مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز: مهم‌ترین فقر مطرح در جامعه، فقر قابلیتی است

عصر آزادی آنلاین/ مریم خدابخش،

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز با اظهار بر این‌که به‌هیچ‌وجه نمی‌توان منکر نقش بانوان در حوزه مسؤولیت‌های اجتماعی شد، مهم‌ترین فقر مطرح در جامعه را فقر قابلیتی در معنای محرومیت از یک‌سری امتیازات و امکانات اجتماعی دانست.

محمد حسین حسن زاده؛ مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در نشست با مدیران کمیته‌ های انجمن کشوری در حال ثبت رسبان، قشر بانوان را نیازمند توانمند‌سازی و حمایت دانست و گفت: بانوان جامعه ما با وجود توانمندی‌های بسیار بالای‌شان، نتوانسته‌اند آن‌چنان که باید و شاید به جایگاه واقعی خود در جامعه دست یابند.

وی در همین راستا، ضمن اشاره به تعریف فقر و معانی متعدد برگرفته از آن، متذکر شد: فقر اغلب در نبود و کمبود درآمد و وجود مشکلات معیشتی تعریف می‌شود. در حالی‌که از بعد اجتماعی، مهم‌ترین فقر مطرح در جوامع، فقر قابلیتی است و آن در محرومیت از یک‌سری امتیازات، امکانات و فرصت‌ها تعریف می‌شود و در این میان، سهم بانوان از این فقر بیش‌تر است و نباید فراموش شود که فقر قابلیتی در بانوان، قابل انتقال به نسل‌های بعدی است و قطع یقین برطرف سازی این فقر و مرتفع سازی شرایط بانوان، می‌تواند منجر به توانمند‌سازی نسل‌های بعدی شود.

مدیرکل سلامت و امور اجتماعی شهرداری تبریز در ادامه با تکیه بر حساسیت‌های فعالیت صنفی در حوزه روزنامه‌نگاری و با انتقاد از این‌‌که متأسفانه تعداد فعالان رسانه‌ای که بر اساس ماهیت و حرفه‌ای عمل کنند، بسیار کم است، ادامه داد: شرایط برای فعالیت رسانه‌ای مساعد نیست و اغلب رسانه‌ها با مشکلات ناشی از درآمد و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند و در چنین شرایطی، چنین به نظر می‌رسد که هر کس از ماهیت و فعالیت رسانه‌ای خود فاصله بگیرد، به درآمد می‌رسد و متأسفانه در مواردی نیز شاهدیم که به خاطر نبود رونق بازار کار در این حوزه، تعدادی از خبرنگاران از ماهیت رسانه ای خود فاصله گرفته‌اند و به سمت در آمد زایی سوق یافته‌اند.

انتظار داریم رسانه‌ها، صدای افراد خاموش جامعه باشند

وی در همین راستا با اظهار بر این‌که انتظار داریم رسانه‌ها، صدای افراد خاموش جامعه باشند، ضمن تبریک به بانوان رسانه‌ای جهت شکل‌گیری چنین انجمنی، متذکر شد: بخش بانوان و رسانه از حوزه‌های نیازمند توانمند‌سازی و حمایت بوده، و حرکت در این بخش‌ها بسیار دشوار است و شما در انجمن رسبان، قدم در راه حساسی گذاشته‌اید و بهتر است مدیران انجمن با رعایت خطوط قرمز بتوانند در برطرف و مرتفع‌سازی نیازهای این قشر گام‌های اثربخشی بردارند.

حسن زاده، حرکت در مسیر توانمندسازی بانوان را نیازمند از بین بردن فقر قابلیتی بانوان، افزایش مهارت‌های حرفه ای آنان از طریق آموزش و آگاه‌سازی دانست و گفت: پیشنهاد می‌کنم در این مسیر به دور از اندیشه‌های فمینیستی و سیاسی گام بردارید و با حذف محدودیت‌های موجود در جامعه، مطالبه‌ها و درخواست‌های به حق خود را مطرح سازید.

وی در پایان ضمن اعلام آمادگی اداره کل سلامت شهرداری تبریز در در جهت توانمندسازی بانوان رسانه ای، گفت: متأسفانه در استان‌مان، سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه بانوان نداریم و در این مسیر تا جایی که رسالت و تکلیف‌مان حکم کند همراه‌تان خواهیم بود و با ارایه خدمات آموزشی متعدد در جهت توانمندسازی، ارتقای سطح آگاهی و به حداقل‌رسانی فقر قابلیتی بانوان، ما را همراه خود بدانید و تا با اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های لازم و مورد نیاز جامعه در به سرانجام رساندن مسؤولیت‌های اجتماعی این حوزه و مجموعه گام‌های مثبت برداریم.

حسن زاده در این خصوص، فرصت‌ها را سرمایه قلمداد نمود و متذکر شد: خود فرصت‌ها، به منزله سرمایه هستند و ما باید با آموزش و ایجاد فرصت‌های مناسب، در راستای حفظ حقوق شهروندی بانوان گام برداریم و مانع تضییع حقوق بانوان شویم و فراموش نکنیم که انجام بخش عمده‌ای از مسؤولیت‌های اجتماعی بر دوش بانوان جامعه است و توسعه یا عقب‌ماندگی یک شهر به نگاه‌ها، نگرش ‌ها و رفتارهای این قشر بستگی دارد و از آن تأثیر می‌پذیرد.

توضیح: در ادامه این نشست، رئیس و نماینده انجمن بانوان رسانه‌ای رسبان در آذربایجان شرقی ضمن معرفی این انجمن و تبیین اهداف آن، گفت: این انجمن به دور از نگرش سیاسی شکل گرفته و صرفاً یک کارگروه صنفی در جهت توانمندسازی بانوان رسانه‌ای با محوریت آموزش و افزایش قابلیت های حرفه‌ای و اجتماعی این قشر فرهنگی و رسانه‌ای است که سالیان سال درگیر با مشکلات متعدد، از جمله، تبعیض‌، تضییع حقوق و سرخوردگی خود در حوزه فعالیت‌شان بوده‌اند.

طیبه شایان؛ مدیر کمیته خانواده و سلامت این انجمن نیز، توجه به مسؤولیت‌های اجتماعی و سلامت بانوان فعال رسانه‌ای را ضروری دانست و گفت: در شرایط فعلی که به دلیل شیوع ویروس کرونا، اغلب فعالان رسانه‌ای دچار آسیب‌های روحی شده اند، ایجاد نشاط و انگیزه بین آن‌ها ضروری است و در این راستا می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی و متفرقه تا حدودی از دغدغه‌های فعالان این حوزه کاست.

مریم خدابخش؛ مسؤول کمیته حقوقی و بازرسی این انجمن نیز، آموزش را پایه و اساس هر توسعه، حرکت موفق و کارآمد دانست و گفت: بانوان پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند. منتهی در اغلب موارد به علت نبود خودباوری در وجودشان، جایگاه و منزلت واقعی خود را جدّی نمی‌گیرند.

وی در این راستا، با تأکید بر لزوم ارتقای سطح آگاهی بانوان از مسایل حقوقی، قوانین مطبوعاتی و حرفه‌ای خود، خواستار همراهی این اداره کل برای بهره‌مندی از امکانات آموزشی متعدد، اعم از آموزش‌های حقوق شهروندی، مهارت‌های زندگی، ایمنی، بهداشت و سلامت، مشاوره‌‌های، تغذیه‌ای و روان‌شناسی اداره کل سلامت شهرداری شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.