گزارش “عصرآزادی” از اهمیت حوزه دامپروری به بهانه برگزاری نمایشگاه تخصصی کشاورزی در تبریز؛ نهاده های دامی، آرزوی دامداران!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

آذربایجان شرقی با تامین ۸ درصد محصولات دامداری، یکی از قطب های تولید محصولات دامی در کشور است که علاوه بر اشتغال زایی برای جوانان جویای کار، ارزش افزوده فراوانی نیز به اقتصاد استان به همراه داشته است.

با اینکه مجموع تولیدات دامی آذربایجان شرقی شامل گوشت قرمز، گوشت سفید، تخم مرغ و شیر در ۹ ماهه سال گذشته بیش از ۸۰۰ هزار تن بوده است اما دامداران این منطقه برای تولید محصولات دامی خود با مشکلات متعددی از قبیل کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، خشکسالی چند سال اخیر، تأمین علوفه از مرتع و عدم حمایت دولت مواجه هستند!

دامداران آذربایجان شرقی در شرایط سخت اقتصادی، در دام مشکلات عدیده ای گرفتار هستند که برای توسعه واحدهای خود نیازمند مساعدت مسئولان هستند.

صنعت دامپروری از جمله صنایع مهمی است که ارزش افزوده زیاد آن می‌تواند منافع بسیاری برای استان و سرمایه گذاران داشته باشد لذا اشتغال زایی برای جوانان نیز از دیگر مزیت‌های این صنعت به شمار می‌رود.

وجود برخی مشکلات در واحدهای دامپروری سنتی و صنعتی، موجب اُفت کیفیت و کمیت تولیدات دامی آنها شده است؛ با توجه به اینکه آذربایجان شرقی دومین جمعیت دامی و تولید محصولات دامی کشور را در اختیار دارد، می‌طلبد که نگاه مسئولان و متولیان به این بخش، ویژه باشد!

▪️کمبود نهاده‌های دامی همواره کار دامداران را دشوار کرده است

آذربایجان شرقی در طی سال‌های گذشته پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه کشاورزی و دامی کسب کرده و در حوزه تولیدات دام و طیور، رتبه های برتر را به خود اختصاص داده است.

استانی که منبع تامین بخشی از گوشت مورد نیاز کشور محسوب می‌شود و حتی با تولید حدود ۱۱ درصد تخم مرغ کشور نیز جایگاه بسیار مهمی را در این زمینه دارد.

نزدیک به ۶۰۰ واحد تولید مرغ گوشتی با ظرفیت ۱۰.۵ میلیون قطعه، ۲۶۰ واحد تولید مرغ تخم گذار با ظرفیت ۹ میلیون قطعه و ۵۶ واحد پرورش مرغ مادر در آذربایجان شرقی وجود دارند که اصلی ترین نیاز آنها، وجود نهاده کافی برای پرورش مرغ است.

در واقع بدون نهاده و یا در صورت کمبود شدید نهاده، پرورش گوشت و تخم مرغ با مشکل مواجه خواهد بود که باید برای آن برنامه ریزی خاصی را تبیین نمود.

دامداران توان تأمین گوشت کشور به مقدار مورد نیاز را دارند، ولی متأسفانه کمبود نهاده‌های دامی کار آن‌ها را دشوار کرده است.

در حال حاضر نهاده به میزان کافی برای مصرف دامداران تأمین شده است ولی سوء مدیریت و مدیریت سلیقه‌ای باعث شده نهاده‌های دامی که توسط شرکت پشتیبانی امور دام به گمرکات رسیده، وارد کشور نشده و به دست دامداران نرسد!

در حال حاضر مشکل اصلی نهاده‌ها که باعث کمبود آن در دامداری‌ها شده، مسئله انتقال از گمرکات کشور به استان‌های مختلف و به ویژه مراکز قطب دامداری است.

مسئولان حوزه کشاورزی قول داده اند با توافقات صورت گرفته، مقرر شد نهاده‌های دامی مانده در گمرکات کشور در اسرع وقت ترخیص و از طریق حمل و نقل ریلی به تعاونی‌ها و اتحادیه‌های مربوطه و در نهایت به دست دامداران برسند.

به گفته آنها، نهاده‌های مانده در گمرکات به مقداری است که نیاز دامداران به نهاده‌های دامی را مرتفع کند.

▪️تجربه نشان داده است که هیچ وقت اقتصاد غیرآزاد موفق و کارا نبوده است!

یک کارشناس دام و طیور در شمالغرب کشور با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کشاورزی باعث خواهد شد تا کشور ما نیز هم‌تراز با کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته حرکت نماید گفت: اکنون ضریب تبدیل در حوزه تولید پروتئین به خاطر افزایش جذب ها در حد قابل توجهی بالا رفته است.

“جواد فشنگچی” ادامه داد: در دنیا ضریب تبدیل در حوزه پرورش مرغ گوشتی ۱.۴ درصد است یعنی مرغ، در ازای استفاده از یک کیلو و ۴۰۰ گرم از نهاده‌های دامی، یک کیلو هم پروتئین مصرف می‌کند اما متاسفانه در ایران این میزان، دو کیلوگرم است.

وی افزود: با این حساب، سرمایه ملی ما در حوزه نهاده‌های دامی به جای اینکه به پروتئین، ماست، شیر، تخم مرغ و غیره تبدیل گردند به فضولات تبدیل شده و محیط زیست را تهدید می کند!

فشنگچی اضافه کرد: با پیشرفت تکنولوژی می توان همواره به سوی توسعه حرکت نمود و همسو با صنایع تبدیلی تولید پروتئین، همراستا با کشور های موفق حرکت کرد زیرا وقت آن رسیده تا درباره تولید این فرآورده مهم به موفقیت دست یابیم.

این کارشناس دام و طیور درباره مشکلات نهاده‌های دامی نیز گفت: در ۴۳ سال گذشته، تجربه نشان داده است که هیچ وقت اقتصاد غیر آزاد موفقیت آمیز نیست، زیرا اقتصادهای موفق جهانی همواره حالت آزاد داشته اند لذا با نظر کارشناسان امر و تدابیر دولت باید به سوی اقتصاد آزاد و رقابتی حرکت نماییم.

فشنگچی تاکید کرد: در صورت وجود اقتصاد آزاد، مصرف‌کننده دچار صدمه نشده و تولید کننده نیز به می تواند به رقابت سالم بپردازد لذا امیدواریم با درایت دولت جدید در آینده با آزاد سازی اقتصاد شاهد کاهش قیمت‌ها شویم تا مردم نیز بتوانند با قیمت مناسب پروتئین مورد نیاز خود را تهیه نمایند.

▪️نهاده ها باید بر اساس تعداد جوجه ریزی به مرغداری ها تحویل داده شود!

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام نهاده های دامی در حال حاضر با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور می شود اما به دست تولیدکنندگان نمی رسد و تولیدکننده مجبور است نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند!

سیدجواد ساداتی نژاد افزود: وقتی بخش عمده ای از نهاده ها از بازار آزاد با قیمت های بالا تهیه می شود به تبع آن، محصولات تولیدی نیز با همان سبک و سیاق به مردم فروخته می شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: اعتقاد بر اینکه یارانه از واردات حذف و به انتهای زنجیره منتقل شود یعنی این یارانه یا به تولیدکننده و یا به مصرف کننده داده شود!

ساداتی نژاد با یادآوری قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر پایه این قانون همه اختیارات حوزه کشاورزی بر عهده وزارتخانه است اما از تیر ۱۳۹۸ این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شد.

وی بیان کرد: طبق ماده یک این قانون، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و گیاهان دارویی از جمله گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ از وزارت صنعت، معدن و تجارت منتزع و به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: اصلاح وضعیت کنونی و بازگشت اختیارات به وزارت جهاد کشاورزی راه حل است و تا این مشکل رفع نشود شاید قیمت ها موقتاً کاهش یابد اما دائمی نیست و هماهنگی بین بخشی وجود ندارد از این رو باید اختیارات به طور کامل به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شود.

ساداتی نژاد اضافه کرد: برای تامین گوشت مرغ ماهانه باید ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی در مرغداری های سراسر کشور انجام شود لذا به طور کلی ۲۰ درصد نهاده های دامی در داخل تامین و ۸۰ درصد شامل ۹ میلیون تن ذرت، ۴,۶ میلیون تن سویا و ۲.۵ میلیون تن جو باید از خارج وارد شود.

وی با اشاره به اینکه واردات نهاده های دامی نیازمند تامین ازر است که بانک مرکزی باید آن را تامین کند گفت: نهاده ها باید بر اساس تعداد جوجه ریزی به مرغداری ها تحویل شود اما نظارتی در این خصوص وجود ندارد، شاید برخی مرغداران بخشی از جوجه ها را معدوم کنند و نهاده های تحویلی را در بازار سیاه به فروش برسانند که آمارها بیانگر اینکه تخلف در این زمینه وجود داشته، است.

▪️آذربایجان شرقی آمادگی کامل در خصوص صادرات خوراک دام‌ و طیور را دارد!

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: ۶۶ واحد کارخانه مدرن صنایع تبدیلی خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح استان وجود دارد که به مدرن‌ترین دستگاه‌ها مجهز بوده و دارای خطوط تولید اروپایی هستند.

“ایاز برنو” ادامه داد: این واحدها با بهترین کیفیت به تولید پرداخته و به دامداری های صنعتی و مرغداری‌ها خدمات ارائه می‌دهند لذا با توجه به اینکه در تغذیه دام و طیور برای اضافه کردن مغذی‌ها تکنولوژی مدرن لازم است این ظرفیت در آذربایجان شرقی ایجاد شده و قادر هستیم به استان‌های شمال‌غرب و حتی کشورهای همجوار صادرات انجام دهیم.

وی از تولید بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تنی واحدهای صنایع تبدیلی خوراک دام، طیور و آبزیان در آذربایجان شرقی سخن به میان آورد و افزود: به طور حتم در سایه این میزان تولید قابل توجه در آینده نزدیک و با لغو تحریم‌ها این امر مهم می‌تواند انجام گیرد زیرا آمادگی کامل در این خصوص در آذربایجان شرقی وجود دارد.

▪️دامداران نگران هستند با تغییر دولت خلاء در بازار نهاده‌ها ایجاد شود!

یک فعال حوزه خدمات بازرگانی درباره برنامه تامین نهاده‌های دامی برای ماه‌های آینده نیز گفت: برای تامین نیاز ماه‌های آینده ۱۴ میلیون تن نهاده‌ دامی ثبت سفارش شده است که تا پایان امسال پاسخگوی نیاز کشور خواهد بود.

ع.معروفی ادامه داد: ارز تمام نهاده‌های دامی خروجی تامین شده و نهاده‌های دامی موجود در بنادر نیز ۵۰ درصد ارز خود را دریافت کرده‌اند لذا التهاب در بازار نهاده‌های دامی به‌رغم تامین و توزیع مناسب آن بیشتر جنبه روانی دارد!

وی افزود: این روزها نگرانی خاصی در بین دامداران شدت گرفته است که با تغییر دولت، خلاء در بازار نهاده‌ها ایجاد شود در حالی که فارغ از دولت‌ها تامین نهاده‌های دامی در راستای حفظ امنیت غذایی کشور تا پایان سال صورت گرفته است.

معروفی دیگر دلیل التهاب در بازار نهاده‌ها را مربوط به خشکسالی و کاهش علوفه دامی دانست و اضافه کرد: خشکسالی موجب شده تولید کلش گندم و یونجه به عنوان اصلی‌ترین علوفه‌های دامی مورد استفاده در کشور کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه برای جبران کاهش تولید علوفه و کاهش اثر آن بر بازار نهاده‌ها نیز برنامه لازم است اظهارداشت: استفاده از علوفه‌های جایگزین و همچنین افزایش واردات برای جبران کسری علوفه، بخشی از برنامه‌های ویژه کشاورزی برای کاهش مشکلات ناشی از خشکسالی در این حوزه می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.