افسار کرونا از دست در رفت!

گزارش “عصرآزادی” از افزایش مبتلایان و جان باختگان کرونایی در آذربایجان شرقی؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

عکسها از: صادق رنجبر

همان طور که بارها تاکید شده است تعطیلات نوروزی سال جدید تبعات گرانی را برای آذربایجان شرقی به دلیل آزاد بودن مبادی ورودی استان و تردد راحت مسافران مناطق مختلف کشور به ارمغان آورد.

این در حالی بود که وضعیت اغلب شهرهای استان در سومین هفته از فروردین ۱۴۰۰ قرمز شد، رنگی که بسیاری از کنشگران اجتماعی، فرهنگی و فعالان حوزه سلامت نسبت به آن بارها ابراز نگرانی و هشدار داده بودند اما گوش شنوایی نبود و دست توانمندی هم در جلوگیری از شیوع کرونا وجود نداشت!

آنچه مسلم است حضور بدون نظارت و مدیریت مسافران نوروزی به شهرهای آذربایجان شرقی، خبر از روزهای نگران کننده را می‌داد زیرا افزایش چند برابری آمار مبتلایان به کرونا در استان روزهای سختی را برای مدافعان سلامت رقم زده است.

چند روز بعد از اتمام تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ بود که شرایط بحرانی کووید – ۱۹ در اغلب شهرهای آذربایجان شرقی حاکم شد و به‌ قول وزیر بهداشت بعد از چند ماه مدیریت همه‌گیری، افسار کرونا از دستمان در رفت!

▪️روند مبتلایان به کرونا در هفته جاری بی سابقه ترین وضعیت ابتلای این ویروس است

وضعیت کرونا در اواخر فروردین نشان از شیوع بی سابقه این بیماری در آذربایجان شرقی داشته است به طوری که آمارها نشان از دو رکورد دیگر داشته و بستری های روزانه در بیمارستانهای تبریز شرایطی خطرناک تری را ثبت کرده است.

آمار وزارت بهداشت و درمان از متغیرهای کرونایی در روزهای جاری نیز، وضعیت این بیماری در سطح استانهای کشور را خطرناکتر از قبل توصیف می کند.

از سوی دیگر روند مبتلایان به این بیماری در هفته جاری بی سابقه ترین وضعیت ابتلای این ویروس در تقویم کرونایی کشور بوده است به طوری که آمار بیماران کرونایی بستری در مرکز درمانی امام رضا(ع) تبریز نسبت به هفته آخر سال ۹۹ بیش از ۴ برابر افزایش یافته است.

این در حالی است که نسبت فوتی ها نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته بیش از ۲ برابر  شده که ناشی از عدم رعایت کامل پروتکل‌ های بهداشتی دارد!

مشاهدات خبرنگار “عصرآزادی” حکایت از آن دارد که همچنان بخش قابل توجهی از اصناف در معابر شهرهای مختلف آذربایجان شرقی بدون توجه به ممنوعیت های تعیین شده کرونایی باز بوده و به فعالیت خود ادامه می دهند!

▪️به خاطر کثرت مبتلایان، مراکز درمانی توان زیادی برای پذیرش بیماران ندارند!

وضعیت مراکز درمانی و بیمارستانی آذربایجان‌ شرقی تقریباً به مرز اشباع رسیده و به خاطر کثرت مبتلایان، این مراکز دیگر توان پذیرش بیماران کرونایی و غیرکرونایی را ندارند!

کار به جایی رسید که استاندار آذربایجان‌ شرقی نیز با اشاره به اینکه شیوع کرونا در استان از نیمه اسفند تا دهه اول فروردین وضعیت نسبتاً تثبیت‌ شده‌ای داشت افزود: با ورود ویروس انگلیسی و ازدحام‌های پایان سال و همچنین دید و بازدیدهای نوروزی، شاهد افزایش مراجعات به مراکز درمانی و تعداد بستری و فوتی از دهه دوم فروردین به بعد هستیم.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به وضعیت قرمز در تمام شهرهای بزرگ کشور گفت: موج چهارم کرونا با شتاب بیشتری از موج‌های قبلی آغاز شده و در حال حاضر در شرایط دشوار و نگران‌ کننده‌ ای قرار داریم که باید همگی به رعایت توصیه ها بپردازیم.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌ مدت، امید چندانی به درمان کرونا یا واکسینه کردن همه افراد وجود ندارد اضافه کرد: فعلاً تنها راه مقابله با کرونا که تاکنون نیز موثر بوده، رعایت شیوه‌ نامه‌های بهداشتی است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت موج چهارم هم افزود: تعطیلی همه مشاغل به جز گروه یک و استمرار بیماریابی و قرنطینه مبتلایان و اطرافیان آنها در قالب طرح شهید سلیمانی از جمله مهم‌ترین راهکارها در شرایط کنونی است.

▪️چهار برابر شدن بیماران بستری کرونایی در بخش آی.سی.یو واقعاً نگران کننده است!

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز در این خصوص گفت: ۴ برابر شدن بیماران بستری کرونایی در بخش های آی.سی.یو و بستری بیماران عادی واقعاً نگران کننده است.

مسعود فقیه دینوری ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و متناسب با تدابیر متخذه دانشگاه، آمادگی کامل برای مراقبت از بیماران کرونایی را در این مرکز داریم اما کادر درمان نباید بیش از این فرسوده شوند.

وی افزود: البته خوشبختانه تمام کادر درمان در این مرکز واکسینه شده اند و در حال حاضر  بیماران خاص و افراد پرخطر جامعه بر اساس اولویت بندی انجام شده روزانه در این مرکز واکسینه می شوند.

دینوری اضافه کرد: از آغاز بحران کرونا ویروس، مرکز آموزشی و درمانی امام رضا(ع) تبریز به عنوان سانتر اصلی مراقبت از بیماران کرونایی در استان ارائه خدمت نموده و از این رو کادر درمان این مرکز تحت شرایط سختی ادامه خدمت نموده و رفع خستگی حاصل از این فشار کاری صرفاً با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توسط همشهریان میسر خواهد بود بنابراین از تمامی هم استانی های عزیز خواهشمندیم جهت حفظ سلامتی خود و کادر درمان دستورات و پروتکل های بهداشتی را رعایت نمایند.

▪️با رعایت پروتکل های بهداشتی از افزایش تعداد مبتلایان جدید جلوگیری می شود

یک پزشک در این باره گفت: متاسفانه در حال حاضر در اوج پیک چهارم کرونا قرار داریم و موارد جدید ابتلا به بیماری روز به روز در حال افزایش است لذا تخت‌های بیمارستانی که به مبتلایان کرونا اختصاص دارد و بخش‌های مراقبت‌های ویژه کاملاق مملو هستند تا جایی که جا برای بستری بیمار جدید به سختی پیدا می‌شود.

مسعود مردانی افزود: یکی از موضوعاتی که پرسنل بیمارستان ها را کلافه کرده است نداشتن جای کافی برای بستری و کار طاقت‌ فرسایی است که به دنبال گسترش شیوع بیماری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: البته خرسندیم که اکثر داروهایی که برای این بیماران استفاده می‌کنیم تولید داخلی هستند و عزیزان در صنعت داروسازی هم تلاش زیادی برای تهیه دارو می‌کنند و از این منظر ما دچار مشکل نشده ایم؛ در حالی که برخی کشورهای همسایه ما هنوز هم از دسترسی به داروهای اصلی کرونا محروم هستند ولی ما خوشبختانه در حد نیاز مردم به تامین دارو می پردازیم.

مردانی با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از کرونا در شرایط فعلی اضافه کرد: افزایش آمار در حالی رخ داده است که ما پیش‌بینی می‌کنیم آمار مرگ و میر از این هم  خیلی بیشتر شود بنابراین مردم باید به طور جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی عمل نمایند تا بیش از این به تعداد مبتلایان افزوده نشود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.