مسائل فنی برجام در صورت وجود اراده بین طرف‌ها قابل حل است

به گزارش عصر آزادی آنلاین، استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن با بیان اینکه افق روابط ایران و آمریکا بدون زنده کردن برجام، تیره باقی خواهد ماند، تاکید کرد: هرچند پیدا کردن راه حل میانه آسان نخواهد بود اما اگر اراده‌ کافی برای رسیدن به توافق وجود داشته باشد، مسائل فنی قابل حل هستند.

«شیرین هانتر» با اشاره به نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام گفت: نشست روز سه‌شنبه وین یک گام رو به جلو در مورد برجام محسوب می‌شود. به عبارت دیگر، خود این امر که ایالات متحده آمریکا و ایران هرچند به صورت غیرمستقیم با هم گفت‌وگو می‌کنند ، نوعی تحول مثبت است.

وی با اشاره به توافقات صورت گرفته در نشست روز سه‌شنبه کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: در نشست روز سه‌شنبه طرفین توافق کردند که گفت‌وگوها درباره برجام ادامه پیدا کند که این مسئله نیز تحول مثبتی محسوب می‌شود. با این حال، هنوز راه زیادی تا رسیدن به توافقی فراگیر باید پیموده شود.

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره نقشه راه احتمالی بازگشت کامل آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای هم گفت: با توجه به خواسته‌های طرفین، برای آمریکا مهم است که ایران به نوعی با طرح قدم به قدم برای بازگرداندن اقدامات اتخاذ شده موافقت کند. آمریکا هم باید ایران را قانع کند که تحریم‌ها به چه نحوی و در چه چارچوب زمانی رفع خواهد شد.

اراده باشد، مسائل فنی قابل حل هستند

هانتر ادامه داد: هرچند پیدا کردن راه حل میانه آسان نخواهد بود اما اگر اراده‌ کافی برای رسیدن به توافق میان ایران و آمریکا وجود داشته باشد، مسائل فنی قابل حل هستند و موضوعی وجود ندارد که قابل حل شدن نباشد.

وی در پاسخ این سوال که آیا تحول ایجاد شده در برجام می‌تواند افق جدیدی میان ایران و آمریکا ایجاد کند، خاطرنشان کرد: هنوز قضاوت زود است چراکه نمی‌توان پیش‌بینی کرد که بازگشت به برجام زمینه توافق‌های دیگر را میان ایران و آمریکا فراهم خواهد کرد یا خیر. آنچه مسلم است این است که افق روابط ایران و آمریکا بدون زنده کردن برجام، تیره باقی خواهد ماند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه جرج تاون واشنگتن درباره انعطاف ایجاد شده در آمریکا و ایران در مورد برجام ابراز داشت: عوامل زیادی به ایجاد انعطاف میان طرفین کمک کرده‌اند. تحریم‌ها به اقتصاد ایران ضربات و لطمات زیادی وارد کرده‌ و تداوم این شرایط کار را برای ایران سخت کرده است. ایران نیازمند گشایش‌هایی در زمینه اقتصادی است و بدون رفع و لغو بعضی از تحریم‌ها ایجاد این گشایش‌ها، امکانپذیر نیست.

پیچیدگی تحریم‌های ترامپ سد راه آمریکا است

هانتر با یادآوری نگرانی کشورهای غربی از توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران بیان کرد: کشورهای غربی به ویژه دولت آمریکا نگران توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند. احیای برجام و بازگشت به توافق هسته‌ای، امکان نظارت بیشتر بر هسته‌ای ایران را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به امضای سند همکاری‌های جامع ایران و چین یادآور شد: امضای موافقت‌نامه همکاری‌های درازمدت راهبردی میان ایران و چین هم ممکن است نوعی هشدار برای کشورهای غربی بوده باشد به ویژه آنکه آمریکا در رقابت با چین قرار دارد و علاقه‌مند نیست ایران به عنوان یک کشور مهم در خاورمیانه بیش از این به چین نزدیک شود. با این حال، نمی‌توان تاثیر این عمل را درست ارزیابی کرد و گفت که آمریکایی‌ها به این خاطر مجبور به انعطاف شده‌اند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره مهمترین موانع ایران و آمریکا برای بازگشت به برجام عنوان کرد: مانع و سد راه مهم در مورد آمریکا، پیچیدگی‌های سیستم تحریم‌های ترامپ است که در دوران دولت قبل اعمال شدند و برداشتن آنها، کار آسانی نیست. علاوه بر این مخالفت‌های بسیاری که از جمهوریخواهان و بعضی از دموکرات‌ها با بازگشت به برجام  نیز کار دولت بایدن را دشوار می‌کند.

هانتر اضافه کرد: از طرف ایران تا زمانی که آمریکا مسائل برجام را با مسائل دیگر ربط ندهد، مشکل زیادی در لغو اقدامات پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (اقدامات کاهشی در تعهدات هسته‌ای) وجود ندارد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.