امسال به دلیل کم بودن میزان بارندگی‌ها، مراتع وضعیت خوبی ندارند

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: امسال به دلیل کم بودن میزان بارندگی‌ها، مراتع وضعیت خوبی ندارند.

ابوالفضل مختاری با اعلام این خبر، اظهار کرد: زمان ورود دام به مراتع ییلاقی در آذربایجان شرقی از اوایل خرداد ماه هر سال شروع می‌شود، بنابراین نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری استان با حضور به موقع از ورود پیش از موعد دام به مراتع جلوگیری می‌کنند.

وی باتاکید بر این‌که ورود زودهنگام دام ها می‌تواند به مراتع آسیب جدی وارد کند، گفت: در شرایط فعلی گیاهان در مرحله رشد بوده و با ورود دام ها احتمال لگدکوب شدن گیاه خیلی زیاد است، لذا ورود زودهنگام دام به مراتع مناطق ییلاقی می تواند ضعیف‌تر شدن پوشش گیاهی این مراتع را در پی داشته باشد.

وی افزود: اداره کل  منابع طبیعی و آبخیزداری  امسال برنامه مدونی برای جلوگیری از ورود خارج از فصل چرا و یا ورود زودهنگام دام‌ها به مراتع استان تهیه کرده است.

مختاری با بیان این‌که به منظور پیشبرد اهداف  طرح ارتقای اکوسیستم عرصه‌های طبیعی، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام همه ساله به‌عنوان یکی از اقدامات مهم حفاظتی در ایجاد تعادل دام و مرتع در مراتع استان اجرایی می‌شود، گفت: با توجه به شرایط موجود  این طرح امسال با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.