مرگ با امضای رئیس!؟

گزارش “عصرآزادی” از اصرار عجیب برخی محافل در حذف آگهی های دولتی از مطبوعات کشور؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اواخر بهمن ۹۹ بود که انتشار خبر لغو الزام دولتی‌ها به انتشار آگهی در روزنامه‌ها در میان اهالی مطبوعات و مسئولان فرهنگی پایتخت و استانها، واکنش‌های بسیاری را از سوی اهالی رسانه برانگیخت.

در آن زمان، هیأت وزیران در اقدامی عجیب آئین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت موسوم به ستاد را مورد تصویب قرار داد که طبق ماده ۱۴ آن مبنی بر مکفی، معتبر و مورد پذیرش بودن انتشار الکترونیکی فراخوان‌ها از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، باید از انجام آن به صورت کاغذی خودداری شده و لذا دیگر نیازی به درج آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار نخواهد بود!

پس از اعتراضات و انتقادات فراوان، کار به جایی رسید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اصلاح این آیین‌نامه خبر داد و نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات نیز لغو آن را خواستار شد و ماجرا ختم به خیر شد.

اما این روزها و پس از وقفه دو ماهه از رد اجرای آن مصوبه، زمزمه های همان تصویب نامه دوباره بر سر زبان ها جاری گشته و این امر بیش از پیش، اهالی مطبوعات سراسر کشور را نگران کرده است!

▪️حذف الزام انتشار آگهی های معاملات دولتی در نشریات مکتوب، پابرجا بماند!

رئیس مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی بسیار تعجب آور ضمن رد اصلاحیه هیئت دولت اصرار دارد که مصوبه لغو شده دولت مبنی بر حذف الزام انتشار آگهی های معاملات دولتی در نشریات مکتوب، پابرجا بماند!

محمدباقر قالیباف طی نامه ای به تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ خطاب به رئیس جمهور نوشته است: بازگشت به رونوشت دو فقره تصویب نامه هیات وزیران به تاریخ ۲۵ بهمن ۹۹ با موضوع “آیین نامه نحوه فعالیت دستگاه های اجرایی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت” و اصلاحیه آن به تاریخ ۲ اسفند ۹۹ متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین و بر اساس ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و ماده ۹ قانون برنامه ششم توسعه باید سامانه تدارکات الکترونیکی دولت راه اندازی و تکمیل شده و طبق برنامه زمانبندی مورد تایید هیات وزیران، تمام مراحل معاملات مانند درخواست استعلام، فراخوان و غیره از طریق این سامانه و به طور الکترونیکی انجام شود و نتیجتاً با انتشار فراخوان معاملات دولتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار انجام نگیرد.

در ادامه نامه آمده است: بنابراین اولاً اصلاحیه تبصره یک ماده ۱۳ مصوبه از این حیث که بدون تصریح به برنامه زمانبندی تا فراهم آمدن موجبات اجرای قانون دلالت بر استمرار مداوم انتشار فراخوان معاملات دولتی در روزنامه های کثیرالانتشار دارد مغایر قانون است، ثانیاً اقدام هیات وزیران به حذف ماده ۱۴ آیین نامه اصلی نیز مبیناً بر ایراد اعلامی در فوق مغایر قانون است.

در پایان نامه هم تاکید شده: بر اساس تبصره ۲ ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و ماده ۹ قانون برنامه ششم توسعه، صرفاً انتشار اطلاعات معاملات محرمانه از طریق سامانه مذکور ممنوع شده است و مقنن، برای انجام معاملات بین المللی غیرمحرمانه، استثنایی قائل نشده است بنابراین، اطلاق عبارت “معاملات بین‌المللی” مندرج در ماده ۱۱ مصوبه از این حیث که معاملات فاقد وصف محرمانه را مستثنا از شمول تصویب نامه و مآلاً مستثنا از حکم قانون می نماید مغایر قانون است…

▪️شبهه‌هایی از حیث سودتراشی به نفع پیمانکاران پرطمع نیاز به شفاف‌سازی دارد!

حذف آگهی‌های دولتی از مطبوعات در شرایطی که روزنامه ها این روزها به سختی ادامه حیات می دهند موضوعی است که با فاصله دو ماهه نگرانی جدی و گسترده‌ای را در میان اصحاب مطبوعات و رسانه ایجاد کرد.

وزیر ارشاد بار دیگر هم با جانبداری از اهالی رسانه، در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور این اقدام را به منزله زنگ خطر نهایی برای مطبوعات کشور قلمداد کرده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص خبر داد: آقای وزیر در صدد تهیه اصلاحیه‌ای برای آئین‌نامه حذف آگهی مناقصات و مزایده‌ها در روزنامه‌هاست.

محمد خدادی افزود: بعد از اعلام نظر هیات تطبیق مجلس شورای اسلامی درباره موضوع انتشار فراخوان‌ معاملات دولتی در روزنامه‌های کثیرالانتشار، وزیر ارشاد ضمن رایزنی‌ با معاون حقوقی رئیس‌جمهور، در صدد تهیه اصلاحیه لازم برای رفع نگرانی مطبوعات در این خصوص می باشد.

نماینده مدیران مسئول در هیات نظارت بر مطبوعات هم‌ در این خصوص گفت: برای رفع ایراد هیات تطبیق، دولت می تواند زمان بندی تاسیس سامانه تدارکات الکترونیکی را به مصوبه خود اضافه نماید.

پدرام پاک آیین افزود: لذا با این اصلاحیه، حذف آگهی های دولتی از مطبوعات منتفی بوده و تا تدوین برنامه هفتم توسعه و حل اساسی مسئله نیز فرصت باقی است.

این در حالی است که در برخی از محافل رسانه ای از برخی فعالیت‌های پشت پرده دولت با هدف منفعت‌طلبی شنیده می شود که اصرار به حذف چاپ آگهی در روزنامه ها، شبهه‌هایی را از حیث سودتراشی به نفع پیمانکاران و سودجویان پرطمع در این حوزه ایجاد کرده است که سریعاً نیاز به شفاف‌سازی دارد!

▪️در اروپا علیرغم تمام پیشرفت‌های چشم‌گیر، مطبوعات حرف اول را می‌زنند!

 

در شرایط امروز کشور تعداد روزنامه‌های مستقلی که به سختی به حیات خود ادامه می‌دهند زیاد نیست، حیاتی که هر روز مورد آماج گزند گروه‌های مختلف قرار می‌گیرد.

این بار و پس از تصمیم هیئت دولت درباره عدم الزام درج آگهی‌های مناقصه‌ها و مزایده‌های دولتی در روزنامه‌ها، مجلس زخم پیشین بر پیکر نیمه جان روزنامه‌ها را دوچندان کرده و استرس مطبوعات را تازه نمود.

حفظ مطبوعات و پیشگام بودن آن‌ها در صیانت از حقوقی مانند آزادی بیان و آزادی اندیشه از دیرباز هدف همه دولت‌ها و کشورهای دموکراتیک بوده و هست چرا که مطبوعات پرده از بسیاری اتفاقات پنهانی‌ بر می‌دارند و از شیوع شایعات جلوگیری می نمایند.

اهالی رسانه های مکتوب معتقدند اگر مطبوعات نتوانند به نوعی درآمدزایی داشته باشند ولو اینکه در قالب آگهی، طبیعتاً یک به یک تعطیل شده و در نهایت، شاهد مرگ همه جانبه مطبوعات به خصوص مطبوعات مکتوب خواهیم بود.

به نظر می رسد دولتی که مدعی حمایت رسانه‌ها و جامعه مطبوعاتی است باید در این مصوبه تجدیدنظر کند لذا امیدواریم دولتمردان در ماه‌های پایانی این دولت، دیگر شوک جدیدی در حوزه مطبوعات و رسانه وارد نکنند.

طبیعی است که اگر مطبوعات و حوزه فرهنگ تعطیل شوند در نهایت جامعه به سمت هرج و مرج رفته و بازار انتشار شایعات به نوعی غالب می‌گردد، لذا در همین راستا جامعه از حالت فرهیختگی و مطالبه‌گری منطقی دور می‌شود و در نهایت به سمت واکنش‌های هیجانی می‌رود.

در کشورهای اروپایی به رغم تمام پیشرفت‌های چشم‌گیر، هنوز مطبوعات و حوزه رسانه حرف اول را می‌زند که نشان از اهمیت رسانه های بااصالت و حرفه ای دارد!

▪️معلوم نیست با چه اهدافی به دنبال خاموشی مطبوعات در کشور هستند!

یک کارشناس رسانه نیز گفت: این اتفاق از دو جنبه قابل بررسی است؛ جنبه اول آن خود روزنامه‌ها هستند اگر روزنامه‌ها بنیان‌های قوی مالی و حمایتی داشتند این نگاه صدقه بگیری وجود نداشت که آگهی دولت و حذف آن به عنوان یک صدمه محسوب شود.

محمد لسانی ادامه داد: جنبه دیگر هم نگاه دولت به روزنامه‌هاست، برای اینکه به نحوی آن‌ها را حفظ کند و بتواند یک زنجیره از رسانه‌ها را برای روز موعود نگه دارد زیرا دولت می‌خواهد به نحوی روزنامه‌ها را نمک‌گیر کند لذا تا وقتی که این دو نگاه وجود داشته باشد عملاً رسانه‌ها نمی‌توانند به عنوان رکن چهارم فعالیت کنند!

وی جایگاه خاص روزنامه‌های مکتوب را مورد تاکید قرار داد و افزود: در همه جای دنیا دولت‌ها آگهی‌ها و مناقصه‌ها را در رسانه‌های مکتوب چاپ می‌کنند به این دلیل که این رسانه‌ها ماندگاری دارند و دسترسی مردم به روزنامه‌ها آسان‌تر است و حتی در آیین نامه‌ها و اساس نامه‌ها طبق قانون، چاپ آگهی‌ها در روزنامه‌ها الزام شده است.

لسانی اضافه کرد: هرچقدر هم که شبکه‌های اجتماعی و دنیای آی‌.تی پیشرفت کند روزنامه‌های مکتوب جایگاه خود را دارند زیرا دارای ماندگاری بیشتری هستند و برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهند بود بنابراین باید درباره این مصوبه تجدید نظر شود و استثنائاتی درباره روزنامه‌های چاپی مانند تمام دنیا وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: در واقع، تنها درآمد مطبوعات و بسیاری از اهالی رسانه همین آگهی‌های مزایده و مناقصه است در صورتی که اگر مجلس در این موضوع کوتاه نیاید شاهد تعطیلی مطبوعات و بیکاری هزاران نفر از اهالی مطبوعات خواهیم بود و معلوم نیست چه کسانی و با چه اهدافی به دنبال خاموشی مطبوعات در کشور هستند؟!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.