مسئولان ارمنستان مایلند که شرکت‌های ایرانی و آذربایجان شرقی در آنجا نقش ایفا کنند

به گزارش عصر آزادی آنلاین، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ارمنستان در حال بازسازی و گسترش زیرساخت های عمرانی و حمل و نقلی خود بوده، یادآور شد: مسوولان این کشور علاقه مند نقش آفرینی شرکت های ایرانی در کشورشان هستند.

محمد اسلامی در بازگشت از ارمنستان و بازدید از پایانه مرزی نوردوز گفت: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای برای همکاری و تبادلات با کشورهای همسایه دارد و روابط ارمنستان با جمهوری اسلامی ایران همیشه پایدار بوده و در شرایط مختلف هم نشان داده است که با اعتماد خاصی با کشور ما در ارتباط بوده است.

اسلامی با بیان اینکه این سفر برای پیدا کردن سرفصل های جدید به منظور شناسایی ظرفیت های جدید، ارتقای سطح همکاری ها و تلاش برای رسیدن هر چه زودتر برای رسیدن به هدف گذاری یک میلیارد دلار میزان مبادلات تجاری بین ۲ کشور انجام شد، افزود: در این سفر ملاقات ها و مذاکرات خوبی بین مسوولان ۲ کشور انجام و سه سند بین ۲ طرف امضا شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اولین سرفصل در این سفر تشکیل کمیته‌ی مشارکتی بین ۲ کشور است تا صادرات خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه جاده سازی، اتوبان، راه آهن، احداث پل ها و تونل ها و ایجاد مراکز لجستیکی برای پشتیبانی از آن ها در قالب گسترش ترانزیت و تبادلات بین ۲ کشور فراهم شود و در این زمینه توافقات خوبی انجام شد و به زودی هیات ارمنی برای بازدید از ظرفیت های ما و تداوم گفتگوها وارد کشور ما می شوند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش عوارض متقابل و تسهیل رفت و آمد ماشین های ارمنی و ایرانی در عمق خاک ۲ کشور از دیگر سرفصل های این سفر بود که در این زمینه تلاش می شود جاذبه هایی ایجاد شود تا از مسیر ارمنستان کامیون های ایرانی تردد کنند و در این مورد نیز توافقاتی انجام شد و به زودی بر روی نرخ حداقلی عوارض متقابل تفاهم نامه امضا خواهد شد.

اسلامی در رابطه با بحث راه آهن و قطار تبریز-جلفا نیز گفت: با توجه به تفاهم نامه سه جانبه ای که بعد از وقایع اخیر ما بین روسیه، آذربایجان و ارمنستان امضا شده است، در خصوص فعال کردن قطار تبریز – جلفا – نخجوان و از آنجا به ایروان – تفلیس گفت‌وگوهایی انجام شد که این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در آذربایجان شرقی و جلفا داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود ارمنستان را یک عضو موثر اوراسیا برشمرد و افزود: با توجه به اینکه ارمنستان برای تعداد بی‌شماری از اقلام دارای تعرفه ترجیحی با اروپا است، لذا این کشور می‌تواند دروازه‌ی ورودی مهمی برای حوزه تجاری باشد و بازرگانان ما می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی، از تقاضای سرمایه گذاران ارمنستان برای سرمایه گذاری در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: در این خصوص با استاندار سیونیک دیداری داشتیم و تقاضاهایی برای سرمایه گذاری دریافت کردیم که باید گفت‌وگویی دقیق با استاندار آذربایجان‌شرقی انجام دهیم تا از این فرصت بکر و بی نظیر برای اشتغال و ارتقا سطح تولید، افزایش درآمد سالانه استفاده کنیم.

اسلامی پس از بازدید از پایانه مرزی نوردوز و تعدادی از محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی، تبریز را به مقصد تهران ترک کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.