گزارش “عصرآزادی” از چند و چون شعارهای جذاب نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰؛ ماراتن یارانه ای!

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

انتقاد از وعده‌های جذاب و پوپولیستی برخی نامزدهای ریاست جمهوری وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم بر اساس بودجه سال ۱۴۰۰ و نظر کارشناسان، تحقق برخی از وعده‌ها در دسترس نیست.

این در حالی است که بدون درآمدهای ارزی، تحریم‌های شدید و تبعات اقتصادی کرونا برای تأمین مایحتاج ضروری، کشور با چالش رو‌ به‌ رو بوده و تأمین بودجه این وعده‌های واهی که قرار است برای نامزدها رأی بیاورد دور از ذهن است!

یکی، وعده یارانه ۴۵۰ هزار تومانی می‌دهد ‌و آن دیگری، روزانه سه‌ هزار مسکن خواهد ساخت و تورم را تک‌رقمی می‌کند، نامزد دیگر هم در عرض سه روز بورس را نجات خواهد داد و به هر زوج جوان ۵۰۰ میلیون تومان برای اشتغال، ازدواج و مسکن وام پرداخت خواهد کرد و آن دیگری هم اگر رئیس‌جمهور شود آمریکایی‌ها التماس می‌کنند و مجبور می‌شوند که تمام تحریم‌ها را بردارند!

در نهایت، دریغ از دانستن حداقل تعاریف در علم اقتصاد توسط نامزدها، در شرایط فعلی تلاش برای خریدن رأی به جای ترغیب رأی‌دهندگان، همه آن چیزی است که تا امروز رخ داده است.

▪️بهترین روش جذب رأی، سبقت گرفتن در افزایش مبلغ یارانه نیست!

این روزها نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در حال ارائه وعده های مختلف هستند و گاه در بیان این شعارها نیز با هم در رقابتند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که مهمترین دغدغه مردم، مشکلات اقتصادی و معیشتی است و شعارها، برنامه ها و وعده های کاندیداها در شرایط کنونی با توجه به گستره رسانه ها و نفوذ شبکه های مجازی، توسط کارشناسان و حتی اقشار مختلف مورد ارزیابی و بررسی قرار می گیرد و اطلاعات در این زمینه به سرعت در فضای آنلاین به چرخش در می آید.

جالب اینکه رهبر انقلاب نیز در سخنرانی تصویری اخیر با اشاره به این موضوع تاکید کردند: شعارهای غیر واقع‌بینانه داده نشود زیرا شعارهای غیرواقع‌ بینانه گاهی ممکن است فریب مردم تلقّی شود، لذا با توجه به امکانات و واقعیات کشور بایستی وعده داد!

گرچه با بالا رفتن سطح دانش و سواد اقتصادی و رسانه ای مردم، اقناع هموطنان با شعارهای جذاب و غیرواقعی دشوارتر از گذشته شده، اما به هرحال اگر نظارت عمومی بر این وعده ها نباشد حتی شعارهای غیرعملیاتی نامزدهای تایید شده از سوی شورای نگهبان نیز می‌تواند با مشخص شدن عدم تحقق وعده ها، تدریجاً به اعتماد عمومی جامعه ضربه وارد کند!

یک عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با انتقاد از وعده های انتخاباتی کاندیداها برای افزایش یارانه ها تاکید کرد: به نظر می‌رسد برخی نامزدها بهترین روش جذب رای را سبقت گرفتن در بالا بردن مبلغ پرداختی یارانه می‌دانند.

جلال رشیدی کوچی گفت: به نظر می‌رسد برخی نامزدهای محترم بهترین روش جذب رأی را سبقت گرفتن در بالا بردن مبلغ پرداختی یارانه می‌دانند.

او اضافه کرد: خیلی جالب است که مبلغ یارانه از ۴۵۰ هزار تومان شروع و بعد از گذر از ۴۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده و احتمالاً تا ۲۶ خرداد باید منتظر یارانه ۵ یا حتی ۱۰ میلیونی باشیم، کنتور که نمی‌اندازد!

▪️هرگونه طرحی که هزینه‌ها را بر دولت تحمیل کند قابل اجرا نیست!

یک کارشناس اقتصادی در مورد وعده های نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کشور گفت: در چنین شرایطی که رشد اقتصادی منفی و تورم بالای ۵۰ درصد در کشور وجود دارد هر گونه طرحی که هزینه‌ها را بر دولت تحمیل کند قطعاً قابل اجرا نخواهد بود مگر اینکه منابع جدیدی برای آن تعریف گردد.

محسن صدری با بیان اینکه وضعیت بودجه و هزینه کشور هیچ امکانی را برای به وجود آوردن یک هزینه جدید ندارد ادامه داد: همین الان هم در بودجه ۱۴۰۰ با کسری تراز ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم که بخشی از این کسری قرار است با فروش اوراق، سهام و دارایی‌های دولت تامین شود.

وی تعریف منابع جدید از محل شرکت‌ها و بخش‌ های تولیدی و خانوارها را برای اجرای طرح های جدید محتمل دانست و اضافه کرد: از طریق خانوارها که نمی‌توان منابع جدیدی برای بودجه تامین کرد و تامین این منابع از طریق شرکت‌های دولتی و بدنه اقتصاد هم چندان قابل پیش‌بینی نیست، چراکه در حال حاضر اقتصاد ما همانند یک ورزشکاری است که در یک رقابت چند ساعته ضعیف شده و نیاز به استراحت کامل دارد!

صدری با بیان اینکه بهترین وعده‌ای که کاندیداها می‌توانند به مردم بدهند اجرای کامل قوانین موجود در کشور است خاطرنشان کرد: اگر نامزدها تمرکز خود را بر اجرای سریع و صحیح قوانین جاری بگذارند اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد که این امر نیازمند اراده جدی است و نامزدی که عزم بیشتری داشته و بتواند با یک قدرت خوب قوانین را اجرا کند قطعاً خواهد توانست در همه زمینه‌ها دستاوردهای خوبی را به ارمغان آورد.

 وی با اشاره به اینکه بخشی از وعده‌های اقتصادی‌، وعده‌هایی هستند که در برگیرنده هزینه‌ای جدید نیستند عنوان کرد: اما باید دقت داشت که با توجه به سوابق افراد، به وعده‌هایی که می‌دهند عمل خواهند کرد یا خیر! زیرا ممکن است کاندیدایی وعده مالی ندهد اما بگوید برای کاهش نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی برنامه دارد، در این جا مردم باید به سوابق نامزدها توجه کنند، چراکه بسیاری از این افرادی که چنین ادعاهایی می‌کنند خودشان به نوعی در ایجاد وضعیت موجود دخیل اند!

▪️باید به جای رقیب هراسی انتخاباتی به سمت پایش برنامه ها حرکت کرد

امروز مشکل مردم، وضعیت معیشت و کنترل قیمت کالاها بوده و وظیفه کاندیداها نیز ارائه راهکار برای حل این مشکلات و برنامه ای جامع و قابل پایش و احصا می باشد تا امیدواری جامعه را باعث گردد.

نکته ای که در بحث انتخابات از پارلمان های شهری گرفته تا مجلس و ریاست جمهوری وجود دارد این است که عده ای برای فرار از ارائه برنامه های اجرایی به شیوه های مختلف روی می آورند.

این افراد از آنجا که برنامه مدون با شاخص های قابل احصا و پایش ندارند یا رو به دو قطبی سازی آورده و می گویند اگر من رای بیاورم کشور گلستان می شود و اگر رقیبم رای بیاورد ویرانه خواهد شد!

برخی نامزدها نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری که از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به سر دادن شعارهایی روی می آورند که پشتوانه عملی ندارد، مثلاً می گویند: در کوتاه مدت وضعیت اقتصاد و حتی بورس را سامان می دهم که تعجب آور است.

واقعیت این است که کاندیداها باید از پرداختن به موضوعات غیرضرور خودداری کنند زیرا امروز مشکل مردم وضعیت معیشت و تورم است فلذا اینکه عده ای بگویند در کوتاه مدت این مشکل را حل می کنیم یا مثلاً یارانه ها را افزایش می دهیم یا اشتغال ایجاد می کنیم قابل قبول نیست!

در هر حالت، هر برنامه ای که از سوی کاندیداها ارائه می شود باید به گونه ای باشد که مردم و کارشناسان بتوانند در خصوص آن قضاوت نمایند بنابراین هر نامزد هر وعده ای که داد باید روش اجرای آن را نیز مشخص کند زیرا باید در بحث های کارشناسی به جای رقیب هراسی به سمت پایش برنامه ها حرکت کرد.

باید برنامه ای شسته و رُفته به مردم ارائه شود تا بتوانند قضاوت آگاهانه داشته باشند و اینکه عده ای وعده دهند که در کوتاه مدت مشکلات حل می شود کاملاً مشخص است که این امر شدنی نیست و بدون پشتوانه کارشناسی می باشد.

▪️خانواده‌ای که در خانه دو فرزند بیکار دارد یارانه به دردش نمی‌خورد!

نماینده مردم شبستر در مجلس با استناد به بیانات رهبر انقلاب در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: دادن وعده‌های توخالی از سوی هر کس و هر جریانی که باشد، خیانت به  مردم است زیرا باید از گذشته عبرت گرفته و عزت مردم را افزایش داده و با پیگیری سیاست‌ های صحیح، باعث شویم دست مردم در جیب خودشان باشد!

جعفر راستی ادامه داد: عقل جمعی یعنی اینکه مردم به خوبی می‌توانند توخالی بودن یا نبودن وعده‌های انتخاباتی را تشخیص دهند لذا بعضی وعده‌ها که نامزدهای ادوار پیشین و داوطلبان این دوره به مردم دادند دور از شأن مردم کشور است و باید مشخص گردد که منابع مالی تصمیمات افزایش یارانه چیست؟

وی با بیان اینکه پول دادن به مردم به درد هیچ کس نمی‌خورد افزود: زیرا از یک طرف کالاهای اساسی آنقدر گران شده است که یارانه تا سقف یک میلیون هم دردی از معیشت مردم را درمان نمی‌کند و از طرف دیگر با این پول‌ها کارهای بسیار زیادی می‌توان انجام داد زیرا اگر ۵۰۰ هزار تومان را در ۸۰ میلیون ضرب کنید و آن عدد را ضرب در ۱۲ ماه سال کنید، به عدد بزرگی می‌رسید که با آن می‌توان صدها درمانگاه یا ده‌ها مدرسه مرمت کرد یا چندین کارخانه تأسیس کرد تا دست مردم در جیب خودشان باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در مورد ضرورت اشتغال زایی اضافه کرد: خانواده‌ای که در خانه دو فرزند بیکار دارد، پول به دردش نمی‌خورد، به طوری که چند روز پیش در رسانه‌ها خواندم که نامزد دیگری ادعا کرده که وام ازدواج و مسکن ۵۰۰ میلیون تومانی می‌دهد، بدانید که این حرف‌ها عوام فریبانه است!

راستی تاکید کرد: با این پولی که مدنظر است می‌توان در عرض یک سال همه جاده‌های کشور را آسفالت کرد؛ همه جاده‌های دوطرفه را دوبانده کرد و کارهای اساسی دیگر که موجب اشتغال جوانان این مرز و بوم گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.