گزارش “عصرآزادی” از وضعیت واکسیناسیون کرونا در آذربایجان شرقی به بهانه هفته جهانی واکسیناسیون؛ تلاش برای تمدید زندگی!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

هفته آخر آوریل هر سال به عنوان هفته جهانی واکسیناسیون با شعار “محافظت جمعی با واکسیناسیون” نامگذاری شده است زیرا ایمن سازی از سالیان گذشته سبب نجات جان میلیون ها نفر در جهان  شده و به عنوان یکی از موفق ترین و اثربخش ترین مداخلات بهداشتی شناخته شده است.

ایمن سازی یک راهبرد پایه برای دستیابی به سایر اهداف سلامتی مانند کنترل هپاتیت ویروسی، مقابله با مقاومت ضدمیکروبی، ایجاد بستر مناسب برای سلامت نوجوانان و ارتقای مراقبت های نوزادی و پس از تولد است کمااینکه ویروس کرونا نیز اخیراً به جمع بیماری های هولناک پیوسته و واکسیناسیون علیه این ویروس در دستور کار کشورهای جهان قرار گرفته است.

▪️چنانچه حدود ۶۰ درصد افراد یک جامعه واکسینه شوند زنجیره کرونا قطع می‌شود

واکسن معتبر واکسنی است که بر روی آن مطالعه و تحقیقات علمی انجام شده و تاییدیه سازمان بهداشت جهانی (WHO) را داشته باشد. همه امروزه واکسن‌هایی که مورد تأیید وزارت بهداشت کشور است این خصوصیات را دارند اما عوارضی که برای افراد مختلف ایجاد می‌کند متفاوت است کمااینکه واکسن های ضدکرونا نیز آن طور که باید، امتحان خود را پس نداده و در مرحله تِست قرار دارند.

طبق نظر متخصصان حوزه سلامت، چنانچه حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افراد یک جامعه واکسینه شوند، زنجیره کرونا قطع می‌شود لذا همه واکسن‌هایی که امروزه می‌شناسیم و در دسترس قرار گرفته‌اند بالای ۷۰ درصد کارایی دارند و هدف از پیش تعیین شده را به منظور کاهش مرگ و میر محقق می‌کنند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید – ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر گردید به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ بروز همه‌ گیری جهانی این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۴۰ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و حدود سه میلیون نفر نیز بر اثر بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

واکسیناسیون کرونا در کشورهایی که تزریق واکسن به شهروندان خود را به سرعت انجام داده اند موثر بوده به طوری که انگلستان با سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا توانسته است آمار مرگ های بالای هزار نفر را به حدود ۳۰ نفر در روز کاهش دهد.

▪️مجموعاً  ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دُز از انواع واکسن کرونا در سراسر کشور تزریق شده است

به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان کشور، واکسیناسیون کرونا در چهارچوب سند ملی واکسیناسیون علیه کووید – ۱۹ به صورت رایگان تا رسیدن به نقطه هدف یعنی ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون انجام می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هرگونه سیاست موازی یا دور زدن این برنامه ملی با هر عنوان اعم از پرداخت هزینه واکسن که ناقض برنامه ملی واکسیناسیون باشد را تکذیب می‌کند.

آنها می گویند هر واکسن مجاز کرونا از هر جا که وارد یا تولید شود توسط وزارت بهداشت خریداری شده و در چهارچوب برنامه واکسیناسیون ملی علیه کووید – ۱۹ به صورت رایگان توزیع و تلقیح خواهد شد.

بر این اساس و به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان، تاکنون در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دُز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دُز واکسن اسپوتنیک به هموطنان تزریق شده است.

واکسن سینوفارم چین تاکنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به سه هزار و ۶۴۴ نفر تزریق شده است.

بنابراین در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دُز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دُز در نوبت دوم و در مجموع  ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دُز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

▪️واکسن چینی برای افراد پرخطر از جمله افراد دارای بیماری های زمینه‌ای تزریق گردید

فاز اول شامل کادر درمان و گروه‌های آسیب‌پذیرند که این مرحله در حال اتمام است، فاز دوم شامل افراد دارای بیماری‌های خاص، زمینه‌ای و سالمندان است، فاز سوم شامل زندانیان، پادگانها و گروه‌های خاص شغلی که به‌ دلیل تجمعات، ریسک بالایی دارند می گردد و فاز چهارم واکسیناسیون هم برای سایر افراد جامعه از  ۱۸‌ سال به بالا مدنظر می باشد.

حال به‌ نظر می‌رسد فاز دوم واکسیناسیون در مراکز بهداشتی با ثبت‌نام از متقاضیان، کلید خورده است تا افراد برای ثبت‌نام در این مرحله، به مراکز بهداشت تعیین‌شده مراجعه کرده و با ثبت کدملی و شماره تلفن، نام خود را در فهرست متقاضیان بنویسند.

در برخی ‌پایگاه‌ها، ثبت‌نام به صورت حضوری و در برخی دیگر به صورت تلفنی می باشد لذا در بعضی از این مراکز هم تنها شماره تلفن و اسم متقاضی برای ثبت‌نام کفایت می‌کند.

این در حالی است که با شروع ثبت‌نام برای واکسیناسیون، سؤال‌ها حول محور منبع واکسن کرونا می‌چرخد، بر اساس دستورالعمل‌های ارسالی به دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون واکسن چینی برای افراد پرخطر از جمله افراد دارای بیماری زمینه‌ای و بیماری خاص و واکسن آسترازنیکا و اسپوتنیک روسی نیز برای واکسیناسیون کادر درمان استفاده شده است.

اما از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از این است که برای ثبت‌نام‌کنندگان اولویت دوم، تزریق واکسن‌های ایرانی درنظر گرفته خواهد شد و واکسن روسی هم تامین‌کننده بخشی از نیاز کشور به واکسن کرونا خواهد بود.

در این میان هم خبرهایی درباره تولید مشترک واکسن ایرانی – کوبایی منتشر شده و این که فاز سوم تست بالینی آن در ایران و کوبا شروع می‌شود و شنیده ها حاکی از آن است که شاید بخشی از این واکسیناسیون از طریق این واکسن انجام ‌شود.

▪️مرحله دوم واکسیناسیون برای عموم مردم و بیماران پیش زمینه ای انجام می شود

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان‌شرقی گفت: به زودی واکسیناسیون کارکنان داروخانه‌ها، مطب‌ها و کلینیک‌های پزشکی استان علیه ویروس کرونا آغاز می‌شود.

سیمین خیاط‌زاده افزود: در این مرحله تمامی کارکنان این مراکز و کلینیک‌های رادیولوژی و پاتولوژی که کد بیمه دارند برای واکسیناسیون توسط کارفرمایان مراکز ثبت نام می‌شوند.

وی ادامه داد: بعد از اجرای این مراحل، مرحله دوم واکسیناسیون عموم مردم علیه ویروس کرونا آغاز می‌شود به طوری که عموم مردم به ترتیب گروه سنی ۸۰ سال به بالا، ۷۰ تا ۸۰ سال، ۶۰ تا ۷۰ سال و به همنی ترتیب با فاصله‌های ۱۰ ساله با اولویت گروه‌های دارای بیماری زمینه‌ای واکسینه می‌شوند.

خیاط‌زاده با اشاره به اینکه واکسیناسیون کادر درمان استان در مراحل پایانی قرار دارد اضافه کرد: تمام مشخصات اعضای نظام پزشکی آذربایجان شرقی وارد سامانه سیب شده و تزریق توسط همکاران نظام پزشکی و تحت نظارت مرکز بهداشت استان انجام می‌شود.

به گفته مسئولان حوزه درمان استان، از بیش از یک هزار و ۶۰۰ بیمار بستری کرونایی در آذربایجان شرقی، بیش از ۳۰۰ بیمار در وضعیت بد قرار دارند و اکنون تعداد فوتی های استان به بالای ۲۰ نفر رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش ها هفته گذشته در آذربایجان شرقی بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر علیه کرونا واکسینه شدند که کادر بهداشت و درمان، نظام پزشکی، سالمندان تحت پوشش بهزیستی، جانبازان بالای ۷۰ درصد، پاکبانان و کادر آرامستان ها را شامل می گردد.

▪️هیچ یک از صاحبان قدرت در آذربایجان شرقی تقاضای واکسن برای خود نکرده است!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم گفت: ۴۱ هزار و ۵۳۶ نفر واکسن تحویل استان داده شده است که از انواع مختلف واکسن‌های مروج دنیا هستند.

محمدحسین صومی ادامه داد: واکسن “اسپوتنیک وی” برای کادر درمان و بهداشت، نظام پزشکی، اورژانس ۱۱۵، سالمندان در حال نگهداری در مراکز سالمندی، جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید آرامستان‌ها، کادر آزمایشگاهی، پزشک قانونی تزریق شده است.

وی افزود: واکسن “سینوفارم” نیز به تعداد محدود به کادر درمان، پاکبانان و بیماران خاص اعم از دیالیزی، پیوندی، سرطان‌ها با بیماری فعال، بیماران هموفیلی و تالاسمی ماژور، ام اس، پروانه‌ای تزریق شده است.

صومی اضافه کرد: واکسن “بهارات” نیز برای کادر بهداشت و درمان تزریق شده است و همچنین واکسن “آسترازنکا” علاوه بر از کادر بهداشت و درمان برای جانبازان و برخی از اعضای نظام پزشکی نیز تزریق شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد واکسن کادر بهداشت و درمان دولتی و زیر نظر نظام پزشکی تزریق شده است و قطعاً بعد از اتمام دوره گروه اول، برای گروه دوم نیز درخواست واکسن کرده‌ایم.

صومی اظهار کرد: از روز اول دقت و سرعت بر اساس سند ملی واکسیناسیون انجام گرفته است به طوری که تاکنون هیچ کدام از  افراد صاحب قدرت در استان تقاضای واکسن برای خود نکرده است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.