رگبار باران و تگرگ آذربایجان‌شرقی را فرا می‌گیرد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از بعد از ظهر امروز با ورود سامانه جدید بارشی به استان، رگبار باران و در نواحی مستعد بارش تگرگ آغاز می‌شود.

محمد امیدفر افزود: فعالیت این سامانه همچنین موجب غرش آذرخش، وزش باد گاهی تا نسبتا شدید و کاهش نسبی دما در سطح استان می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت، اظهار داشت: در پی نفوذ این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، اصابت آذرخش و بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی در اثر بارش شدید باران و تگرگ وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این سامانه کلیه نواحی استان به ویژه نیمه شمالی را دربر می گیرد، به مسافران و رانندگان توصیه کرد، از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

امیدفر، خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان استان توجه کنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ( ۱۰ و ۴۵ دقیقه) اهر با ۱۷ و مرند با ۱۱ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۶ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.