ترویج طب سنتی یا رد مباحث علمی!؟

گزارش “عصرآزادی” از حواشی به وجود آمده پیرامون جلسه اخیر شورای شهر تبریز در ماجرای درمان کرونا با طب سنتی؛

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

وقتی موج کرونا در اواخر سال ۹۸ بالا گرفت سر و کله ادعاهای عجیب برای درمان این بیماری کُشنده که همه جهان را گرفتار کرد پیدا شد!

روزهای اول، یک نفر از استعمال روغن بنفشه و گلاب و سیر سخن گفت و یکی دیگر در مقابل دوربین ادرار شتر را سرکشید، کسانی دیگر هم از دود دادن عنبرنسارا یا همان کود الاغ ماده می گفتند و همه هم با قاطعیت و جدیت این راهکارهای عجیب را درمان بیماری کووید – ۱۹ می خواندند و مردم بیچاره در بین این اظهارات متعجب ماندند!

وقتی موج های مخوف ابتلا به این ویروس و کشت و کشتاری که راه انداخته بود فروکش کرد بازار این ادعاها نیز خوابید اما دوباره با اوج گرفتن موج چهارم کرونا و پس از آن، باز هم مدعیان طب سنتی پیدا شدند و افکار عمومی درباره ادعاهای آنها و تکذیب مسئولان بهداشتی، کماکان هاج و واج هستند!

اخیراً نیز ماجرای کشف داروی ویژه درمان کرونا در تبریز نیز بر سر زبان ها جاری شده است که طی آن، تریبون رسمی شورای شهر تبریز در اختیار یک متخصص طب سنتی و چینی قرار داده شد و او از عدم استفاده از ماسک سخن گفت!

دعوت هیئت رئیسه شورای پنجم شهر تبریز – که دو پزشک نیز در ترکیب آن وجود دارد – از یک متخصص طب سنتی جهت ارائه توضیحات در مورد داروی شفابخش کرونا موجب اظهارات مثبت و منفی متعددی پیرامون این قضیه شده است چرا که وی بدون استفاده از ماسک در جلسه هفتگی شورا حضور یافت و از درمان قطعی ویروس کرونا سخن به میان آورد!

▪️کرونا چطور به تهران و واشنگتن رسید ولی به شانگ های و پکن نرسید؟

متخصص تبریزی طب سنتی با حضور در صحن علنی شورای شهر تبریز مدعی شد داروی سنتی ترکیب چهار گیاه شامل مریم گلی، آویشن، زوفا و شیرین بیان قاتل ویروس کروناست که به صورت مساوی باید سه هفته به صورت دمنوش مصرف شود.

قدیر محمدی که خود با وجود ریه های آسیب دیده از زمان جنگ تحمیلی ماسک هم نزده بود ادامه داد: طب سنتی می تواند در درمان کرونا موثر باشد اما تاکنون کسی به این حوزه توجهی نکرده است.

وی افزود: پس از مطالعات طولانی متوجه شدیم چینی‌ها دارویی برای کنترل این بیماری پیدا کرده‌اند و چون خود را مقصر شیوع این بیماری می‌دانند می‌خواهند برای ادای دِین خود این تحقیقات و داشته‌ها را در معرض عموم قرار دهند به طوری که آنها ۵۹ دارو را جمع آوری و پس از بررسی به ۶ دارو رسیدند که می‌توانند برای درمان این بیماری به کار ببرند.

متخصص طب سنتی اضافه کرد: سال ۹۸ دارویی ساخته و خدمت آقای استاندار تحویل دادم که قول مساعدت برای تحقق تولید آن دادند، ولی هنوز خبری نشده است بعد همان دارو را به علوم ‌پزشکی تبریز نیز داده‌ام ولی هنوز تاییدیه‌ای نداده و بلاتکلیف مانده است.

محمدی با اشاره به اینکه سوال‌هایی در رابطه با بیماری کرونا وجود دارد که گاهاً از بیان آنها واهمه داریم تاکید کرد: چرا ما باید از این بیماری بترسیم؟ آیا بیماری‌های دیگر ترس ندارند؟ آیا ترس تأثیری بر سیستم ایمنی بدن نمی‌گذارد؟

وی اظهار کرد: سوال اینجاست که چین چگونه با یک و نیم میلیارد نفر جمعیت بیماری کرونا را کنترل کرد؟ آیا واکسن زد؟ آنها چطور توانستند کنترل کنند؟ چرا ما نمی‌توانیم؟ چطور این بیماری به تهران و واشنگتن رسید ولی به شانگ های و پکن نرسید؟

▪️اگر داروی کرونا را پیدا کرده ایم باید مراحل تایید علمی آن را طی نماییم!

 

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در مورد اظهارات قدیر محمدی واکنش نشان داد و اعلام کرد مدعی درمان کرونا در تبریز باید جنبه علمی ترکیب دارویی خود را ثابت کند.

سید جمال حسینی اقدم گفت: اگر داروی کرونا را پیدا کرده ایم نباید آن را تحویل شخص استاندار و یا رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بدهیم بلکه با ارائه آن به آزمایشگاه های تخصصی، از تایید یا رد شدن آن مطمئن شویم.

وی با ذکر این نکته که مدیران استان آزمایشگاه ندارند که دارو را تایید و یا رد کنند و جزو حدود اختیارات و صلاحیت آنها نیز نمی باشد افزود: ایشان باید با طی مسیر علمی و با حضور در معاونت پژوهشی، مستندات و مقالات خود را ارائه نماید و چنانچه مورد تایید واقع شد به مراجع ذی‌صلاح ارجاع شود و در سطح جهانی مورد بررسی قرار گیرد.

حسینی اقدم اضافه کرد: مطمئن باشید اگر داروی مورد ادعای دکتر قدیر محمدی مسیر علمی را طی و توسط وزارت بهداشت و سایر مراجع جهانی مورد تایید واقع شود شخص استاندار و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز و سایر دلسوزان مردم از تکثیر آن حمایت خواهند کرد.

▪️بابونه را به همراه خار و خاشاک ۱۵۰ هزار تومان به مشتری‌ها می‌دهند!

برخی از شهروندان معتقدند این روزها عطاری‌ها به خاطر شیوع بیماری کرونا قیمت هر نوع جنسی را که در مغازه خود دارند بالا می‌برند و از بی نظارتی موجود سوءاستفاده می کنند!

این در حالی است که با گذشت حدود ۱۵ ماه از ویروس کرونا هنوز درمان قطعی برای آن پیدا نشده و در حالی نسخه شفابخش درمانی کرونا می‌پیچند که دانشمندان بزرگ دنیا برای ساخت برخی داروها از جمله داروی پیشگیری و درمان کووید – ۱۹ عاجز و ناتوان مانده اند.

با این وجود عده‌ای همچنان بر این باورند که داروهای ترکیبی و گیاهی مانند داروی امام کاظم(ع) برای پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است.

به گفته یک عطار، ترکیبات این دارو در تابستان و زمستان متفاوت است؛ در تابستان هلیله سیاه با رازیانه و شکر سرخ یعنی شکر نیشکری که فراوری صنعتی نشده باشد و در زمستان نیز هلیله سیاه با مصطکی و شکر سرخ مخلوط گردد!

با این حال، ترکیبات گیاهی از سیر و زنجبیل گرفته تا اسپند و داروی امام کاظم(ع) نیز در فضای مجازی دست به دست می‌شود و حتی در برخی از ادارات دولتی و گاهی در میان قشر تحصیل کرده شنیده می‌شود که در پیشگیری از بیماری کرونا مؤثر است در حالی که به گفته پزشکان متخصص، این ترکیبات تنها در تقویت ایمنی بدن مفید است.

تشعشات بیماری کرونا به دیگر گیاهان مثل بابونه هم که در فصل بهار در بسیاری از دشت‌ها و مراتع به سهولت یافت می‌شود برخورد کرده است لذا در برخی از عطاری‌ها دیده می‌شود که بابونه را به همراه خار و خاشاک بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان به خورد مشتری‌ها می‌دهند که جای تعجب دارد!

                                         

▪️برخی ها ادعا می کنند که نحوه درمان کرونا با طب سنتی به آن‌ها الهام شده است!

برخی افراد و مدعیان طب سنتی درباره تاثیر برخی مواد بر درمان یا پیشگیری از کرونا مشغول دامن‌زدن بر اضطراب مردم هستند که از زمان شیوع کرونا شدت گرفته است.

مسئولان حوزه درمان آذربایجان شرقی نیز معتقدند دارو‌هایی تحت عنوان تقویت سیستم ایمنی وجود دارد و شاید برای بهبود ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر باشد، اما نمی‌توان بدون شواهد علمی و گذراندن کار آزمایی‌های بالینی، هر ادعایی را تایید کرد.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: از زمان شیوع کرونا در آذربایجان شرقی، ۲۲ نفر در استان ادعا کرده‌‌اند که راه درمان کرونا با طب سنتی را می‌دانند.

حجت پورفتحی ادامه داد: حتی برخی مدعیان نیز ادعا می‌کردند که نحوه درمان کرونا با طب سنتی به آن‌ها الهام شده است، اما وقتی از آن ها خواستیم که ادعایشان را در قالب طرح پژوهشی ارائه دهند هیچ کدام حاضر نشدند تا آن را در قالب پروپوزال ارائه نمایند.

وی با اشاره به اینکه طرح‌ها و پیشنهادات در قالب پروپوزال قابل ارائه و بررسی و حتی صدور مجوز هستند افزود: این افراد به حدی از ادعایشان نامطمئن بودند که با توجه به احتمال بالای انتقال ویروس در بخش‌های کرونا حتی حاضر به ورود به این بخش‌ها نیز نشدند!

▪️هیچ کدام‌ از زنبورداران و کندو داران مشکین‌ شهر و اردبیل کرونا نگرفته اند!

برخی پزشکان نیز معتقدند ادعاهای منتسب به درمان کرونا توسط طب سنتی بر روی جمعیت کوچکی از اطرافیان افراد متخصص انجام می‌شود و این در حالی است که مشخص نیست آن فرد بیمار یا غیربیمار در چه وضعیت بیماری قرار داشته یا اصلاً شرایط سیستم ایمنی بدن او به چه صورت بوده است.

آنها می گویند طرح‌هایی که در طب سنتی برای مقابله با کرونا مطرح می‌شود در دانشگاه‌های علوم پزشکی بررسی شده و سپس در صورتی که در کمیته علمی کرونا تایید شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد و صحبت‌هایی مانند استفاده از گلاب یا سیر یا مواردی از این دست که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور مطرح بوده و برخی افراد از این طریق مشغول مضطرب کردن افکار عمومی هستند باید خاتمه یافته و به سوی آزمایشات علمی حرکت نمود.

سال گذشته نیز عظیم اکبر زاده خیاوی دیگر متخصص طب سنتی با حضور در برنامه طبیب شبکه سوم سیما به‌ صورت زنده ادعا کرد که توانسته فرمول واکسن و درمان قطعی کرونا را بسازد.

وی در سخنان خود با اشاره به درمان مؤثر زهر زنبورعسل برای بیماران مبتلابه کرونا گفت: با توجه به ارتباطی که با زنبورداران مشکین‌شهر و اردبیل داشته‌ام، هیچ کندوداری کرونا نگرفته است.

اکبرزاده مدعی شد که با همکاری یکی از دانشجویان خود آزمایش‌هایی انجام داده است که در پی آن زهر زنبورعسل به یکی از بیماران حاد کرونایی تزریق و پس از یک روز کاملاً بهبود یافت.

او این را هم گفت که اگر زهر زنبورعسل در اختیار کارشناسان ما قرار گیرد می‌توانند ظرف مدت یک ماه داروی مناسب این ویروس را بسازند که هیچ عارضه‌ای نداشته و می‌تواند درمانی برای بیماری حاد تنفسی باشد.

▪️هیچ مسیر میانه و سفارشی برای تائید اثربخشی یک داروی ادعایی وجود ندارد!

ضرب‌المثلی داریم که می‌گوید فلان سخن در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی‌شود، یعنی بیانگر بی‌پایه بودن حرف است؛ اینک کرونا این بهانه را به دست برخی عطاری‌ها و سودجویان داده تا با افزودن بر نرخ اقلام خود ادعا کنند درمان این ویروس با داروهای عطاری میسر است؛ سخنی که نادرست بودن آن اثبات شده است!

سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز به برخی ادعاها مبنی بر ساخت داروی قطعی درمان کرونا در برخی استانها که در صحن های علنی مجلس و شوراها عنوان شده، پاسخ داد.

کیانوش جهانپور گفت: مسیر تایید سلامت، ایمنی و اثربخشی یک دارو و یا یک روش درمانی در کشور مطابق مقررات مشخص است و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو به عنوان متولی سلامت، هیچ مسیر میانه و سفارشی برای تائید اثربخشی یک داروی ادعایی یا روش درمانی نمی‌شناسد.

وی افزود: متاسفانه در ماه‌های اخیر با توجه به نگرانی مردم از همه گیری کرونا و جدید بودن این بیماری و ویروس نوپدید، ادعاهای بسیاری مبنی بر دستیابی به درمان این بیماری مطرح شده که اغلب این موارد فاقد مستندات علمی است یا مسیر کارآزمایی های بالینی و روشمند را طی نکرده و یا بعضاً درصدد هستند با دور زدن این مسیر خود را از معرض قضاوت علمی و فنی دور کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.