جزییات لایحه «تشدید مجازات پدر مرتکب قتل فرزند»

به گزارش عصر آزادی آنلاین، حقوقدان و وکیل دادگستری با اشاره به قتل رومینا و قتل بابک خرّمدین به آثار سوء چنین قتل‌هایی در جامعه اشاره کرد و گفت: لایحه تعیین مجازات متناسب برای پدر و اجداد پدری مرتکب قتل فرزند در دولت قصد تشدید مجازات برای قاتلینی که به هر علت قصاص نمیشوند را دارد نه اینکه حکم جدیدی آورده باشد.

محمد مهاجری به واکاوی حقوقی ماجرای قتل بابک خرّمدین توسط پدر و مادرش پرداخت و اظهار داشت: هیأت وزیران اخیراً لایحه‌ای را تصویب کرده که مجازات پدر قاتل در صورت قتل فرزند تا حدی تشدید شده است.

وی ادامه داد: از لحاظ حقوقی و قضایی منعی برای آنکه مجازات پدر، حبس تا ۲۵ سال و بیشتر نیز در نظر گرفته شود، وجود ندارد.

مهاجری افزود: اتفاقی که در روزهای اخیر احساسات مردم ایران را جریحه‌دار کرد از جهت حقوقی قدری پیچیده است و در خصوص اینکه قانون چگونه باید با این‌گونه اشخاص برخورد کند، گمانه‌زنی‌های مختلفی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: بر فرض اینکه مباشر قتل پدر باشد و مادر معاون در جرم باشد، پدر قصاص نمی‌شود و مجازات تعزیری خواهد داشت، مادر نیز مجازات خفیف‌تری را متحمل خواهد شد.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه برخی از حقوقدانان و شهروندان به اشتباه این‌طور بیان کرده‌اند که در این پرونده مجازات مادر یعنی معاون جرم از مجازات پدر یعنی قاتل شدیدتر است، افزود: متأسفانه بعد از وقوع جنایت برخی از حقوقدانان و بسیاری از مردم به موضوعی اشاره کردند که از جهت حقوقی نادرست است.

مهاجری توضیح داد: ما در خصوص مجازات معاونت در جرم یک حکم عام و یک حکم خاص داریم و از لحاظ حقوقی وقتی حکمی خاص وجود دارد، دیگر مجالی برای اجرای حکم عام وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.