گزارش “عصرآزادی” از عادی انگاری برخی شهروندان آذربایجان شرقی در ایام محدودیت های کرونایی سال جدید؛ تردد در معابر کرونایی بدون واهمه!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

اکنون با گذشت بیش از پنج روز از آغاز محدودیت های کرونایی ۱۴۰۰ و علیرغم تعطیلی بازار بزرگ تبریز، مجتمع های تجاری، مشاغل غیرضروری و اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای غیربومی در سطح شهر تبریز اما، همچنان شاهد تردد این خودروها و تداوم برپایی میهمانی ها و تردد عادی مردم در معابر هستیم!

اگرچه طرح واکسیناسیون گروهای پرخطر مانند کادر درمان و بیماران خاص در آذربایجان شرقی از اواخر سال گذشته شروع شد اما خطر کرونا و به ویژه ورژن انگلیسی آن در تبریز و سایر شهرهای استان همچنان جدی است و امروزه با افزایش آمار مبتلایان به کرونا و افزایش تعداد فوتی‌های ناشی از آن در شرایط پرخطر قرمز قرار داریم.

با گذشت بیش از یک سال از شیوع ویروس منحوس کرونا و درخواست ملتمسانه کادر درمان از مردم آذربایجان شرقی برای جلوگیری از عادی انگاری این بیماری مرموز، هنوز هم برخی از هم استانی ها به ویژه در شهرهای کوچک و روستاها تبعات ابتلا به کووید – 19 را باور نداشته و تقریباً به زندگی عادی خود ادامه می دهند!

آنها این روزها در معابر و خیابان ها بدون توجه به پروتکل های اجتماعی و حتی استفاده از ماسک به تردد می پردازند بدون اینکه کوچکترین واهمه ای از افزایش شیوع کرونا داشته باشند و در مقابل تذکرات نیروهای هلال احمر تبریز که چند روز است که در سطح معابر درخواست استفاده از ماسک را دارند لبخند می زنند و بی اعتنا به راه خود ادامه می دهند!

▪️با عادی انگاری و برگزاری مسافرت های نوروزی منتظر روزهای سخت کرونایی خواهیم بود

 واقعیت این است که در روزهایی که وزیر بهداشت هشدار می داد موج چهارم کرونا در راه است، برخی از مردم با عادی انگاری و برگزاری دورهمی‌ها و مسافرت های نوروزی شرابط را از آبی و زرد به نارنجی و قرمز تغییر دادند و امروز نیز باید منتظر روزهای سخت کرونایی باشیم.

این در حالی است که در روزهای پایانی سال بیشتر مردم هشدارها را نادیده گرفته و با سهل انگاری هایی که شاید یکی از دلایل آن عدم سختگیری لازم از سوی ستاد کرونا بود موجب شد تا خطر موج چهارم کرونا بیش از پیش در کمین شهروندان آذربایجانی باشد.

البته مقوله خریدهای نوروزی، شلوغی بازار و صف های طویل خرید مرغ و روغن همه و همه موجب شد تا کرونا بیش از گذشته در جامعه و سطح شهر و روستاها جولان داده و ایام دشواری در انتظارمان باشد!

با آمدن نوروز، مردمی که در یک سال گذشته از قرنطینه خانگی و مرگ و میرهای ناشی از کرونا خسته شده بودند بی تفاوت به خطرات ناشی از کرونا بیخیال همه چیز، راهی مسافرت و دید و بازدیدهای نوروزی شدند و کادر درمان را با مشکلات زیادی روبرو ساختند که این روزها تاوان آن بی توجهی ها را مشاهده می کنیم.

متاسفانه در سال جدید، مردمی که از ترس کرونا نوروز ۹۹ را در خانه مانده و هیچ‌گونه مهمانی و برنامه ای نداشتند و حتی به منزل فرزندان خود نیز نرفتند، بی توجه به خطر شدت انتقال ویروس کرونا، همه برنامه های عادی را اجرا کردند و شهر تبریز به یکباره از وضعیت زرد و نارنجی کرونایی به قرمز پرخطر تغییر یافته است که مشکل آفرین خواهد شد.

▪️با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از افزایش بیماران کرونایی جدید جلوگیری نماییم

 یک پزشک در تبریز با بیان اینکه با افرایش بیماران مبتلا به کرونا در آذربایجان شرقی روبه‌رو هستیم گفت: در حال حاضر بخش های آی.سی.یو در اختیار بیماران کروناست لذا در صورتی که آمار مراجعه‌کنندگان بیماران مبتلا به کرونا افزایش پیدا کند باید با تشکیل بیمارستان های صحرایی، به مداوای مبتلایان پرداخته شود.

ع.رحیمی به تفاوت ویروس جهش یافته کرونا نسبت به پیک‌های قبلی اشاره کرد و افزود: تفاوتی که بیماری کرونا با پیک‌های قبلی داشته سنین کمتر را درگیر و همچنین مدت زمان مورد نیاز بستری در بیمارستان بیش از پیک‌های قبلی است به گونه‌ای که این مسئله باعث اقامت بیشتر بیماران در بیمارستان می‌شود.

وی ادامه داد: قدرت سرایت این بیماری افزایش یافته و با توجه به اینکه شکل بیماری تغییر کرده و سرعت انتشار این بیماری واریانس جهش یافته است به طور حتم باید درصد زیادی از بیماران مبتلا به این نوع ویروس شده باشند.

رحیمی اضافه کرد: همان گونه که بارها اعلام شده است فرد ناقل باشد و با حضور در یک جمع به ظاهر سالم، فرد مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته باشد، ناخواسته سبب انتقال ویروس و بیماری سایرین می گردد.

وی از مردم تقاضا کرد به طور جدی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و انجام کارها را ترجیحاً به صورت غیرحضوری انجام دهند گفت: از مردم تقاضا داریم به خاطر سلامت و جان خود و کادر درمان، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا ورودی بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان های استان کاهش پیدا کند.

این پزشک با اشاره به فشار و خستگی کادر درمان تاکید کرد: نباید کرونا در سطح جامعه عادی‌سازی شود چرا که نتیجه عادی‌سازی افزایش خستگی کادر درمان و بالارفتن تلفات کروناست زیرا این روزها فشار سنگینی را کادر درمان بیمارستان های تبریز متحمل می‌شوند چرا که کادر درمان هم باید به بیماران معمولی و هم به بیماران مبتلا به کرونا خدمت‌رسانی کنند که بسیار دشوار است.

▪️پایین بودن مسئولیت همگانی علت عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی است!

یک جامعه شناس در آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه شکست و مهار کرونا مسئولیت پذیری و مشارکت تمامی شهروندان را می طلبد گفت: شهروندان باید به این نکته توجه کنند که راه برون رفت از مشکل کرونا و مهار آن نیازمند مشارکت و مسئولیت پذیری تمامی اقشار است.

منصور ایزدی با اشاره به اینکه متاسفانه علیرغم تعطیلی اصناف و مکان های عمومی بازهم شاهد تردد غیرضروری شهروندان هستیم افزود: علت بی توجهی مردم به رعایت تمامی اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، جدی نگرفتن کرونا و عدم آگاهی کامل به خطرات این ویروس  است.

وی پایین بودن مسئولیت همگانی را دیگر علت افزایش ترددها و عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی اعلام کرد و ادامه داد: متاسفانه برخی از مردم فکر می کنند قرنطینه به معنای پایان کرونا بوده و همین عدم آگاهی باعث افزایش تعداد آمار افراد کرونایی در روزهای اخیر شده است.

این مدرس دانشگاه یاد آور شد: تنها راه جلوگیری و شکست ویروس کرونا رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم بوده و بی توجهی به این مهم زمینه این بیماری منحوس را افزایش می دهد.

ایزدی افزود: علت اینکه مردم مثل روزهای اول شیوع کرونا رغبتی به ماندن در خانه و حفظ فاصله گذاری اجتماعی ندارند جدی نگرفتن و عادی شدن شرایط است.

این جامعه شناس با تاکید بر اینکه تا کشف واکسن کرونا این ویروس همراه زندگی ما خواهد بود اضافه کرد: افزایش مبتلایان نشان از میزان مُسری بودن ویروس کرونا دارد بنابراین باید از طریق رسانه‌ها و وسایل ارتباط جمعی با آگاهی دادن به مردم ضرورت حفظ فاصله گذاری اجتماعی و استفاده مکرر از ماسک را گوشزد نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.