تجارت خارجی آلمان با ایران در سال ۲۰۲۰

به گزارش عصر آزادی آنلاین، بر اساس آمار منتشره توسط اداره کل فدرال آمار آلمان، حجم کل مبادلات تجاری این کشور در سال ۲۰۲۰ به رقم ۲۲۳۰ میلیارد یورو رسید که نسبت به سال گذشته نزدیک به ۸.۵ درصد کاهش یافت.

در دوازده ماه سال ۲۰۲۰ آلمان ۱۲۰۵ میلیارد یورو کالا و خدمات صادر و در مقابل بیش از ۱۰۲۵ میلیارد یورو واردات داشته است که هر دو نسبت به سال ۲۰۱۹ به ترتیب ۹.۵ و ۷.۲ درصد کاهش نشان می دهد. علیرغم این کاهش، آلمان همچنان توانسته مازاد تجاری خود را حفظ کند هرچند این رقم نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۹درصد کاهش یافته و به ۱۸۰ میلیارد یورو رسید.

علیرغم وجود تحریم‌ها و همچنین بحران ناشی از کرونا که در برهه‌ای به دنبال مسدود شدن مرزهای ترکیه بر روی ناوگان جاده‌ای کشورمان، موجب توقف روند حمل و نقل کالا گردیده بود، حجم تجارت خارجی فی مابین جمهوری اسلامی ایران و آلمان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته میلادی تقریبا ۶ درصد افزایش یافت و به رقم ۱۸۲۱ میلیون یورو رسید. در این میان سهم صادرات آلمان ۱۵۴۶ میلیون یورو و سهم صادرات کشورمان ۲۷۴ میلیون یورو به ثبت رسیده است.

وزارت صمت و گمرک جمهوری اسلامی ایران در آمارهای منتشره اعلام کرده‌اند، در طی سال ۱۳۹۹ شمسی، آلمان اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران در اروپا بوده و به تنهایی بیش از ۴۰ درصد از کل تجارت ایران با اروپا را به نام خود ثبت کرده است. بر اساس همین آمار، آلمان ۴۳ درصد از کل صادرات اروپا به ایران و ۳۶ درصد از کل واردات اروپا از کشورمان را به خود اختصاص داده است. کشورهای ایتالیا، هلند و فرانسه با فاصله زیاد از آلمان، دیگر شرکای تجاری مهم ایران در قاره سبز بشمار می‌روند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.