راه دشوار دولت کرامت

گزارش عصرآزادی از تحقق وعده های انتخاباتی رئیس جمهور منتخب؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

کار دولت دوازدهم به ریاست حسن روحانی در تاریخ ۱۲ مرداد ماه سال جاری به پایان رسیده و دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی در فردای آن روز – ۱۳ مرداد – پس از برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف شروع به فعالیت خواهد کرد.

میراث دولت تدبیر و امید برای دولت کرامت نقدینگی ۳۶۰۰ هزار میلیاردی و تورم ۵۲ درصدی است و درحالی که کمتر از ۴۳ روز تا پایان کار دولتِ روحانی و تحویل دولت به رئیسی باقی نمانده به اذعان بانک مرکزی، تنها در اردیبهشت ماه پایه پولی ۶ درصد رشد داشته است و این یعنی، دولت روحانی اقتصاد را با نقدینگی و تورم نجومی تحویل رئیسی خواهد داد.

در این ارتباط، چاپ ۲۸ هزار میلیارد تومان پول در یک ماه از دیگر نکات جالب توجه دوره انتقال از دولت فعلی به دولت آتی بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد پول موجود در حساب‌های بلند مدت بانکی به نزدیکی ۳ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طبق اعلام بانک مرکزی رشد نقدینگی در ۱۲ ماهه منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ به ۳۸.۸ درصد رسیده که حجم نقدینگی در پایان دومین ماه از سال جاری به ۳۶۰۱ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با این اوصاف، آنچه که در اذهان افکار عمومی متبادر می گردد وعده های دوران تبلیغات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است که توسط نامزدهای تایید شده بر زبان جاری گشت و اینک تنها قول های سیدابراهیم رئیسی به عنوان فاتح ماراتن انتخابات ریاست جمهوری نقل محافل عمومی شده است که وظیفه او را دوچندان می کند.

▪️قرار نیست از چهره‌های ستادی در دولت سیزدهم استفاده شود؟

در حالی که سیدابراهیم رئیسی با ۱۷ ميليون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رأي برنده انتخابات گردید اکنون افکار عمومی به روزهای تشکیل کابینه می اندیشد که آیا او می‌تواند کابینه فراجناحی تشکیل دهد؟ دولت سیزدهم چگونه دولتی خواهد بود؟ نکته‌ای که ابراهیم رئیسی در کمپین‌ های انتخاباتی‌ خود مدام روی آن تأکید کرده، فرا جناحی‌بودن دولتش است.

او سال ۹۶ هم این نکته را یادآوری کرده بود و امسال هم چنین ادعایی کرده است، اما آیا او واقعاً می‌تواند یک دولت فراجناحی تشکیل دهد؟ آیا در دولت آتی رئیسی می‌توان چهره‌هایی از جریان های مختلف را مشاهده کرد؟ آن‌ هم در‌ حالی‌که او نامزد جریان اصولگرایی بوده و در ستادهای انتخاباتی‌ خود هیچ یک از چهره‌های جناح مقابل دیده نمی‌شد!

او گرچه اعلام کرده که قرار نیست از چهره‌های ستادی در دولت خود استفاده کند اما آیا واقعاً چنین خواهد کرد؟ درباره کابینه احتمالی دولت رئیسی گمانه‌زنی‌هایی در شبکه‌های اجتماعی و برخی محافل شده است.

سخنگوی ستاد انتخاباتی رئیسی در این مورد گفته که ستادهای انتخاباتی آیینه دولت آینده نبوده و دولت بر اساس بررسی عملکرد و سوابق و برنامه‌های افراد مختلف شکل می‌گیرد و کسی که وارد دولت و به نماد دولت تبدیل می‌شود باید متخصص، کارآمد و انقلابی باشد!

گفته‌های رئیسی از تشکیل دولت فراجناحی تا چه حد واقعی بوده و احتمالاً تا چه حد به شعار نزدیک خواهد شد از جمله مواردی است که در اواسط مرداد ماه سال جاری می توان به آنالیز آن پرداخت.

حالا رئیسی مانده و وعده‌هایی که در جریان تبلیغات انتخاباتی خود در مناظره های تلویزیونی و سایر محافل و نیز مصاحبه های منتشر شده در رسانه ها مطرح کرده است.

در این یک ماه فرصت تبلیغات انتخاباتی، رئیسی در چندین برنامه تلویزیونی شرکت و با برگزاری جلسات و گردهمایی‌های مختلف برای کسب آرای رای‌دهندگان، وعده‌هایی را مطرح کرد که در ذهن مخاطبان باقی مانده است.

▪️اگر کارها به درستی پیش نرود به دلیل مشکلات دولت قبلی نیست!

یک جامعه شناس در این خصوص گفت: رئیس جمهور منتخب باید نشان دهد که دچار روزمرگی نیست، همچنین باید به مردم نشان دهد که قرار نیست در سال‌های اول ریاست جمهوری خود، سرگرم آن شوند که مدام بگویند اگر کارها به درستی پیش نمی‌رود به دلیل مشکلات دولت قبلی است.

امیرمحمود حریرچی ادامه داد: متاسفانه این رسمی است که در کشور وجود دارد، یعنی در دو سال اول دولت‌ها مدام مشکلات را به گردن دولت قبلی می‌اندازند لذا دولت جدید باید نشان دهد که حقوق مردم را می‌شناسد زیرا اکنون بیش از ۶۰ درصد از مردم جامعه در فقر و ناامیدی زندگی می‌کنند.

وی افزود: برای بازگرداندن این حقوق نباید با وعده و وعید کارها را پیش برد به طوری که باید نشان دهد که یک برنامه دراز مدت وجود دارد زیرا مردم ما دیگر غریبه نبوده و به اندازه کافی ناامید شده‌اند و مشارکت امسال هم مبین همین ادعاست لذا برای همین باید نشان دهد که گام به گام چه برنامه‌هایی دارند و هرچند وقت یکبار از طریق رسانه‌ها به مردم گزارش بدهند.

حریرچی اضافه کرد: دولت قبلی ارائه گزارش به مردم و ارتباط با رسانه‌ها را فراموش کرده بود در حالی که رسانه‌ها اصلی‌ترین نماینده‌های مردم هستند و در این شرایط، پاسخگویی از هرکار دیگری مهم‌تر است زیرا جامعه به شدت به این امر نیاز دارد!

وی اظهار کرد: مسئولان اگر پاسخگو نباشند آش همان آش است و کاسه همان کاسه…! حداقل دو دهه است که پاسخگویی مسئولان در جامعه ما فراموش شده است لذا جامعه ما در اوج ناامیدی و یاس به سر می‌برد و رئیس جمهور منتخب باید کسانی را انتخاب کرده و بر سر کار بگذارد که شایستگی‌های لازم را دارد.

حریرچی تاکید کرد: حضور در بین مردم از طریق رسانه‌ها بسیار مهم است زیرا باید برنامه دراز مدت خود را به صورت شفاف ارائه داده و گروه‌های هدف را به درستی نشان دهند.

▪️اعتماد‌سازی باید اولین گامی باشد که رئیس جمهور منتخب برای مردم بردارد!

 

حالا رئیسی حدود ۴۳ روز دیگر کلید پاستور را برای چهار سال در اختیار خواهد گرفت و به نظر می رسد با همراهی جریان اصولگرایان و دیگر نهادها، بهانه‌هایی مانند کارشکنی یا نبود قوانین مناسب برای عملی نشدن وعده‌های رئیس دولت وجود نخواهد داشت و باید دید که آیا او می‌تواند به وعده‌هایی که در انتخابات به مردم داده است عمل کند یا خیر!

یک وکیل پایه یک دادگستری گفت: مردم توقع بالایی از رئیس جمهور منتخب دارند و با توجه به توانمندی‌های ایشان و صحبت‌هایی که در رابطه با توانایی‌های ایشان شده است این توقع خیلی بیشتر شده و همین مسئله نیز کار را قطعاً سخت‌تر می‌کند.

فرهاد افرامیان ادامه داد: ما امیدواریم که صحبت‌ هایی که بر پایه منطق برای ایجاد فضای عادلانه و برابر و حفظ حقوق شهروندی برای تمامی ملت ایران مطرح شده، جاری و ساری شود و بتوانیم بیش از پیش به آرمان‌های واقعی جمهوریت نزدیک شویم و آن را در لایه‌های مختلف اجرایی کشور حس کنیم.

وی افزود: در برهه زمانی کنونی، با توجه به مسائل و مواردی که پشت سر گذاشتیم و همچنین مشکلاتی که پیش رو داریم اولین اقدام برای هر رئیس جمهوری که در این فضا قرار می‌گرفت این خواهد بود که بتواند برای باور مردم و افکار عمومی اعتماد‌سازی کند.

افرامیان اضافه کرد: اعتماد‌سازی باید اولین گامی باشد که رئیس جمهور کشور بر می‌دارد لذا آقای رئیسی ابزار بهتری برای اعتماد‌سازی دارند و آن هم به این دلیل است که در پُستی که ایشان در قوه قضائیه داشته و اقداماتی که انجام دادند چهره‌ای که مردم از ایشان شناختند اعتمادسازی را برای مردم راحت‌تر می‌کند.

وی اظهار کرد: اما از طرف دیگر این اعتمادسازی برای ایشان بسیار سخت‌تر هم هست زیرا قطعاً انتظاری که مردم از سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور دارند خیلی بالاتر است لذا از منظر یک حقوقدان باید بر یک موضوع تاکید بیشتری داشته باشم که ملت ایران اکنون توقع قانون مداری دوچندان دارند و این قانون مداری باید دوسویه باشد.

▪️افکار عمومی منتظر تحقق وعده های رئیسی در زمان تبلیغات را دارد!

از وعده‌های مدیریتی رئیسی در جریان انتخابات ۱۴۰۰ می توان به داشتن نگاه یکسان به همه مردم،

تغییر وضع موجود به نفع مردم، تضمین قانونی حق همه مردم، پایان روابط فسادانگیز و جریان رانت‌خواری و برخورد با مظاهر فساد، جهت‌گیری در راستای عدالت، استفاده از همه ظرفیت‌های کشور و نیروهای کارآمد و اجماع‌سازی، تحول در نظام اجرایی و شیوه اداره کشور، تحول در نظام اداری برای مقابله با فساد اداری و برداشتن ضابطه‌های دست‌ و پاگیر، شناخت اقلیمی مسائل کشور علاوه بر مسائل کلان، ایجاد گشت ارشاد برای مدیران، اصلاح دولت و مبارزه با فساد، ناکارآمدی و تبعیض، ایجاد سامانه شفافیت و شفاف‌سازی اقدامات و به حداقل رساندن یا منتفی کردن تعارض منافع در بسیاری از سطوح مثل بخش مسکن و سلامت اشاره کرد.

او وعده‌های اقتصادی خود را نیز شامل ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال، ایجاد یک میلیون شغل در هر سال، رساندن تورم به نصف میزان فعلی و پس از آن، تک رقمی کردن تورم، ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصادی، مدیریت بازار ارز، رفع وابستگی کالاهای اساسی و سفره مردم به نرخ ارز، اصلاح نظام بانکی کشور، تحول ساختاری در نظام بانکی، سوق دادن نقدینگی به سمت تولید

افزایش نظارت بر بازار، کنترل گرانی و مقابله با گران‌سازی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری و تامین و توزیع برای حل فاصله طبقاتی، حل فاصله طبقاتی و بی‌عدالتی با تغییر سیاست‌های نادرست اقتصادی، متناسب‌سازی حقوق مردم با تورم، توزیع عدالت با استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی

اصلاح نظام مالیاتی و ایجاد سامانه هوشمند برای مقابله با بروکراسی فسادزا، حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم، تامین حداقل معاش مردم با ارائه کارت خرید برای سه دهک پایین

جهش در تولید و تقویت کسب و کار، استفاده از ظرفیت تولیدی کشور که ۴۰ درصد آن خالی است و نیز فعال کردن اقتصاد دریایی برشمرد.

رئیسی وعده‌های حوزه سلامت و بهداشت دولت خود را درخصوص آسان کردن دسترسی به متخصصین و پزشکان در همه کشور، واکسیناسیون کرونا برای همه آحاد مردم در اسرع وقت، کمک به آسیب‌دیدگان از کرونا، کاهش ۵۰ درصد از هزینه‌های درمان، پرداخت هزینه درمان از طریق ارائه کارت سلامت برای برخی از اقشار جامعه، توسعه خدمات درمان ناباوری، توجه به معیشت و حقوق پزشکان و پرستاران عنوان کرد.

وعده‌های اجتماعی و فرهنگی رئیس جمهور منتخب کشور نیز شامل حل مشکل مسکن جوانان در آستانه ازدواج، رایگان شدن اینترنت برای دهک‌های پایین جامعه، رونق اقتصاد فضای مجازی، تجدید نظر در بخشنامه‌های دست و پاگیر، حل مشکل طرح تحول سلامت، حل آسیب‌دیدگی عدالت در جامعه و شناخت حقوق همه مردم و دختران و زنان و روستاییان برای حل مشکلات آنها می گردد.

ناگفته نماند که وعده‌های سیاست خارجی ابراهیم رئیسی که حرف و حدیث های متعددی درباره اجرای آنها وجود دارد شامل پای بندی به برجام با اقتدار خارجی در امتداد اقتدار داخلی، سامان دادن اقتصاد، معیشت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی، تردید نکردن برای رفع تحریم‌ها و در کنار آن خنثی‌سازی تحریم و شرطی نکردن اقتصاد، توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه‌ای می باشد که باید دید اجرای آنها تا چه حد ممکن است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.