بسیاری از دریافت کنندگان عضو به دلیل نبود بیمارستان تخصصی در استان، جان خود را در مسیر تبریز - شیراز از دست می‌دهند!

مشاور عالی شهرداری تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضا: مسؤولان و نمایندگان استانی نسبت به عدم اجرای مصوبات دولت در حوزه سلامت، پاسخگو باشند!

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش

رسول زارع‌زاده؛ مشاور عالی شهرداری تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضا در گفت‌وگو با خبرنگاران با اظهار بر این‌که در حال حاضر نزدیک به ۲۵ هزار نفر در صف عمل پیوند هستند، می‌گوید: در این صف‌های طولانی انتظار، روزانه ۱۲ نفر در کشور جان خود را به علت عدم دریافت عضو از دست می دهند.
وی در همین راستا خود را به عنوان یکی از دریافت کنندگان اهدای عضو و پیوند کبد معرفی کرده، و اظهار می‌دارد: همان گونه که در کتاب «انتظار در صف مرگ، ناگهان معجزه» نیز مطرح کرده‌ام، من حیات دوباره خود را از سرِ یک معجزه و ایثار خانواده شکرعلی فرزاد، آن معلم لرستانی که روزنامه‌ها، آن موقع تیتر‌شان شد، «شکرعلی فرزاد، معلمی که درس پایانی‌اش ایثار بود» به‌دست آورده‌ام و همان‌روز و همان‌جا نیز با خود و خدای خود عهد بستم تا بعد از بهبودی اولین مرکز پیوند عضو در آذربایجان شرقی را راه اندازی کنم و تا مسؤولیت خود را در برابر فردی که جان دوباره به من بخشیده است، را به نحو احسن ایفا نمایم.
زارع زاده در همین راستا، با بیان این‌که همین کار خانواده این معلم ایثارگر که از حافظان قرآن بود، منجر به ایجاد و راه ‌اندازی پیوند شمال‌غرب شد، متذکر می‌شود: ایران از نظر پیوند عضو در خاورمیانه رتبه اول را دارد. اما در جهان در رتبه ۳۹ قرار گرفته، و لازم است با ارتقای سطح آگاهی مردم در این زمینه، فرهنگ اهدای عضو در کشور را ترویج دهیم.
وی در این راستا با تکیه بر آمار افراد نیازمند به پیوند و افراد مرگ مغزی ادامه می‌دهد: به طور متوسط سالانه ۲۵ هزار نفر در کشور در صف پیوند عضو هستند که ۳۰ درصد از این جمعیت در شمال‌غرب کشور ساکن هستند و از هر ۲ ساعت یک‌بار هشت نفر به لیست پیوند عضو اضافه می‌شود.
مشاور عالی شهرداری در حوزه سلامت و پیوند اعضا در ادامه‌ همین بحث با بیان این‌که سالانه شش الی هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می شوند و باید متوجه باشیم که از این تعداد، تنها نصف افراد شرایط جسمی اهدای عضو را دارا هستند، ابراز می‌دارد: با این حال، متأسفانه در بیش‌تر مواقع به علت ناآگاهی خانواده‌ها و عدم رضایت آن‌ها، زمان طلایی ۴۸ ساعته اهدای عضو از دست می رود.
وی ضمن اشاره به ۲۰ مورد عمل پیوند کبد در سال گذشته و ۱۲ عمل پیوند قلب در استان، پیشگیری را مهم‌تر از درمان اعلام کرده، و می‌گوید: یکی از دلایل بروز مشکلات جسمی در ایران، سبد غذایی معیوب است و در این راستا باید تمامی ارگان‌ها در جهت آگاه سازی عموم مردم بسیج گردند و نسبت به اصلاح سبد غذایی مردم کمک کنند تا شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم.
زارع‌زاده در همین راستا با بیان این‌که ما نیز سعی داریم بعد از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا با برگزاری همایش های متعدد در این زمینه دست به آگاه‌سازی بزنیم، بر ایجاد قطعه مخصوص اهداکنندگان عضو با کفن و دفن رایگان اشاره کرده، و ادامه می‌دهد: هر چند عمل پیوند عضو فرایند سختی دارد و حداقل ۲۰۰ نفر در انجام آن دخیل هستند. اما کار به اینجا ختم نمی‌شود و بسیاری از خانواده‌ها بعد از اهدای عضو به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های درمانی و دارویی دچار مشکل می شوند.
وی در همین راستا ضمن اشاره به‌این‌که بسیاری از دریافت کنندگان عضو به دلیل نبود بیمارستان تخصصی پیوند در استان برای ادامه فرایند درمان خود مجبور می شوند به شیراز بروند و متأسفانه تعدادی از افراد نیز در راه جان خود را از دست می دهند، متذکر می‌شود: ما نه تنها در استان کمیسیون پس از پیوند نداریم، بلکه هیچ اداره یا نهادی به داد این بیماران نمی رسد و این بیماران را به حال خود رها می‌کنند.
زارع زاده ضمن انتقاد از عدم پاسخگویی مسؤولان شهری، استانی و نمایندگان مجلس و شورای شهر نسبت به احداث بیمارستان تخصصی پیوند، بخش ویژه و کمیسیون‌تخصصی پس از پیوند، متذکر می‌شود: شهر فقط کارهای عمرانی نیست. زیرا وقتی جامعه در فقر و فلاکت به سر می برد، و بسیاری از همشهریان دچار مشکلات جسمی هستند، پارک به چه درد‌شان می‌خورد؟! و در این ارتباط، اعضای شورای شهر و سایر مسؤولان که مدعی نگاه تخصصی به امور هستند باید به مصوبات دولت در حوزه سلامت عمل کنند و نسبت به عدم اجرای‌شان پاسخگو باشند.
وی در پایان ضمن اشاره به برگزاری مسابقه بزرگ در خصوص پیوند عضو، می‌گوید: روز جمعه، یکم تیر ۱۴۰۰ در تفرجگاه عون بن علی غرفه خواهیم داشت و از همین‌جا از مردم دعوت می‌کنیم تا با حضور در جمع انسان‌ها و خانواده‌های ایثارگر در حوزه اهدای عضو و پر کردن فرم اهدای عضو به هم‌نوعان نیازمند نشان دهند که فرزادها، نمرده‌اند و در حیات‌اند.
هم‌چنین مشاور عالی شهرداری تبریز در حوزه سلامت و پیوند اعضا با انتقاد از نبود آمار بیماران پیوند عضو شده در بیمارستان دانشگاه علوم‌پزشکی، در جهت تسریع در عمل دسترسی به دارو و مرتفع سازی مشکلات درمانی ناشی از آن و در اختیار قرار دادن آمار دقیق به دانشگاه، از شهروندانی که پیوند اعضا داشته‌اند خواست تا با پیوستن به شماره واتس آپ 09357317580 مشخصات خود را اعلام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.