عملکرد ضعیف، نتیجه بی اعتمادی!

گزارش “عصرآزادی” از عدم اقبال شهروندان در خصوص سرنوشت شورای ششم شهر تبریز؛

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

شورا‌ها یکی از ارکان نظارت محلی کشور هستند که وظیفه مهم آن‌ها پیگیری مسائل مهم شهری، انتخاب شهردار و نظارت بر اجرای امور است.

اعضای این نهاد مدنی با توجه به وظایف مندرج در قانون شوراها، اگر جمعی از متخصصان شهرسازی، معماری، فرهنگی، جغرافیایی، جامعه شناختی و حقوقی تشکیل دهند بهتر می‌توانند مسائل و مشکلات شهری را حل نمایند.

بدین ترتیب شهرت، شعار و جناح بندی‌های سیاسی نباید دلیل بر انتخاب افراد باشد چرا که قرار است این افراد منتخب به مدت چهار سال زمینه ساز اصلی‌ترین تصمیمات شهری باشند.

با عنایت به نص صریح قانون اساسی درباره لزوم تشکیل و جایگاه شوراها، این مهم باید موردتوجه قرار گیرد که ماهیت شورای شهر یک نهاد خدماتی – اجتماعی است که باید از نگاه سیاسی به این نهاد پرهیز کرد!

با پایان انتخابات دوره ششم شورا‌های شهر و تعیین سرنوشت نامزد‌های انتخابات، فهرست نهایی منتخبین شورای ششم شهر تبریز اعلام شد و راه دشوار سر و سامان دادن به وضعیت شهری که در سالهای گذشته اغلب شاهد شعارزدگی بود آغاز خواهد شد.

اما واقعیت این است که اتفاقات، حواشی و مفاسدی که در این نهاد مردمی در دوره‌های گذشته به وقوع پیوست را می‌توان مهمترین دلیل بدبینی‌ها به شوراهای شهر تبریز دانست که کاهش اقبال شهروندان برای دوره ششم را به همراه داشت!

 

▪️برای نخستین بار در کشور تخلفات شورای شهر چهارم آبروی تبریز را بر باد داد!

 

قطعاً مردم شهر اولین ها هیچ‌گاه زمان ۴ ساله مدیریت شهری دوره چهارم را از خاطره‌ها فراموش نخواهند کرد؛ آنجایی که برای نخستین بار تخلفات برخی از اعضای آن در سطح کشور پدیدار گشت و آبروی تبریز بر باد رفت!

اما اینک شورای پنجم شهر تبریز در آخرین روز‌های خود به سر می‌برد که تنها ماحصل آن اقدامات روتین بود و نظارت آنها نتوانست تاثیر بسزایی در پروژه های مورددار شهری از جمله میدان آذربایجان بگذارد، کمااینکه به قول برخی کارشناسان، نهضت آسفالت ریزی معابر نیز نتوانست راه به جایی ببرد.

اعضای شورای شهر پنجم که با ایده تغییر و تحول به میدان آمده بودند نتوانستند به آنچه که در شعار‌های انتخاباتی خود وعده داده بودند جامه عمل بپوشانند و بنا بر شواهد، بیشتر درگیر منازعات سیاسی با اعضا و مدیران سابق بودند!

بررسی تناقضات عملکردی مدیران شهری را اگر به شماره بگذاریم قطعاً سیاهه‌ای می‌شود که ورق زدن آن زمان طولانی خواهد برد؛ به عنوان مثال تنها در یک مورد، ادعا شده بود که شهرداری با نیرو‌های درون خود مدیریت خواهد شد، اما جذب نیرو با عناوین مختلف که رتبه‌بندی آنها از سابقه‌داران شهرداری هم بیشتر بود نشان داد فاصله حرف تا عمل مدیران شهری در دوره پنجم بسیار است!

از آنجا که ضعف سیستم حمل‌ و نقل عمومی و کمبود اتوبوس‌ها و واگن‌های مترو منجر به نارضایتی شهروندان شد باز هم هیچ اقدامی برای ساماندهی این ناوگان صورت نگرفت در حالی که شهرداری و شورای شهرهای همتراز تبریز به خوبی توانستند در تحویل وسایل حمل و نقل درون شهری موفق باشند.

 

▪️کاهش اقبال مردم نشان می دهد شورا از پشتوانه مردمی فاصله گرفته است!

 

کارشناسان معتقدند در ائتلاف های قبل از انتخابات شورای ۱۴۰۰، کمتر برنامه مدونی برای مؤلفه های توسعه شهری و شهر توسعه یافته مشاهده گردید، هر چند که معدود افراد با نگاهی علمی تر به این مقوله ها، مطالبی منتشر کردند ولیکن همه می دانیم که نظرات فردی در یک جمع سیزده نفره که هر کدام به دنبال منافع خاصی وارد عرصه شده اند، راه به جایی نخواهد برد!

حال، اعضای جدید شورای ششم شهر تبریز باید بگویند در مقابل مؤلفه های توسعه شهری از جمله ترافیک و حمل و نقل عمومی، آلودگی محیط زیست، کمبود فضای سبز، کمبود فضای ورزشی، بهداشت و سلامت، فرهنگ و هنر، ایمنی شهری، امنیت اخلاقی و معنویت، حاشیه نشینی و ناعدالتی در توزیع امکانات شهری، سرمایه پذیری و توسعه اقتصادی شهر و غیره چه طرح و برنامه عملی و قابل اجرا دارند؟

جالب اینکه مقایسه آماری از نتیجه انتخابات شورای ششم شهر تبریز نشان می‌دهد اقبال شهروندان در این دوره به طور محسوس کاهش یافته که ناشی از عملکرد ادوار شورا می باشد.

در یک نگاه گذرا می توان دریافت که نفر اول این دوره با ۳۹ هزار و ۹۴۲ رای تنها یک هزار و ۶ رای بیشتر از نفر سیزدهم دوره پنجم شورای شهر است که ۳۸ هزار و و ۹۳۶ رای را کسب نموده بود!

بدین ترتیب، مقوله کاهش اقبال مردم به سرنوشت پارلمان محلی نشان می دهد شورای شهر تبریز در سالهای اخیر از پشتوانه مردمی فاصله گرفته است زیرا مردم با عدم اقبال خود در رای گیری شورای شهر، اعتراض خود را به عملکرد ادوار مختلف شورای شهر تبریز ابراز داشتند!

▪️با حذف سهم خواهی از شورای شهر وضعیت به مراتب بهتر از حال خواهد شد!

 

مردم می گویند در دوره قبل شعارهای خوبی از سوی شورانشینان تبریز داده شد ولی اعضا حتی نتوانستند در انتخاب شهردار حق مطلب را ادا کنند.

یک فعال اجتماعی در این خصوص گفت: مشکل در برنامه هاست زیرا در شهر ما چیزی به نام ائتلاف هنوز به جایگاه خود نرسیده است زیرا اگر یک تیم موجود باشد در هر حوزه سیاسی باید برنامه داشته باشد و نسبت به این برنامه پاسخگو باشد.

روح الله دهقان نژاد ادامه داد: نسبت به عملکرد هر شهردار را باید به دوران خدمت و شورای شهر موجود سنجید اما در کل، یک خروجی از شهردار وجود دارد که می‌شود بر اساس آن متوجه شد در کدام بخش‌ها موفق بوده و در کدام موارد ضعف وجود دارد لذا برای ضعف‌ها باید در دوره جدید تدابیر کاربردی اتخاذ کرد.

وی افزود: اگر شورای ششم شهر تبریز همه چیز را کنار بگذارد و به ضابطه قانونی خود بازگردد بسیار موفق خواهد شد زیرا در شورا می‌خواهیم به مجموعه مدیریتی شهر کمک کنیم و اینکه چرا روزی شهرداری مشهد برای الگو گرفتن به تبریز می آمدند و امروز چندین مرحله از ما پیش افتاده اند جای بحث دارد!

دهقان نژاد اضافه کرد: شهردار باید بداند که چه کسی مسئول جذب سرمایه است و آیا تخصص این کار را به درستی دارد یا نه با رانت و معامله آن منصب را بدست آورده است! لذا اگر در شورا به جای بده بستان منصب ها به روال قانونی متمرکز شوند، بسیاری از مشکلات و خلاءهای حوزه‌ شهری مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر سهم خواهی از شورای شهر حذف شده و ضوابط قانونی که در قانون وجود دارد اجرا شود وضعیت به مراتب بهتر از اکنون خواهد شد.

 

▪️اعضای شورای ششم باید از همان روز اول برای خدمت به مردم تمرکز کنند!

 

از دیگر اقداماتی که شورای شهر پنجم بسیار روی آن مانور داد احداث مسیر پیاده‌روی و دوچرخه سواری بود که به گفته برخی کارشناسان، در شهری که خیابانهای مرکزی آن کم عرض بوده و فضای کافی برای ساده ترین تردد شهروندان وجود ندارد اینگونه طرحها چه معنی می دهد؟!

با تمام این موارد، باید اذعان کرد که شورای شهر ششم نیز با تخصص های عجیب و غریب و گاه بی ربط با مسائل شهری، زمین سوخته‌ای را تحویل خواهد گرفت که باید برنامه‌ای برای تقویت ارتباط بین شهر و شهروندان داشته باشد.

همچنین چالش‌های بزرگ تبریز از جمله آلودگی هوا، مقابله با فساد‌های مالی، زمین‌خواری، تراکم فروشی، طرح جامع مدیریت پسماند و مسئله آب در حال حاضر مطرح است که باید در دستورکار شورای ششم قرار بگیرد و علاج فوری برای آن‌ها در نظر گرفته شود وگرنه همان آش و همان کاسه در انتظار خواهد بود!

شاید کارآمدی کلید واژه اصلی برای جبران عقب‌ماندگی‌ سهل انکاری ادوار گذشته شورای شهر تبریز باشد زیرا دیگر هیچ فرصتی برای آزمون و خطا در این زمینه نیست و اعضای شورای ششم باید از همان روز اول برای خدمت به مردم تمرکز کرده و به شعار‌های انتخاباتی‌ خود جامه عمل بپوشانند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.