مدیرکل بهزیستی البرز: بهزیستی استان البرز مجری طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده می شود

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیرکل بهزیستی البرز اظهار داشت: طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده در 5 سال اول زندگی با محوریت و تسهیلگری مراکز مثبت زندگی و مشارکت مراکز مشاوره روانشناختی عمومی و خانواده , مراکز سلامت روان محلی و پایگاههای سلامت اجتماعی در راستای تحکیم بنیان خانواده وکنترل و کاهش طلاق با نظارت و راهبری معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی استان البرز اجرا می شود.

اسدالله حیدری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل موثر در توسعه پایدار جامعه داشتن سلامت روان در خانواده و به تبع آن درجامعه است.

وی گفت: داشتن خانواده سالم و توانا یعنی نیروی سلامت و پویا که می تواند در برنامه ریزی های اجتماعی نقش مهی ایفا کند.

حیدری ادامه داد: انتخاب فرد مناسب برای ازدواج جامعه را از ابتلا به آسیب هاو بحرانهای خانوادگی و اجتماعی مصون میسازدو از آنجا که انتخاب فرد مناسب به آگاهی و شناخت نیاز دارد لذا ارائه آموزش به جوانان در شرف ازدواج و یا مزدوجین در سالهای ابتدایی زندگی زناشویی بسیار لازم است.

مدیرکل بهزیستی البرز تصریح کرد: بسياري از طلاقها به اين دليل رخ ميدهند كه زوجين براي ازدواج آماده نبوده و در نتيجه تصميمات ناپخته اي گرفته اند.

این مسئول تصریح کرد: آموزش هاي پيشگيرانه پيش از ازدواج و آموزش زندگي خانواده با هدف شناخت صحيح از يكديگر در آغاز زندگي مشترك و كسب مهارت هاي ارتباطي لازم براي زندگي مشترك و تشویق زوجین برای دریافت این آموزش ها و خدمات در استان البرز در حوزه مشاوره و خانواده به دقت و با حساسیت در حال اجراست وبررسی ها نشان داده که در کاهش تعارضات و افزایش رضایت مندی و پایداری خانواده و ایجاد ارتباط موثر و کارا موثر بوده است.

مدیرکل بهزیستی استان البرز در ادامه گفت: به منظور تحکیم و تعالی جایگاه خانواده و پیشگیری از تعارضات و آسیبهای ناشی از طرح آزمایشی “مراقبت و بهبود خانواده در ۵ سال اول ازدواج ” فاز اول سال اول زندگی مشترک درشهرستان ساوجبلاغ استان البرز و شهرستان اسلامشهر استان تهران در سال ۱۴۰۰ اجرا می شود.

وی با اشاره به رویکرد اساسی این برنامه ازدواج آگاهانه زندگی مشترک با کمترین تعارض، افزایش رضایتمندی زناشویی و پایداری زندگی مشترک می باشد.
حیدری با عنوان اینکه در حال حاضر در این طرح کلیه زوجین که درسال ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ در شهرستان ساوجبلاغ ازدواج کرده اند با مشارکت ارگان ها ذی ربط(اداره ثبت اسنادو املاک _ دفاتر ثبت ازدواج، دانشگاه علوم پزشکی – شبکه بهداشت ) انجام خواهد شد.

حیدری گفت: راهبردهای پنجگانه در اجرای این طرح مد نظر بوده که عبارتند از: تربيت مربيان خانواده، روانشناسان، تسهيلگران، مددكاران – اقدامات اجتماع محور محلي- شناسايي زوجين در آستانه ازدواج – حمايت هاي رواني – اجتماعي به زوجين شناسايي در آستانه ازدواج و سال اول زندگي مشترك و سطح بندي خدمات و استقرار نظام ارجاع اجرای طرح بهبود و مراقبت روابط خانواده درحين و بعد از ازدواج با اولويت مداخلات پيشگیرانه باهمكاري خانواده , ارائه دهندگان خدمات اوليه و توسط متخصصان حرفه اي اجرا مي گردد.

وی در توضیح بیشتر گفت: هدف از اجرای این طرح كمك به ازدواج آگاهانه، حفظ و ارتقاء كيفيت زندگي مشترك و كاهش تعارضات شديد خانوادگي برای افراد به خصوص برای زوجین با ریسک بالا و درگیر با مشکلاتی از قبیل اعتیاد , دارای انواع اختلالات روانی یا جسمی مزمن , دارای سابقه خودکشی , چند همسری و …. است و در صورت بروز اختلافات با دریافت خدمات تخصصی چنانچه سازش ميسر شد زندگی با کيفيت ترو کار آمد تر و در صورتي كه جدایی اجتناب ناپذیر بود در رفع چالش هاي زندگي بعد از طلاق و مشکلات فرزندان مشترک با هدف سازگاری بهتربا شرایط جدید است.

حیدری بیان کرد: این طرح پس برگزاری ۴ کارگاه آماده سازی با موضوعات ( تربت مدرس _ تسهیلگری _ مددکاری و تربیت مشاورنیروهای مراکز مثبت زندگی ومراکز مرتبط وهماهنگی های لازم با ارگان های همکار، اجرا خواهد شد.

در حال حاضر در حال آماده سازی و برگزاری کارگاههای آموزشی نیروهای مجری طرح هستیم .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.