تقویت نبض هسته‌ای ایران در واکنش به حمله تروریستی علیه نطنز

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رسانه های اسپانیایی زبان، غنی سازی اورانیوم ۶۰ درصدی از سوی ایران را واکنش به سکوت سنگین امضاکنندگان غربی برجام در برابر حملات تروریستی به نطنز، همزمان با مذاکرات دانستند و نوشتند: ایران در واکنش به انفعال غرب دربرابر حمله تروریستی علیه تهران، نبض هسته‌ای خود را تقویت می‌کند.

از جمله روزنامه ال موندو اسپانیا اقدام ایران در غنی سازی اورانیوم با ۶۰ درصد خلوص را تقویت نبض هسته ای تهران در برابر حمله به تاسیسات هسته ای نطنز از سوی اسرائیل و سکوت طرف‌های غربی مذاکرات عنوان کرد.

این نشریه اسپانیایی همچنین با اشاره تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران نوشت: حوادث اخیر که به یکی دیگر از انتقادات جدی ایران دربرابر امضاکنندگان توافق هسته ای علاوه بر انفعال آنها در محکوم نکردن حمله تروریستی به ساختار هسته ای ایران تبدیل شده، تنها موانع و تنش‌ها را به میز مذاکرات اضافه می‌کند.

این رسانه اسپانیایی با اشاره به گزارش یکی از رسانه‌های ایران نوشت: پیشنهاد مذاکره زیر سایه اقدامات تروریستی، اعتماد ایران را به طور کلی سلب می‌کند. سکوت معنادار آمریکا و نهادهای بین المللی در برابر تروریسم آشکار رژیم صهیونیستی در حمله به تاسیسات هسته ای ایران در نطنز، ایران را به واکنش های دفاعی و تقویت منابع داخلی وامی دارد.

روزنامه ال موندو به رغم تلاش برای هشدارآمیز جلوه دادن اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصد، مجبور به اذعان درباره رفتار دوگانه آمریکا مبنی بر ادعای حسن نیت داشتن در مذاکرات و حمله تروریستی همزمان با آن شد.

ال موندو به نقل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آورد: آمریکا در حالی که ادعا می کند در مذاکرات حسن نیت دارد، اما شریک حملات تروریستی اسرائیل است.

شبکه تله سور آمریکای لاتین نیز با روایتی مشابه نوشت:حوادث روزهای اخیر درباره تروریسم هسته ای علیه تاسیسات نطنز ایران، در کنار سکوت امضاکنندگان غربی و محکوم نکردن این اقدام تروریستی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، جدی ترین انتقادات ایران به نهادهای بین المللی بوده است.

اتحادیه اروپا نه تنها این دشمنی آشکار را محکوم نکرد بلکه با افزودن مقامات جدید ایران به فهرست کذایی تحریمی خود، آن هم در میانه مذاکرات وین، برخلاف ادعای ظاهری، در عمل حسن نیتی درخصوص روند مذاکرات مثبت نشان نمی دهد.

به نوشته این رسانه اسپانیایی زبان، این رویدادها به اضافه حادثه نطنز تنها موجب تشدید موانع و تنش ها در روند مذاکرات خواهد شد.

خبرگزاری کوبایی پرنسا لاتینا نیز با اشاره به اعلام رسمی مقامات ایران، نوشت: ایران در واکنش به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته ای نطنز، غنی سازی اورانیوم را با ۶۰ درصد خلوص آغاز کرد.

«برونو رودریگز» وزیر امور خارجه کوبا پیشتر در پیامی، اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در نطنز را محکوم کرد.

۲۲ فروردین ۱۴۰۰ رژیم صهیونیستی حمله ای تروریستی را به تأسیسات هسته‌ای نطنز ترتیب داد که به نظر می رسد این عملیات خرابکارانه برای تأثیر گذاشتن بر روند مذاکرات بوده است. اقدامی که موضع سخت مقامات آمریکایی در بحبوحه مذاکرات وین را  به دنبال نداشت و تنها بر آ ن شدند که پای خود را از این مخمصه بیرون بکشند.

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به خرابکاری تروریستی رژیم صهیونیستی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، تنها به دعوت از طرف‌ها به خویشتنداری بسنده کرد و انتقادی نسبت به این اقدام تروریستی مطرح نکرد.

این در حالی است که اگر درخواست مذاکره برای رسیدن به تفاهم و حل مناقشه موجود، رویکردی واقعی از سوی غرب باشد، ضمن محکوم کردن این اقدام تروریستی، می بایست از چنین جنایت‌هایی در عمل خودداری شود.

در مقابل بنابر اعلام مقامات رسمی ایران، تهران از روز سه شنبه غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را همزمان با افزایش سانتریفیوژهای نطنز را آغاز کرد.

اگرچه این اقدام ایران براساس اظهارات «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران،  پاسخ به شرارت آشکار غرب است، اما این میزان غنی سازی ۶۰ در راستای بهره‌وری از برنامه صلح‌آمیز هسته ای و براساس مصلحت و نیازهای داخلی صورت می گیرد.

همچنان که رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران پیشتر با انتقاد از رویکرد مستکبرانه، طلبکارانه و غیر منصفانه آمریکا و سه کشور اروپایی در مورد ایران اظهار داشتند: نتیجه این ادبیات جز منفورتر شدن آنها نزد ملت ایران نخواهد بود. ضمن آنکه جمهوری اسلامی از مواضع منطقی خود در موضوع هسته‌ای کوتاه نخواهد آمد و براساس مصلحت و نیاز کشور تا آنجا که لازم باشد، حتی تا غنی سازی ۶۰ درصد پیش خواهد رفت.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز با اشاره به نامه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصد در راستای دستور ریاست جمهوری ایران و براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران خاطرنشان کرد: اورانیوم غنی شده ۶۰ درصد برای استفاده در تولید عنصر مولیبدن جهت به‌کارگیری در ساخت انواع رادیوداروها می‌باشد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.