استاد دانشگاه تبریز: نظامی گنجوی به فرهنگ ایرانی علاقمند بود

به گزارش عصر آزادی آنلاین، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریز گفت: نظامی همیشه متون و آثار شاعران قبل از خود را خوانده و به فرهنگ ایرانی علاقمند بود.

ابراهیم اقبالی درباره نظامی و اهمیت آثار این شاعر اظهار کرد: در بررسی آثار نظامی که «خمسه» او بدست ما رسیده است؛ آثار فرهنگ ایرانی را به طور عمیق در دیوان و اشعار وی به وضوح می بینیم.

وی ادامه داد: نظامی در مثنوی «خسرو و شیرین» دقیقا تحت تاثیر فردوسی است و این امر، گرایش نظامی را به ایران و فرهنگ غنی ایرانی نشان می دهد.

اقبالی خاطرنشان کرد: منظومه «خسرو شیرین»، شرح عظمت دوره ساسانی است؛ در واقع نظامی، خسرو و شیرین را بهانه کرده تا عظمت ایران را از از تیسفون تا ارمنستان کنونی نشان دهد.

استاد ادبیات فارسی دانشگاه تبریز با بیان اینکه این نشان از گسترش جغرافیایی و عظمت ایران است، افزود: نظامی در این منظومه به موسیقی بازمانده دوره ساسانی هم اشاره می کند و  حتی آداب و رسوم، غذا خوردن و لباس پوشیدن آن دوره را توصیف می کند.

اقبالی افزود: نظامی در «اسکندر نامه» نیز این قدر به فرهنگ ایرانی اعتقاد دارد که نشان می دهد وقتی اسکندر مقدونی به ایران می رسد، خود به خود فرهنگ ایرانی می گیرد.

وی در مورد محل تولد نظامی خاطرنشان کرد: نظامی در گنجه متولد شده است، اما محققان با توجه به سروده های وی می گویند پدران او از تفرش قم بوده اند.

اقبالی در مورد پیدا شدن دیوان خطی ترکی منسوب به نظامی گنجوی در کتابخانه ای در مصر، گفت: این دیوان مربوط به نظامی قرمانلو که اطراف قونیه ترکیه است، می باشد و این نظامی با نظامی گنجوی فرق می کند.

وی بیان کرد: نظامی گنجوی در قرن ششم هجری قمری می زیست، ولی نظامی قرمانلو در قرن دهم هجری می یسته است و اشعاری هم که سروده، تضمینی از اشعار حافظ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.