سفرهای دیروزی، تعطیلات امروزی!

محدودیت های کرونایی که پس از اتمام‌ سفرهای نوروزی آغاز می شوند؛

?عصرآزادی/ شهرام‌ صادق زاده

با تشدید شرایط قرمز در آذربایجان شرقی به ویژه تبریز و افزایش تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی، حالت اضطراری در تبریز اعلام شده و از امروز (شنبه) محدودیت‌ها اعمال می‌گردد.

همان طور که پیش بینی می شد به دلیل بازارگردی‌ها، مراسم چهارشنبه سوری، دید و بازدیدهای نوزوری و مسافرت مردم در تعطیلات سال جدید، تعداد مبتلایان در روزهای گذشته متاسفانه روند صعودی پلکانی را پشت سر گذاشته و آمار صعودی به صورت آسانسوری در آمد.

به گفته مسئولان حوزه بهداشت آذربایجان شرقی، تعداد بستری‌های کرونا در استان در طول حدود دو هفته گذشته، دو برابر شده و اکنون در فاصله سه هفته‌ای از اول نوروز، تعداد بستری‌ها در آستانه رد شدن از سه برابر اوایل فروردین است!

آیا برازنده نبود که آذربایجان شرقی و به ویژه تبریز جزو اولین شهرها در وضعیت سفید از بیماری کرونا باشد؟! باید اذعان نماییم که در انجام بهینه مسئولیت ها و توجهات خاص، کوتاهی شده و آن طور که باید و شاید تصمیمات درست و عاقلانه ای اتخاذ نگردید و این وضعیت، زنگ خطر بزرگی برای آذربایجان محسوب می گردد.

▪️اگر بتوانیم سه تا شش ماه آینده از جان خود محافظت کنیم قضیه کرونا حل می شود!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی در روز‌های آینده بدتر هم خواهد شد گفت: در ساعات گذشته بیش از هزار بیمار با علائم مثبت بیماری کرونا شناسایی شده است.

محمدحسین صومی ادامه داد: در همه استان‌های کشور شاهد افزایش تعداد بیماران بستری و سرپایی هستیم و در آذربایجان شرقی نیز تعداد بیماران بستری رو به افزایش است.

او از بستری بودن بیش از ۸۵۸ نفر در بخش‌های بیمارستانی آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: این آمار در آخرین روز سال ۹۹ حدود ۳۸۵ نفر بود، اما آمار کنونی افزایش بیش از دو برابری را نشان می‌دهد.

صومی با اشاره به بستری بودن بیش از ۱۸۳ نفر در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های آذربایجان شرقی اضافه کرد: متاسفانه در این میان ۶۰ نفر به کمک دستگاه تهویه مکانیکی نفس می‌کشند.

وی تاکید کرد: مردم بدانند که کرونا شوخی بردار نیست و هر کسی را با هر سنی گرفتار می‌کند چرا که در طول دو ماه گذشته نسبت به شش ماه قبل، متوسط سن مبتلایان ۵ سال کاهش یافته است.

صومی در خاتمه اظهار کرد: با آمدن واکسن، دورنمای خوبی را می‌توان ترسیم کرد لذا در این راستا اگر بتوانیم سه تا شش ماه آینده از جان خود محافظت کنیم، با ورود واکسن و تولید واکسن ایرانی زمینه واکسیناسیون همه مردم فراهم خواهد شد.

▪️تبریز و آذربایجان‌ می بایست این روزها در وضعیت آبی و حتی سفید قرار می داشت!

نکته جالب توجه این است که به گفته مسئولان وزارت بهداشت، متاسفانه در ایام نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر با وجود تست مثبت کرونا به مسافرت رفتند که به احتمال بسیار قوی، تعدادی از آنها در مناطق مختلف آذربایجان‌ شرقی حضور یافته و در داخل ترکیب جمعیتی ساکنان استان به مراوده پرداخته اند که خطر مبتلایان روزهای آتی را نیز تشدید می کند.

البته گرچه وزارت بهداشت تاکید کرده که از طریق کد ملی، همه این افراد را رهگیری نموده و اقدامات لازم در خصوص افراد بیمار انجام گردیده، اما سوال این است که چرا در بحبوحه دید و بازدیدها و مسافرت های نوروزی، راههای ورودی آذربایجان‌ شرقی مسدود نشد و مسافران‌ حامل کرونا به ویژه از مناطق قرمز کرونایی به راحتی در شهرهای استان حضور یافتند؟!

اما اکنون که کار از کار گذشته و با افزایش تعداد شهرهای قرمز، امکان‌ تردد بین استانهای مختلف وجود ندارد مسئولان آذربایجان شرقی نیز همپای سایر مناطق کشور سخن از تشدید محدودیت ها و اعمال قرنطینه به میان می آورند در حالی که تبریز و آذربایجان‌ می بایست این روزها در وضعیت آبی و حتی سفید قرار داشت و بر افتخارات اولین ها افزوده می شد…و حال آنگونه نیست!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.