داوطلبان انتخابات شوراها از هرگونه اقدامات شائبه برانگیز انتخاباتی پرهیز کنند

به گزارش عصر آزادی آنلاین، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی گفت: توصیه می‌شود که اعضای شورای فعلی که داوطلب شرکت در انتخابات هستند و سایر کاندیداها و هم‌چنین کارکنان شهرداری داوطلب انتخابات شوراها از هرگونه اقدام شائبه برانگیز خودداری کنند.

احمد موقری در نشست ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی، اظهار کرد: انتخابات راه و رسم و مبنای عملی شدن شعار “نقش مردم در تعیین سرنوشت نظام سیاسی و حاکمیت” است و بر همین اساس نیز موضوع پاسداری و صیانت از آن اهمیت بسیار بالایی دارد.

وی با بیان این‌که موضوع انتخابات با وجود دشمنان جمهوری اسلامی همیشه مورد توجه نهادهای بین المللی است، افزود: دشمنان نظام همواره به دنبال نقطه ضعفی هستند تا از آن علیه نظام جمهوری اسلامی و ایجاد هجمه علیه انتخابات استفاده کنند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکی از وظایف اصلی نهادهای دولتی و عمومی، جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است، مجموعه قوه قضائیه نیز در کنار صیانت و حفظ سلامت انتخابات بر آن تاکید دارد.

موقری بیان کرد: در راستای آزادی اجتماعی و اطمینان خاطر رای دهندگان، لازم است تا برای پاکسازی محیط و فضای انتخاباتی اقداماتی انجام شود و از هرگونه عمل مخاطره آمیزی که آزادی و سلامت انتخابات را زیر سوال می‌برد، جلوگیری کرد، این موضوع یکی از اولویت‌های اساسی قوه قضائیه است که در راستای تحقق آن، ستاد پیشگیری از جرایم و تخلفات انتخاباتی تشکیل شده است.

وی با بیان این‌که بر اساس تجربه سال‌های گذشته نگرانی‌هایی در خصوص سواستفاده از امکانات دولتی و نهادهای عمومی به خصوص در بحث انتخابات شورای شهر وجود دارد، اضافه کرد: ضرورتی  است تا مدیران حراست دستگاه‌های دولتی و عمومی با توجه به تجربیات دوره‌های گذشته، اقدامات لازم را برای پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات انتخاباتی در مجموعه خود به عمل آورند.

وی تاکید کرد: هدف قانونگذار از تشکیل شوراهای اسلامی، توسعه شهرها و روستاها است اما برخی اقدامات از جمله دخالت در عزل و نصب‌ها خلاف  این قائده بوده که متاسفانه در دوره‌های گذشته شاهد آن بودیم.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی با بیان این‌که قانون در هر حالتی فصل الخطاب بوده و باید رعایت شود، ادامه داد: صیانت و حفاظت از آزادی و سلامت انتخابات و امانت داری و حفاظت از آرای مردمی جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است.

وی ادامه داد: با هرگونه سواستفاده از اموال عمومی و بیت المال و سواستفاده از مقام و موقعیت اجتماعی و جایگاه دولتی علیه یا له کاندیداها، تخریب وجهه نامزدها در فضاهای عمومی و اجتماعی، تخریب وجهه نظام و دستاوردهای نظام به منظور تبلیغات، سواستفاده از اقوام و فرق و مذاهب در راستای اهداف انتخاباتی و ایجاد بی نظمی و تخریب ستادها و صندوق‌های انتخاباتی قاطعانه برخورد خواهد شد.

وی با بیان این‌که طبق قانون، برای هرگونه استفاده از امکانات و اموال دولتی و حتی دخالت مراجع دولتی در انتخابات، مجازات حبس تعیین شده است، تصریح کرد: برای آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی زودهنگام در انتخابات ریاست جمهوری، انجام هرگونه فعالیت انتخاباتی کارمندان دولت در ساعات اداری و سواستفاده از امکانات و اموال دولتی وزارت خانه‌ها و موسسات وابسته به دولت و نهادهای عمومی از یک تا شش ماه حبس تعیین شده است.

موقری ادامه داد: با توجه به این‌که شهرداری از منظر نهادهای نظارتی، مردم و کاندیداها در معرض اتهام و تهمت بوده و هر گونه اقدام از طرف اعضای شورای فعلی داوطلب انتخابات و کارمندان شهرداری که برای حضور در انتخابات داوطلب شده‌اند ممکن است یک شائبه انتخاباتی داشته باشد، عملکرد شهرداری را زیرسوال خواهد برد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود تا اعضای شورای فعلی که داوطلب شرکت در انتخابات هستند و کارمندان شهرداری داوطلب انتخابات از هرگونه اقدام که شائبه تبلیغات انتخاباتی داشته و بیانگر سواستفاده از امکانات شهرداری در راستای تبلیغات است، پرهیز کنند.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی تلاش دارد تا در حد تذکر با تخلفات برخورد کند اما در صورتی که تذکرات مورد توجه قرار نگیرد و شاهد سواستفاده از امکانات شهرداری و دولتی و استفاده ابزاری از وظایف شهرداری باشیم، قطعا با تشکیل پرونده قضایی بر اساس قانون قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی هم‌چنین با اشاره به ظرفیت‌های سیستم جامع اطلاعات مردمی به نشانی (www.sajam.scpd.ir) در راستای پیشگیری از وقوع جرایم و رسیدگی سریع و قاطع به تخلفات و جرایم، بیان کرد: سامانه سجام در کنار ستاد پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی بوده و آماده دریافت هرگونه تخلفات و جرایم انتخاباتی است و مردم می‌توانند تخلفات انتخاباتی را از طریق این سامانه اعلام کنند.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.