هنرمند شاهکار آفرین جهان ترک

✍?محمد فرج‌پور باسمنجی/ عصر آزادی آنلاین
در اوایل خرداد ماه جاری و در تاریخ معاصر هنر جهان، مردی در نقاب خاک کشید که آوازه‌ی بلندی در هنر و نقاشی داشت و سرآمد هنرمندان نقاشی جهان در قرن اخیر به شمار می‌رفت.
طاهر صلاح اف متولد ۱۹۲۸ میلادی در باکو و هنرمند جهانی آذربایجان و استاد بنام هنر و نقاشی بود.
پروفسور طاهرصلاح اف در سن ۹۲ سالگی در حالی به دیار باقی شتافت که سالها عضو افتخاری فرهنگستان هنر ایران زمین نیز به شمار می رفت.
وی دانش آموخته مدرسه نقاشی، مجسمه سازی و معماری مسکو بوده و نقاشی های این استاد بزرگ بیشتر با رنگ های سرخ، مشکی، خاکستری روشن و تیره شکل می گرفت و تاثیرات سبک و سیاق های شرقی در آن موج می زد و برخی نیز از آثارش ترکیب و رنگ آمیزی از ریتم های جاری مینیاتور های قرون وسطی شرقی پیروی می کرد.
وی از جمله پیشگامان هنر نقاشی در سبک سخت و هنر کمونیستی و مردمی محسوب می‌شد که دردها و آلام طبقات پایین جامعه را درک می‌کرد که در احساس و ذوق این هنرمند تبلور می‌یافت.
آثار هنری ترسیمی وی از زندگی کارگران زحمت کش صنایع نفتی شمال دریای خزر و شهر نفتی باکو گواه این مطلب است که هنوز این آثار را می توان در موزه های هنری باکو، مسکو، تفلیس، عشق آباد، دوشنبه و … یافت.
در بین نقاشان و هنرمندان جهان شرق و کشورهای جماهیر شوروی سابق این هنرمند جایگاه ویژه‌ای داشت. طوری که در کارنامه وی ۲۰ سال دبیری اتحادیه نقاشان هنر سراسر اتحاد شوروی سابق و همچنین قائم مقامی آکادمی امپریال هنر روسیه دیده می‌شود.

سخنرانی ها و نمایشگاه های وی در گالری ها و آکادمی های هنری جهان بارها طنین انداز و جلوه‌گری می کرد. از شاهکار های وی می توان به آفرینش تک چهره های بی‌نظیر نقاشی《قاراقارایف و دمیتری شوستاکوویچ》و همچنین تصویرگری های او درباره کار و تلاش کارگران پنبه و صنایع باکو نام برد.

همچنین مطالعه حقیر در کارنامه هنری این هنرمند برجسته نشانه های هنری میهن پرستی روسیه، دوستی خلق، دوستی روسیه، ادبیات و هنر کشور فرانسه و نشان شهرت جمهوری آذربایجان را نیز نشان داد. سخنرانی های او در مراکز آکادمیک کشور های روسیه، اسپانیا، ژاپن، ایران، چکسلواکی، قرقیزستان و جمهوری آذربایجان تاکنون منتشر شده و موزه خانگی وی در خیابان《الیاس افندی اف》در ایچری شهر باکو روزانه مورد بازدید صدها هنرمند داخلی و خارجی است. وی مطالعاتی هم در مکتب هنر تبریز به عنوان یکی از بزرگترین مکاتب نقاشی و مینیاتور جهان شرق داشت و درشناساندن مکتب هنری تبریز بویژه استوانه های هنری آن یعنی کمال الدین بهزاد و سلطان محمد تبریزی در محافل بین المللی نقش مهمی ایفا می‌کرد. وقتی وارد مجمع هنرمندان جهان در یونسکو پاریس می شد، به زبان های انگلیسی و روسی و ترکی آذربایجانی سخن می گفت و مورد تمجید کمیسیون های هنری یونسکو قرار می گرفت.
دختر آن که یادگار شایسته این هنرمند جهانی است، شهره‌ی عام و خاص در محافل بین المللی محسوب می شود. آیدان صلاح اف در میان چهره های هنری سرزمین وسیع روس در نگارگری و نقاشی فرد شناخته شده‌‌ی معتبری است.
آیدان همچنین در عکاسی و مجسمه‌سازی شاهکارهای منحصربفردی داشته و تمایلات این دختر هنرمند در ترویج این نوع هنرها در محافل هنری کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی قابل تأمل است. مجموعه مینیاتور های سبک ایرانی این هنرمند نشان از هویت زنانانه در جامعه اسلامی دارد و استقبال هنرمندان زن کشورهای اسلامی از آثار این هنرمند زن بویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس مؤید این مطلب است.
شایسته است که شورای اسلامی و شهرداری تبریز در نکوداشت این هنرمندان جهانی آذربایجان در نام گذاری اماکن فرهنگی و هنری، نام و نشان آنها را مدنظر قرار داده و با آراستن خیابان و دانشکده و گالری به نام این پدر و دختر هنرمند جهان تُرک یاد و نام آنها را بزرگ و زنده نگه دارد تا دختران و پسران نسل آینده‌ی جغرافیای فرهنگی ایران به هنرمندان جهانی ایل و تبار خود افتخار جویند و در خلق آثار هنری آنان را الگو قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.