در هر موج کروناست و در کنار آن هم نمی‌توان از خستگی کادر درمانی به سادگی عبور کرد.

به طور طبیعی وقتی خودمان باعث بیماری خودمان می‌شویم، نمی‌توانیم انتظار دریافت بهترین خدمات درمانی را داشته باشیم؛ به ویژه اگر ویروس با سویه جدید و سرعت انتشار بالاتر ظاهر شود.

همه موارد مثبت کرونا از نوع انگلیسی است

دکتر محمدحسین صومی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه تا حدودی همه موارد مثبت کرونا از نوع انگلیسی هستند، می‌گوید: اگر سهل‌انگاری‌ها و رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به همین منوال ادامه یابد، وضعیت شهرستان‌های استان بدتر خواهد شد.

خطر ویروس کرونا انگلیسی زمانی بیش از پیش مشخص می‌شود که بدانیم شناسایی آن از روی علائم ظاهری امکان‌پذیر نیست و فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: اگر هم مشخص شود که کرونا انگلیسی یا چینی یا برزیلی است، تفاوتی نمی‌کند؛ درمان یکی است البته ممکن است خطرناک‌تر باشد اما مهمترین نکته پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس است.

به گفته دکتر «مسعود مردانی» افرادی که به سفر می‌روند، باید بدانند ممکن است به کرونا دچار شده و بیمارستان‌های محدود آن مناطق بیش از حد با ازدحام بیماران مواجه شود.

زنگ خطر افزایش تعداد شهرهای نارنجی 

دکتر عباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز طی ۱۰ فروردین ماه اعلام کرد که با نارنجی شدن میانه و شبستر، تعداد شهرستان‌های نارنجی آذربایجان‌شرقی به چهار مورد افزایش یافت اما یک روز بعد از آن هشترود نیز به شهرستان‌های نارنجی استان پیوست.

بر این اساس سراب در وضعیت قرمز، عجب‌شیر، جلفا، شبستر، میانه و هشترود نیز در شرایط نارنجی کرونا قرار دارد و محدودیت‌های مربوط به این بخش از جمله ممنوعیت تردد با پلاک‌های غیربومی و تعطیلی گروه‌های سه و چهار از مشاغل در این شهرستان‌ها اعمال می‌شود.

همچنین هوراند، کلیبر، خدافرین، ورزقان، هریس و چاراویماق در وضعیت آبی و بقیه شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی در وضعیت زرد قرار دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز یک روز بعد یعنی در ۱۱ فروردین ماه نیز به سیر صعودی شیوع کرونا و افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید – ۱۹ در سطح استان اشاره کرد و نسبت به عادی‌انگاری مردم هشدار داد.

اعمال محدودیت در روز ۱۳ فروردین

سردار «قاسم رضایی» جانشین فرمانده ناجا روز گذشته، چهارشنبه از اجرای محدودیت‌های لازم بر اساس مصوبه‌های ستاد مقابله با کرونا در روز ۱۳ فروردین در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نفر از کارکنان پلیس در هر شیفت طی ایام نوروز در حال خدمت هستند.

تجمع در مناطق حفاظت‌شده ممنوع است

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: در راستای اجرای دستورالعمل‌های ستاد کرونا و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی برای مقابله با گسترش شیوع کرونا و به منظور حفظ سلامت جامعه، ورود به داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان و تجمع در این مکان‌ها ممنوع است.

حسن عباس‌نژاد افزود: هرگونه نصب چادر ، اتراق مسافر و گردشگر در داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان نیز ممنوع است.

وی ادامه داد: در روز طبیعت نیروهای محیط‌بان مستقر در داخل مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست استان از ورود و تجمع گردشگران و هموطنان به مناطق تحت مدیریت استان جلوگیری خواهند کرد.

سرازیر شدن مسافران نوروزی به آذربایجان‌شرقی به دلیل تعداد زیاد شهرهای آبی و زرد این استان طی نخست سال، وضعیت به نسبت پایدار شیوع ویروس کرونا در این خطه را در هفته دوم به بعد تغییر داد؛ به گونه‌ای که تعداد شهرستان‌های نارنجی از ۲ به پنج مورد افزایش یافت و رنگ کرونایی شهرستان سراب نیز از نارنجی به قرمز تغییر یافت.

افزایش آمار مبتلایان و فوتی کرونا در آذربایجان‌شرقی به عنوان نتیجه سفرهای نوروزی، ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌شرقی را ناگزیر از اتخاذ تدابیر لازم کرد و کار به جایی کشید که ورود به شهر جلفا ممنوع شد و به مسافران حاضر در این شهر نیز سه روز فرصت داده شد تا برای تضمین سلامت خود و دیگران، شهر را ترک کنند.

به عقیده کارشناسان به زودی ترافیک نوروزی جاده‌ها سر از بیمارستان در می‌آورد و دورهمی‌های روز طبیعت نباید شرایط جهشی شیوع کرونا را تشدید کند.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.