گزارش “عصرآزادی” از تداوم عزیمت هموطنان به ارمنستان و دشواری های سفر به آن سوی مرز؛ ایروان، مقصد پُر استرس!

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در حالی که هر روز از یک واکسن جدید خبر داده می شود ولی مردم برای تزریق راهی ارمنستان می شوند و این کشور هم پس از مواجه شدن با استقبال ایرانی‌ها، اقامت ده روزه در این کشور را شرط تزریق واکسن اعلام کرده است!

برخلاف شایعاتی مبنی بر انسداد مرزها اما، سرحد ارمنستان باز بوده و بسیاری از هموطنان برای تزریق واکسن راهی این کشور شده و برای همین هم بلیط اتوبوس به سمت تبریز و از این شهر به سوی مرز ارمنستان در هر مسیری افزایش قیمت فزاینده ای پیدا کرده است گرچه گاهاً از برخوردهای نامناسب ماموران آن سوی مرز سخن به میان می آید اما ظاهراً نیاز، مردم را به سفر وادار نموده است!

برخی از کارشناسان با اشاره به راه اندازی پرواز تبریز – ایروان و بالعکس و نیز افزایش پروازهای مسیر تهران – ایروان و بالعکس در روزهای اخیر، این قبیل اقدامات را نیز در ترغیب مردم برای سفر به کشورهای خارجی تأثیرگذار می‌دانند.

این روزها یافتن پرواز به ارمنستان به سادگی امکان پذیر نیست و تمامی پروازها برای یک ماه آینده فروش رفته‌اند، گزینه پروازهای غیرمستقیم هم چندان راحت نیست و معطلی‌های طولانی در فرودگاه ترانزیت کار را برای مسافران بسیار دشوار می‌کند.

هیچ‌ یک از شرکت‌های هواپیمایی پرمسافر و بزرگ منطقه همچون تورکی پگاسوز و ترکیش ایرلاینز پروازی به ارمنستان ندارند، در نتیجه گزینه‌ها برای ایرانی ها به شرکت هواپیمایی قطر و ایرفلوت روسی محدود می‌ماند؛ همان دو شرکت هواپیمایی که قیمت پرواز با آنها بسیار گران است.

▪️عمده متقاضیان ارمنستان را شهروندان استان‌های مرکزی تشکیل می‌دهد

فاصله زمینی تا ایروان از پایتخت کشورمان حدود ۱۲۰۰ کیلومتر است که ۶۰۰ کیلومتر از آن در آزادراه تهران – تبریز طی می‌شود، بدین ترتیب که اتوبوس در ادامه مسیر حدود ۱۳۰ کیلومتر فاصله میان تبریز تا جلفا را طی می‌کند و از جلفا تا مرز نوردوز هم حدود ۹۰ کیلومتر به راه خود ادامه می‌دهد و بقیه مسیر در خاک ارمنستان طی می گردد.

علاوه بر این، معطلی ۳ ساعته در نقطه مرزی به دلیل بررسی پاسپورت مسافران و مواردی از تشریفات مرزی را هم باید به مدت زمان سفر اضافه کنیم تا پس از قبول دشواری های خاص، آخرین مقصد سفر به ایروان ختم گردد.

وضعیت گمرک نوردوز در مرز ایران و ارمنستان در ۱۶۰ کیلومتری تبریز، حاکی از آن است که اولاً سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن رایگان در استان‌های همجوار آن در خاک کشورمان به دلیل اشراف مردم به منطقه و شرایط اقتصادی ارمنی‌ ها طرفدار چندانی ندارد؛ دوم اینکه بخش عمده متقاضیان این نوع سفر را شهروندانی از تهران و دیگر استان‌های مرکزی تشکیل می‌دهند که به دلیل بُعد مسافت و عدم آشنایی کافی از ارمنستان، فریب افراد فرصت طلب را خورده و برای برآورده شدن آرزوی دریافت واکسن رایگان خیالی به ازای هر نفر میلیون‌ها تومان متحمل هزینه اضافی می گردند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این باره گفت: سفر به یک‌ کشور خارجی برای دریافت واکسن‌ کرونا با هزاران اما و اگر به هیچ وجه صلاح نیست!

عباسعلی درستی افزود: هر چند تحویل واکسن کرونا در کشور تاکنون با کُندی همراه است اما قرار است ماه‌های مرداد و شهریور امسال ۱۰ میلیون دوز واکسن ” کوو برکت” تحویل جامعه داده شود که با این ترتیب واکسیناسیون افراد پرخطر سرعت می‌گیرد.

▪️مردم نگران برای سلامت خود راه آن سوی مرز را در پیش می گیرند!

عجیب اینکه در حالی که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و وضعیت در استان‌هایی مانند سیستان‌ و بلوچستان به اذعان مسئولان حوزه بهداشت فاجعه‌بار توصیف شده، ارمنستان به گردشگران خارجی واکسنِ رایگان تزریق می‌کند.

افزایش تقاضا برای سفر به ارمنستان و دریافت واکسن کرونا در این کشور، کسب‌ و کارهای جدیدی حول این موضوع شکل داده است؛ تاکسی‌ هایِ دربستی با قیمت‌های بالا مسافران را از شهرهای ایران به مرز ایران – ارمنستان رسانده و خبرهایی در مورد شکل گیری بازار سیاه برای خرید واکسنِ مازاد و انتقالِ آن به ایران هم از گوشه و کنار شنیده می‌شود.

واقعیت این است وقتی در داخل کشور امکان واکسیناسیون گسترده فراهم نیست و آنچه انجام می‌شود با زمان‌بندی اعلام‌ شده صورت نمی گیرد طبیعی است مردم، وحشت‌زده از این بیماری برای سلامت خود چاره‌ای اندیشیده و راه آن سوی مرز را در پیش گیرند!

علیرغم اینکه تبلیغات کاذبی جهت تزریق واکسن رایگان در ارمنستان انجام می گیرد اما، شهروندان این کشور تمایلی ندارند واکسن کرونا بزنند! در حالی که دولت این کشور ۳ میلیون نفری به میزان کافی واکسن کرونا سفارش داده و در اختیار دارد اما تاکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا در این کشور تزریق شده است!

سفیر ارمنستان در ایران هم گفته که از پانزدهم ژوئیه – فردا – افرادی می‌توانند در این کشور واکسن کرونا بزنند که بیش از ۱۰ روز آنجا اقامت داشته باشند!

آرتاشس تومانیان تاکید کرده بیشتر کسانی که در این کشور با سه واکسن استرازنکا، اسپوتنیک وی و سینوواک واکسینه شده‌اند شهروندان خود این کشور هستند اما اتباع غیرارمنستانی هم که بیش از یک هفته در ارمنستان بوده‌اند به طور رایگان واکسن دریافت کرده اند.

▪️برخی ها اطلاعی از چگونگی سفر به ارمنستان و دشواری‌های آن ندارند!

برخی از مسافرانی که دشواری مسیر طولانی مرکز کشورمان تا ایروان را به جان خریده اند دچار مشکلات زیادی می شوند.

به گفته آنها، در عزیمت زمینی به ارمنستان به نسبت مسافت شهرها تا مرز نوردوز ۱۳ الی ۲۴ ساعت طول می کشد و هرچند در تبلیغات، ۱۷ ساعت اعلام می شود اما لب مرز بیشتر از ۴ ساعت معطلی وجود دارد.

با افزایش تقاضاها، قیمت کرایه اتوبوسی هم افزایش بی‌ سابقه‌ای داشته و به نوعی بازار سیاه تشکیل شده و کرایه اتوبوس در مسیر تهران – ایروان به ۸ تا ۱۰ میلیون رسیده است و مردم به نرخ کاذب آن بی تفاوت هستند!

یک راننده اتوبوس که این روزها در خط تهران – تبریز – جلفا فعالیت می‌کند گفت: بسیاری از کسانی که در دام تبلیغات دریافت واکسن رایگان کرونا در ارمنستان گرفتار می‌شوند دور از مرزها در پایتخت و دیگر استان‌های مرکزی ساکن هستند و هیچ اطلاعی از چگونگی سفر به ارمنستان و دشواری‌های آن ندارند.

وی افزود: اکثریت افرادی که با قصد دریافت واکسن کرونای رایگان در ارمنستان راهی سفر به مرز نوردوز می‌شوند حتی نمی‌دانند که به دلیل شیوع کرونا، تردد زمینی بین ایران و ارمنستان با محدودیت‌های اساسی مواجه است و آنان باید پس از پیاده شدن در گمرک نوردوز، ساعت‌ها برای عبور از مرز و رسیدن به ایروان متحمل هزینه‌های گزاف شوند.

او یادآوری کرد: اغلب کسانی که پس از سفر به ارمنستان با اتوبوس به تهران بازگشته‌اند از اینکه فریب تبلیغات دروغین شبکه‌های اجتماعی را خورده و چندین برابر قیمت‌های اعلام شده در فضای مجازی، متحمل هزینه برای سفر به یک کشور همسایه شده‌اند پشیمان شده اند.

یکی از ساکنان جلفا هم گفت: این روزها جو روانی ایجاد شده ناشی از تبلیغات سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن رایگان کرونا، در گمرک و پایانه مرزی نوردوز شدت گرفته است.

او اضافه کرد: وقتی به ترکیب جمعیتی متقاضیان ورود به خاک ارمنستان دقت می کنیم در می یابیم که افراد بومی و ساکنان استان‌های مرزی در بین آنها مشاهده نمی گردد زیرا این عده از شهروندان از کیفیت زندگی در ارمنستان اطلاع دارند و می‌دانند که سفر برای واکسن، می‌تواند هزار جور تبعات و مشکلات دیگر برای آنان در خاک یک کشور دیگر به دنبال داشته باشد!

▪️تقاضاهای سفر آنقدر زیاد است که قیمت‌ها چند برابر افزایش یافته است!

درباره میانگین سنی که بیشتر برای این تورها مراجعه می‌کنند به گفته مدیر یکی از آژانس های جهانگردی در تبریز، گویا تاکنون از هر گروه سنی و قشر اجتماعی مراجعه کرده اند و اکثراً از ۳۰ سال به بالا بوده است.

به گفته او بیشترین تقاضا برای سفر به ارمنستان هم از طریق مسیر هوایی است زیرا تردد از مرز زمینی فعلاً دشوار است، ۲۴ ساعت طول می‌کشد و در مرز هم چندین ساعت معطل می‌شوند.

مرکز واکسیناسیون در یکی از خیابان‌های اصلی شهر ایروان واقع شده است، طبق آنچه مسافران تعریف می‌کنند آسترازنکا بیشترین واکسنی بوده که این مسافران تا حالا دریافت کرده‌اند پس از آن، یک کارت واکسن مورد تایید وزارت بهداشت این کشور می‌دهند که تاریخ دُز دوم مشخص شده و در آن ذکر شده که با این کارت دُز دوم همین واکسن را در هر نقطه دیگری می‌توانند دریافت کنند، یعنی هیچ محدودیت مکانی برای تزریق دُز دوم وجود ندارد.

یک مدیر آژانس هواپیمایی در تهران هم گفت: بعد از اینکه تقاضاها برای سفر به ارمنستان افزایش پیدا کرد این شرکت هواپیمایی پروازهایی هم از تبریز به ایروان برقرار کرد و در مجموع در هفته ۱۲ سفر بین ایران و ارمنستان به صورت مستقیم وجود دارد اما با این حال تقاضاها آنقدر زیاد است که قیمت‌ها چند برابر شده است!

وی افزود: اما گزینه دیگری هم وجود دارد و آن طی مسیر از طریق زمینی است زیرا تورهایی هم در کشور برای این کار راه افتاده است که دست‌کم باید حدود ۳ میلیون تومان هزینه کرد تا با اتوبوس از تهران به ایروان رسید و واکسن کرونا را تزریق کرد.

او تاکید کرد که این مسیر زمان بسیاری از افراد می‌گیرد به طوری که بیش از ۱۷ ساعت زمان صرف می‌شود تا مسافر از تهران به ایروان رسیده و در جای خود مستقر گردد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.