گزارش “عصرآزادی” از فراموشی واکسیناسیون سایر پاکبانان شهرداری های کشور؛ پاکبانان، فراموش شدگان واکسن کرونا!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

از زمان ورود ویروس کرونا به کشور یعنی از بهمن ۹۸ تاکنون، این همه گیری تمامی ابعاد زندگی شهروندان را در اقصی نقاط کشورمان تحت تاثیر قرار داد که مهمترین آن سیر فزاینده تلفات انسانی و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بوده است.

با این اوصاف، در اوایل امسال خبر انحراف در واکسیناسیون گروه های هدف در شهرهای آبادان و علی آباد کتول در استان گلستان رسانه ای شد که واکنش منفی افکار عمومی را در پی داشت زیرا در شرایطی که هنوز واکسیناسیون گروه های هدف به پایان نرسیده، برخی مدیران با سوء استفاده از جایگاه خود، اقدام به تزریق واکسن کرده بودند!

در تبریز نیز، حدود ۶۰۰ نفر از پاکبانان شهرداری منتظر واکسیناسیون کرونا هستند تا همگام با سایر همکاران خود از تزریق دو نوبت واکسن بهره مند گردند که با وضعیت فعلی، گویا فراموش شده اند!

متاسفانه شهرداری تبریز نیز تنها به ارائه لیست اولیه پاکبانان اکتفا کرده و ان طور که باید و شاید پیگیر واکسیناسیون مابقی زحمتکشان شهری نیست در حالی که چشم امید زحمتکشان شهری به مدیران دوخته شده است.

▪️تا به حال حدود ۶۰۰ نفر از پاکبانان تبریزی از کاروان واکسیناسیون جا مانده اند!

شهردار تبریز در ۸ فروردین سال جاری از آغاز واکسیناسیون تعداد یک هزار و ۷۰۰ پاکبان تبریزی در برابر ویروس کرونا خبر داده بود.

ایرج شهین‌ باهر در آن ایام گفت: همزمان با دیگر شهرها، در تبریز نیز طرح واکسیناسیون پاکبانان شهرداری آغاز شده که قرار است پاکبانان بر اساس معیارهایی همچون سن بالا و یا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، انتخاب و به مراکز بهداشت از پیش تعیین شده معرفی شدند.

البته اظهارات او در حالی بود که طرح واکسیناسیون کرونا تصمیمی ملی بود و بر اساس ابلاغیه وزارت کشور انجام گرفت و شهرداری تبریز تنها لیست کارگران تنظیف را ارائه داد و پیگیر جدی موضوع هم نشد!

طرح واکسیناسیون پاکبانان تبریزی در دو نوبت همانند دیگر شهرهای کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی انجام گرفت اما از آن زمان تا به حال که حدود ۶۰۰ نفر از پاکبانان از کاروان واکسیناسیون جا مانده اند کماکان به قوت خود باقی است.

یک پزشک در این خصوص گفت: از آنجایی که تزریق عمومی واکسن ایرانی اخیراً آغاز شده و در زمان واکسیناسیون پاکبانان در مرحله تست بود لذا واکسن‌هایی که برای پاکبانان در نظر گرفته شد همان واکسن‌هایی بودند که برای کادر درمان استفاده گردید.

وی توضیح داد: حدود ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا برای پاکبانان کشور در نظر گرفته شده بود که از آنجایی که صدای این قشر از جامعه به گوش کسی نمی‌رسد در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند زیرا آنها روزانه با زباله‌های عفونی ارتباط داشته و مصداق افرادی هستند که به صورت مستقیم با کرونا در ارتباط هستند.

▪️ادامه واکسیناسیون پاکبانان کاملاً در کما به سر می برد و کسی هم پاسخگو نیست!

معمولاً واکسیناسیون پاکبانان شهرداری ها بر اساس لیست اعلامی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری ها انجام می‌شود لذا تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر اسم خود را داخل لیست پاکبانان وارد کرده و واکسن‎ زدند که جای تاسف دارد.

در برخی از شهرها از جمله تبریز نیز تعدادی از کارگران تنظیف از قافله واکسیناسیون پاکبانان جا مانده اند و در سکوت کامل مسئولان حوزه سلامت قرار دارد.

در پیگیری های این گزارش معلوم شد که طرح واکسیناسیون پاکبانان ناتمام مانده است زیرا پس از تزریق واکسن کرونا به حدود ۵۰۰ نفر از جمعیت بیش از یک هزار و ۷۰۰ نفری پاکبانان شهرداری تبریز خبری از ادامه واکسیناسیون نشده و موضوع کاملاً در کما به سر می برد و کسی هم پاسخگو نیست!

به گفته نماینده پاکبانان شهرداری تبریز ۸۲۸ دُز واکسن کرونا، سهمیه پاکبانان شهرداری تبریز بود که حدود ۷۱۲ واکسن به پاکبانان تزریق شده و ۱۱۶ عدد واکسن در مرکز بهداشت آذربایجان شرقی بلاتکلیف مانده است.

احمد مردی رئیس مرکز بهداشت شهرستان تبریز نیز در این باره گفت: طبق سهمیه وزارت بهداشت، واکسن های اختصاص یافته به قشر پاکبانان شهرداری تبریز تزریق شده و برای تزریق به مابقی کارگران تنظیف منتظر مجوز وزارتخانه و مسئولان حوزه سلامت کشور هستیم!

▪️این روزها تعدادی از پاکبانان تبریزی از تزریق واکسن محروم مانده اند!

ماجرای واکسیناسیون پاکبانان در اواخر فروردین ماه سال جاری وقتی رسانه ای شد که خبر تزریق واکسن به تعدادی از مدیران شهرداری و اعضای شورای شهر آبادان و همچنین واکسینه شدن شماری از افراد غیر پاکبان علی آباد کتول اعتراضات گسترده ای را به وجود آورد.

گویا واکسن‌های متعلق به پاکبان ها که قرار بود به دلیل در معرض خطر بودن فعالان این عرصه به این افراد تعلق بگیرد نصیب افرادی بدون اولویت شد.

در آن روزها هرچند که وزیر بهداشت دستور برخورد جدی با متخلفان این امر و عزل معاون بهداشتی شهر مذکور را داد اما به نظر می‌رسد تخلفات مدیران شهری در زمینه واکسیناسون کرونا پایان نداشته و دور زدن‌های غیرقانونی ریز و درشت برای دریافت واکسن در شهرداری مناطق مختلف تهران نیز رخ داد.

پس از قضیه تزریق واکسن پاکبانان به مدیران شهری که به بحث داغ محافل شهری تبدیل شد، این روزها نیز تعدادی از آنها از جمله پاکبانان تبریزی از تزریق واکسن محروم مانده اند که در عین بیخیالی مسئولان حوزه شهری و سلامت قرار گرفته است.

ماجرا از آنجا شروع شد که آگاهان حوزه سلامت، تزریق سهمیه واکسن پاکبانان شهرداری علی‌آباد کتول در استان گلستان به چهار نفر از مدیران و نیروهای پیمانکاری شهرداری را تایید کردند و در مقابل آن، مدیران شهری هم گفتند چون در زمان تزریق واکسن، چهار نفر از پاکبانان مراجعه نکرده بودند و با توجه به اینکه واکسن‌ها از ویال‌ها خارج شده و احتمال هدر رفت آن وجود داشت پس واکسن این افراد به مدیران شهرداری تزریق گردید!

اگرچه افکار عمومی حساسیت خاصی به این قبیل موضوعات داشته و باور نمی کنند اما از قرار معلوم، واکسن‌های مربوطه به دو مسئول فضای سبز شهرداری و دو نیروی شرکت پیمانکاری تزریق شده بود!

▪️صدای پاکبانانی که روزانه با زباله‌های عفونی ارتباط دارند به گوش نمی رسد!

یک فعال حوزه سلامت در این خصوص گفت: پاکبانان در اولویت تزریق واکسن قرار گرفته و حدود ۳۰ هزار دُز واکسن کرونا برای پاکبانان کشور در نظر گرفته شده است.

م.عابدی ادامه داد: این موضوع را فراموش نکنیم که صدای این قشر از جامعه به گوش نمی‌رسد، در حالی که آنها روزانه با پسماندهای پزشکی و زباله‌های عفونی ارتباط داشته و مصداق افرادی هستند که به صورت مستقیم با کرونا در ارتباط هستند.

وی با اشاره به این موضوع که واکسن این دسته از افراد هیچ تفاوتی با پزشکان ندارد افزود: برای پاکبان‌ها از واکسن‌های وارداتی روسی و چینی که توسط وزارت بهداشت تایید شده است استفاده شد اما برخی افراد با شایعه‌ سازی به دنبال زیر سوال بردن این اقدام هستند که همین موضوع مظلومیت آنها را نشان می‌دهد.

عابدی اضافه کرد: بر اساس سند ملی مقابله با کرونا، پاکبانان و کادر درمان بر مسئولان اجرایی ارجحیت داشته و واکسیناسیون این افراد با اولویت انجام گردید.

وی تاکید کرد: عده‌ای نیز به دنبال القای این موضوع هستند که واکسن بی کیفیت به پاکبانان تزریق شده است در حالی که اغلب این قشر زحمتکش واکسن روسی دریافت کرده‌اند هرچند وزارت بهداشت سبدی از واکسن های چینی و روسی را توزیع کرده و شاید واکسن داخلی نیز برای پاکبانان جامانده شهرداری های کشور اختصاص یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.