استاندار ترابزون: ترکیه به دنبال توسعه روابط با ایران است

به گزارش عصر آزادی آنلاین، استاندار ترابزون ترکیه با اشاره به روابط عمیق و تاریخی بین کشورش با ایران گفت: ما ایران را به عنوان دوست و برادر خود می‌دانیم و علاقه مند به افزایش همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و گردشگری هستیم.

اسماعیل اوستااوغلو (İsmail Ustaoğlu) روز چهارشنبه در دیدار تصویری با استاندار آذربایجان شرقی، ادامه داد: ایران برای ترکیه اهمیت بسیاری دارد زیرا این ۲ کشور دارای زمینه‌های مشترک فرهنگی زیادی هستند.
وی با اشاره به اینکه هر ۲ کشور دارای یک سابقه دیرینه تمدنی، تعاملی و تبادل فرهنگی در ادوار مختلف بوده است، اضافه کرد: ما در مجموع شرایط مناسب را در روابط بلند مدت داریم.
اوستااوغلو گفت: متاسفانه به دلیل شیوع کرونا روابط ترانزیتی ۲ کشور کاهش یافته بود که با پیگیری های انجام شده دوباره آغاز شد و امیدواریم به زودی تجار و سرمایه گذاران ۲ استان برای افزایش ارتباطات از نزدیک با هم دیدار و گفت و گو کنند.
وی با اشاره به تفاهم نامه های همکاری دانشگاه تبریز با دانشگاه های ترکیه نیز بر گسترش و توسعه روابط علمی و دانشگاهی بین ۲ استان تاکید کرد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این دیدار گفت: توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه جزو اولویت های جمهوری اسلامی است و همین نقش را ما نیز در استان با کشورهای همسایه به خصوص با استان های هم مرز و نزدیک این کشورها دنبال می کنیم.
محمدرضا پورمحمدی افزود: قرابت های تاریخی، فرهنگی و دینی ۲ کشور بزرگ منطقه سرمایه بسیار بزرگی است که باید از آن مراقبت کنیم و خوشبختانه مرزهای ۲ کشور صدها سال است که مرز صلح و دوستی است.
وی ادامه داد: علاقه مند به توسعه روابط در همه زمینه ها در ابعاد دو جانبه و منطقه ای هستیم و از هر گونه پیشنهاد به منظور توسعه و گسترش همکاری ها استقبال می کنیم.
پورمحمدی اظهار کرد: آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های زیادی در زمینه های مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی، گردشگری و علمی است.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان های مهم کشور است، گفت: بیش از چهار هزار واحد صنعتی مهم در این استان مستقر است به طوری که تبریز چهارمین شهر صنعتی ایران است.
استاندار آذربایجان شرقی افزود: این استان همچنین ظرفیت های معدنی بسیار بالایی دارد و از جمله معادن مهم می توان به معادن مس و طلا اشاره کرد که ظرفیت خوبی برای همکاری و سرمایه گذاری است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد سرمایه گذاران شهرک سرمایه گذاری خارجی تبریز از ترکیه هستند، اضافه کرد: منطقه آزاد تجاری ارس برای فعالیت های اقتصادی تجار و بازرگانان خارجی مناسب است و از سرمایه گذاران کشور ترکیه به خصوص تجار استان ترابزون دعوت می کنیم تا در این منطقه آزاد سرمایه گذاری کنند.
پورمحمدی با اشاره به زمینه های همکاری که از گذشته تا امروز ببین ۲ کشور در جریان است، گفت: آماده گسترش فعالیت های تجاری، سرمایه گذاری در مناطق آزاد ۲ استان، گسترش گردشگری و توسعه روابط دانشگاهی بین ۲ استان هستیم.

استان ترابزون در شمال شرقی ترکیه یکی از ۸۱ استان این کشور است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.