مناظرات نامزدها و سئوالات بی پاسخ!

عصر آزادی آنلاین/ دکتر قدیرگلکاریان

شمارش معکوس برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده و نامزدهای رقیب در مناظره و یا اظهار نظرها پنجه در پنجه هم انداخته اند. تنها یکی از ناخنهای آنان به یکدیگر نشان داده میشود که آن هم مربوط به مسایل اقتصادی است. اما این مسئله نیز به غیر از رجزخوانی و بدنام و متهم کردن یکدیگر چیزی در بر ندارد. چنان سخن از ولنگاری و بی برنامگی شرایط اقتصادی کشور سخن به میان می آورند که انگار از سیاره مریخ آمده اند و هیچ نمی دانسته اند که در ورای تمام این مشکلات همین آقایان حضور محسوس و یا نامحسوسی داشته اند. تنها اگر به یک مورد از مسایل اقتصادی توجه کنیم که مربوط به افت ارزش پول ملی است، ناشی از مدیریت سلیقه ای و ترجیحی دولت با هماهنگی بانک مرکزی بوده است. اگر کاندیدای دیگری که مثل همیشه ناله از درون سر داده و از کاهش ارزش هزار تومانی داد میزند، انگار نمیداند که در کنار تحریمهای سخت آمریکایی، عدم تصویب FATF (قانون منع پولشویی) کمر معیشتی جامعه و ساختار تولید تجارت را خم کرده و در حال شکاندن است. اگر به فرض مذاکرات وین هم به نتیجه برسد و تحریمها لغو شود، مادامی که افی ای تی اف تصویب نشود، قادر به ایجاد ارتباطات بانکی در سطح بین الملل نخواهیم شد.

بقیه نیز که سهمی در مجلس و یا تصمیمات رؤسای سه قوه در کشور در برنامه ریزی اقتصادی کشور داشته اند، همگی از وضعیت موجود ناله می کنند. لیکن به نظر میرسد که التهاب انتخابات چنان همه نامزدها را مفتون خود کرده است که حتی شب در تنهایی خودشان هم به این نمی اندیشند که آنچه بیان کردیم و می کنیم، خود سهیم در بحرانها بوده ایم. حداقل کلاه خودشان را قاضی قرار نمی دهند که اعترافی به این بکنند که سیاستهای اقتصادی غلط چندین ساله حاصل محافظه کاری، خود اندیشی و خود نفع پنداریشان بوده است و لااقل در این مناظرات با مردم رو راست باشند.

به هر حال آنچه اهمیت دارد، جایگاه و اعتبار انتخابات است که باید نامزدهای ریاست جمهوری به این بیندیشند که چنان توجیهات و توضیحاتی بدهند که در این اندک ایام مردم را به پای صندوقهای رأی بکشانند نه اینکه تهمت هایی زده و یا افشاگریهایی بی اساس بکنند که نهایتاً مقام معظم رهبری در صفحه اینستاگرام از وضعیت برخورد آنان اعتراض کرده و متذکر شوند که: “هر وقتی نامزدها در مناظرات تلویزیونی روش اهانت، توهین، تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی ضرر کرد.” اشاره مقام رهبری هم عطف به ماسبق است و هم تذکری به شرایط کنونی!

یقین همگان بر این امر صحه می گذارند که دنیای پیچیده اجتماعی و سیاسی در مراجعه به آرای عمومی، راهکاری شایسته و کارآمد و در عین حال فضیلت در جوامع به شمار میرود. اهمیت دادن به آرای جامعه چه در جوامع غربی و چه در کشورهای شرقی عالی ترین اخلاق انسانی در جوامع محسوب میشود و در عین حال جوامع با هر ایدئولوژی و یا نگرش اجتماعی- سیاسی می توانند افق روشنی از آینده را شاهد باشند. به طوری که در نظامهای سیاسی، شکل حکومتها سیر متغیر و متحول و غیر ثابتی داشته و دارد. شکل حکومتها غالباً تحت تأثیر مبانی فکری و عقیدتی قرار می گیرند و نظامهای سیاسی متداول در جهان تحت تأثیر اندیشه های متنوعی از هومانیسم تا سکولاریزم، کمونیسم کاپیتالیسم و لیبرالیسم است. لیکن کشورمان دارای شرایط متفاوت از سایر کشورهاست. در عین حالی که جمهوریت آن از قداست خاصی برخوردار است، اسلامیت آن نیز از ارکان اجتناب ناپذیر محسوب میشود. ولی در این انتخابات شرایط چنان شد که انگار گامهایی برای بی اثر ساختن جنبه جمهوریت تلاشهایی انجام میگیرد که باز مقام معظم رهبری در ایرادات هفته پیش خود بر رفع جفا و ظلم در حق افرادی که برای ریاست جمهوری آستین بالا زده بودند، اظهار نظر قاطعی داشتند. طبیعتاً شورای نگهبان خود را متوجه این خطابه دانسته و بلافاصله اظهار نظری ارائه داد. ولی تأسف بار اینکه نه تنها تعدیلی و یا احقاق حقی رخ نداد که امیدهای چند ساعته را سریعاً به ناامیدی بدل کرد.

عزیزان مسئول در کشور!

یقین و حتم بدانید همان اندازه که شما نگران آینده کشور و انقلاب هستید، یکایک این ملت که با خون و پوست خود قداست نظام را درک کرده و یا وجوب امنیت را در کشور از هر جنبه ای خواستار هستند، بیش از شما نگران آینده اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، نظامی کشور هستند. انتقادهای نوشتاری و لفظی را سازنده بدانید نه مخرب! زیرا اگر انتقاداتی دارند، از روی صداقت است. و گرنه میتوانند با سلاح قلم در فضای مجازی در صف خائنان به منافع کشور باشند. بیایید یک بار هم که شده در کنار ملت و با عینک جامعه به مسایل بنگرید و نگذارید جایگاه و اعتبار انتخابات خدشه پذیر شود.

آقایان نامزدهای انتخایات ریاست جمهوری گرامی!

این ملت و شخصیت خودتان را به اندازه بالا بردن وامهای ازدواج، به میزان تأمین مسکن، به مقدار شکمی که با رایانه های چند هزار تومانی پر شدنی هستند، خدشه دار نسازید و کم ارزش نکنید. زیرا مسایل مربوط به مسکن و یا یارانه همه مردم را به خود جلب و جذب نمی کند. مردم دلشوره های جدی از وضعیت اجتماعی- سیاسی خود دارند. عموم مردم می خواهند بدانند شماها در جایگاه نامزد انتخابات چه برنامه و اهدافی برای سیاست خارجی خود دارید و تعریفتان از سیاست خارجی چیست تا چالشها و تنشهای چندین ساله را از بین ببرید؟ مردم انتظار دارند بدانند در مورد آزادیهای مدنی و اجتماعی و برحق خودشان چه برنامه های جدی و وعده سر خرمن ندارید. آنها می خواهند بدانند که برای فرار مغزها، مهاجرت نوابغ، گریز بی امان سرمایه های ریالی و ارزی کشور به سایر کشورها از سوی مردم چه تدبیری دارید. مردم منتظر هستند تا از زبان شما بشنوند که بدون متهم کردن همدیگر چه اساسنامه مدونی برای رفع مناقشات با همسایگان، رونق گردشگری، ایجاد اشتغال، فراهم سازی شرایط جذب سرمایه خارجی، امیدوار کردن ایرانیان عزیزی که تشنه بازگشت به وطن هستند ولی به دلایلی جسارت و شجاعت آن را ندارند، چه تصمیمی گرفته اید.

آقایان نامزدهای ریاست جمهوری از هر جناحی که هستید،باشید؛ مردم به جناح سیاسی شما دیگر توجهی ندارند. آنها اگر بدانند که شما 1) در مورد نظام آموزشی برنامه دارید. 2) در مورد اجرای اصل 15 و 30 قانون اساسی گامی برخواهید داشت. 3) در مورد توان دولتها در کنترل بحرانهای اقتصادی اولویتهایی را تنظیم کرده اید. 4) در مورد آینده نسل جوان که ترسی از شرایط گزینش های کلیشه ای برای استخدام ندارید و راهکاری برای عدالت در این زمینه در سیستم استخدامی خواهید داشت. 5) در مورد از بین بردن مافیای واردات و صادرات و تجارت و همچنین بازخواست سرمایه های از دست رفته از سوی اختلاسگران که زمانی پشتوانه های سیاسی قابل توجهی داشتند انجام خواهد گرفت و حداقل اموال سرقت شده به خزانه دولت بازخواهد گشت و …

یقین بدانید که چنان با درایت و عقلانیت به سوی پایگاههای انتخاباتی سیل وار هجوم خواهند آورد که رفراندوم جمهوری اسلامی را تداعی خواهد کرد. فقط کافیست با مردم رو راست باشید، همین!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.