جولان کرونا در صف‌های خرید و سفرهای ارزان

به گزارش عصر آزادی آنلاین، صف‌های بی‌پایان خرید که از شب عید آغاز شده و تا امروز ادامه دارد و سفرهای درون و برون شهری که آمارشان نسبت به روزهای پایانی سال بیشتر شده موجب جولان کرونا در سرتاسر کشور شده است.

نشان دهنده صف کشیدن مردم برای خرید گوشت مرغ، گوشت قرمز، زولبیا و بامیه و روغن و نان و بی تفاوتی آنها و همچنین عدم نظارت بر اجرای پروتکل های بهداشتی از سوی مسوولان است.

گرچه وضعیت استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی بهتر از سایر استان ها است اما بی تدبیری در مدیریت توزیع اقلام مورد نیاز مردم و صف های طولانی همچنان خطر شیوع بیشتر کرونا را در استان به خصوص تبریز افزایش داده است.

آنچه که مطالبه عمومی مردم است جای خالی نظارت و اعمال قانون و محدودیت های کرونایی و پروتکل بهداشتی بوده که هیچ واکنشی از طرف متولیان مشاهده نمی شود و احتمال افزایش مبتلایان را بیش از پیش بالا می برد، و این سووال مطرح است که چه کسانی باید به این وضعیت نظارت داشته باشند؟

سفرهای نوروزی و ادامه این سفرها با فراهم شدن سفرهای ارزان قیمت داخلی و خارجی شگفتی هست که همگان به تماشا نشستند و از اقدام عملی عاجز هستند و مسوولان بهداشت و درمان نیز از گلایه به این موضوعات خسته شده و کار به جایی نمی برند.

 

حدود ۱۵۰۰ کرونایی در بیمارستان آذربایجان شرقی بستری هستند

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به روند صعودی تعداد بستری شدگان کرونا در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: تعداد بیماران بستری شده کووید۱۹ در بیمارستان های این استان به حدود ۱۵۰۰ کرونایی رسیده است که همچنان شیب افزایشی دارد.

دکتر محمدحسین صومی اظهار کرد: وضعیت آذربایجان شرقی و تبریز همچنان قرمز است.

وی با اشاره به اینکه رنگ بندی کرونایی جدید منتفی شده است، ادامه داد: رنگ بندی بنام فوق قرمز، سیاه و غیره وجود ندارد و همچنان رنگ بندی قرمز، نارنجی، زرد و آبی در کشور استفاده می شود.

وی گفت: آمار مراجعین دیشب ۱۰ درصد نسبت به روز قبل آن بیشتر شده و آمار مراجعین سرپایی نیز روند صعودی دارد.

 

۲۳هزار دوز واکسن جدید برای واکسیناسیون کادر بهداشت فردا تحویل علوم پزشکی تبریز می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز اظهار کرد: بیش از ۲۳هزار دوز واکسن جدید فردا تحویل علوم پزشکی تبریز می شود تا واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی به اتمام برسد.

دکتر عباسعلی درستی گفت: تاکنون بیش از ۱۰هزار نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی تحت واکسیناسیون قرار گرفتند و از فردا مرحله آخر کادر این بخش به پایان می رسد.  تاکنون بیش از ۱۰هزار نفر از کادر بهداشت و درمان آذربایجان شرقی تحت واکسیناسیون بر ضد کرونا قرار گرفتند و از فردا مرحله آخر کادر این بخش به پایان می رسد.  

وی ادامه داد: واکسیناسیون سالمندان تحت پوشش بهزیستی، کادر مزارستان ها، پاکبان ها نیز به پایان رسیده اما جانبازان بالای ۷۰درصد، پزشکان تحت پوشش نظام پزشکی در حال انجام است که یکهزار دوز برای جانبازان یاد شده و ۴۰ دوز برای پزشکان نظام مهندسی نیز فردا واکسن جدید دریافت می کنند.

وی یادآور شد: ۷۵درصد  جانبازان معرفی شده تاکنون واکسن دریافت کردند و از چهار هزار و ۶۰۰ دوز واکسن پزشکان تنها ۱۰۰ دوز باقی مانده است.

 زورمان به مسوولان نمی رسد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز همچنین با گلایه از بی توجهی به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی، اظهار کرد: در هر گفت و گو با رسانه ها به رعایت نکات بهداشتی تاکید داشته ایم اما بیش از این زورمان به مسوولان و مردم نمی رسد.

دکتر درستی تاکید کرد: مصوبات ستاد کرونای کشور و استان حکم قانون دارد بر این اساس این مصوبات باید مو به مو اجرا شود اما ساده انگاری و بی توجهی ها کادر درمان را به سختی انداخته و شیوع کرونا شیب تند صعودی به خود گرفته است.

 

بیماران کرونایی بیمارستان امام رضا تبریز ۴ برابر و فوتی ها ۲ برابر شده است

رییس بیمارستان امام رضا(ع) تبریز به عنوان کانون اصلی بستری بیماران کرونایی آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد بیماران کرونایی بستری در این مرکز نسبت به هفته آخر سال گذشته بیش از چهار برابر افزایش یافته است.

دکتر مسعود فقیه دینوری اظهار کرد: چهار برابر شدن بیماران بستری کرونایی در بخش های آی سی یو و بستری عادی صورت گرفته و این میزان افزایش واقعا نگران کننده است.
وی افزود : نسبت فوتی ها نیز نسبت به روزهای پایانی سال گذشته بیش از ۲ برابر  شده و این ناشی از عدم رعایت شیوه نامه ‌های بهداشتی است.
رییس مرکز آموزشی و درمانی امام رضای تبریز ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و متناسب با تدابیر اتخاذ شده دانشگاه، آمادگی کامل برای مراقبت از بیماران کرونایی را در این مرکز داریم.
دینوری با اشاره به برنامه واکسیناسیون کادر شاغل در این مرکز اعلام کرد: تمامی کادر درمان در این مرکز واکسینه شده اند و آن عده از همکارانی که قبلا پی سی آر مثبت بودند واکسینه نشده و عده ای نیز خودشان نخواستند واکسینه شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر  بیماران خاص و افراد پر خطر جامعه بر اساس اولویت بندی انجام شده روزانه در این مرکز واکسینه می شوند.
دینوری با تاکید بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی توسط هموطنان خاطرنشان کرد : از آغاز بحران کرونا مرکز آموزشی و درمانی امام رضای تبریز به عنوان مرکز اصلی مراقبت از بیماران کرونایی در استان تعیین شده است و از این رو کادر درمان این مرکز تحت شرایط سختی به خدمت ادامه می دهند و رفع  خستگی حاصل از این فشار کاری تنها با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی توسط همشهریان میسر خواهد بود.

محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی 

در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای از نظر شیوع کرونا قرار داریم

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای از نظر شیوع کرونا قرار داریم، از همه مردم استان خواست تا با رعایت جدی شیوه‌نامه‌های بهداشتی، کادر درمان را در عرصه مبارزه با کرونا و خدمت‌رسانی حمایت و پشتیبانی کنند.

محمدرضا پورمحمدی با قدردانی از کادرهای درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان و دستگاه‌های مسوول، اظهار کرد: همراهی همه بخش‌ها بویژه رسانه‌ها و نخبگان جامعه برای ریشه‌کن کردن کرونا ضروری است.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در استان، از نیمه اسفند تا دهه اول فروردین وضعیت نسبتا تثبیت‌شده‌ای داشت، افزود: با ورود ویروس انگلیسی و ازدحام‌های پایان سال و همچنین دید و بازدیدهای نوروزی، شاهد افزایش مراجعات به مراکز درمانی و تعداد بستری و فوتی از دهه دوم فروردین هستیم.

پورمحمدی با اشاره به وضعیت قرمز در تمام شهرهای بزرگ کشور، گفت: موج چهارم کرونا با شتاب بیشتری از موج‌های قبلی آغاز شده و در حال حاضر در شرایط دشوار و نگران‌کننده‌ای قرار داریم.

وی با بیان اینکه در کوتاه‌مدت، امید چندانی به درمان کرونا یا واکسینه کردن همه افراد وجود ندارد، افزود: فعلاً تنها راه مقابله با کرونا که تاکنون نیز موثر بوده، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. فعلاً تنها راه مقابله با کرونا که تاکنون نیز موثر بوده، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.

وی با قدردانی از همراهی مردم با ستاد مقابله با کرونا در مدت ۱۴ ماه گذشته، تأکید کرد: شیوه‌نامه‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی نیز همچنان باید به صورت جدی از سوی مردم رعایت شود.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.