گزارش “عصرآزادی” از بلبشوی تامین قطره چکانی واکسن مورد نیاز کشور و حواشی آن؛ واکسیناسیون به سَبک لیگ برتر!

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس معتقد است برخی کارشکنی‌ ها و عدم تخصیص اعتبار مورد نیاز، عمده علل عدم پیشرفت پروژه‌‌های واکسن‌سازی است!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

این روزها ماجرای واکسن کرونا بحث اول مردم کشورمان است که با وجود آنکه بحث‌هایی در خصوص واکسن‌های ساخت داخل دست به دست می‌چرخد اما، مقداری واهمه به همراه تعجب برای مردم به ارمغان آورده است که ناشی از بی برنامگی در تامین واکسن های موردنیاز کشور به سبک برنامه ریزی های لیگ برتر فوتبال را متداعی می سازد.

سوال اساسی این روزهای مردم، علت وقفه در تامین واکسن مورد نیاز کشور است زیرا افکار عمومی برداشتی دارد که گویا دولت برای خرید واکسن تلاش نکرده است، علیرغم مشکلات انتقال پول و ارز و همچنین تحریم‌ها تلاش‌های بسیاری برای تامین واکسن شده است اما نتیجه کار مهم است که در حد واکسیناسیون ۵ درصد جامعه قلمداد می گردد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به تاثیر تحریم‌های واکسیناسیون گفته است: برخی هنوز  نمی‌خواهند بگویند تحریم اثرگذار است! برای دریافت واکسن، چین می‌گوید اسم ما را نیاورید، چون اگر آمریکا بفهمد به شما واکسن دادیم به ما مواد اولیه نمی‌دهد به همین دلیل از طریق هلال احمر واکسن می‌آوریم که آنها هم از طریق صلیب سرخ دریافت می‌گردد!

سخنگوی جمعیت هلال‌احمر هم اعلام کرده است که این مجموعه تاکنون و در چهار مرحله، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد کشور کرده که به همراه یک‌ میلیون دُز داخلی آمار واکسن‌های وارداتی توسط هلال‌احمر به بیش از 5 میلیون دُز رسیده است.

بر اساس آمارها، تاکنون نزدیک به چهار میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دُز اول واکسن کرونا و حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌ شده در کشور به حدود ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز رسیده است.

▪️تا به امروز حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن در کشور تزریق شده است!

ایران با تزریق حدود ۵ میلیون دُز واکسن پس از کشورهای جامائیکا، بوتسوانا، بنگلادش و الجزایر با تزریق دُز اول واکسن به ۴.۸ درصد از جمعیت کشور در جایگاه ۱۲۲ واکسیناسیون جهانی قرار دارد که بخشی از این مسئله به عدم پایبندی کشورهای طرف قرارداد به تعهدهایی است که در رابطه با تحویل واکسن به ایران داده بودند.

با وجود آنکه همان مقدار کم واکسن به تدریج وارد کشور شد و برای اولویت‌بندی افراد، سند ملی واکسیناسیون در نظر گرفته شد تا همه اقدامات طبق آن جلو رود، اما شاهد چالش‌های جدی در این زمینه بودیم.

با وجودی که هنوز واکسیناسیون بخشی از کادر درمان به اتمام نرسیده بود واکسیناسیون پاکبان‌ ها شروع شد که حتی پیش از آن به اولویت تزریق آنها در سند ملی نیز اشاره نشده بود و در زمان تزریق هم تخلف‌های شهرداری و شورای شهر برخی استان‌ها اتفاق افتاد و کمی بعد، روند واکسیناسیون پاکبان‌ها به یکباره متوقف ماند!

بعد از آن هم که به دلیل بدقولی‌ کشورهای چین، روسیه، هند و همچنین کووکس برای تحویل واکسن و تزریق دُز دوم به مشکل برخوردیم برخی مسئولان در حوزه سلامت، استفاده از واکسن برکت به جای دُز دوم مطرح را کردند که با واکنش‌ها و نقدهایی مواجه شد و در آخر هم تکذیب شد!

در کنار تمام این اتفاقات، وزیر بهداشت کشور گاهاً صحبت‌هایی را مطرح می‌کرد که بعدها محقق نشد و همین امر سردرگمی و نگرانی مردم را دو چندان کرد، مانند صحبتی که در ۲۶ اردیبهشت سال جاری مطرح شد که ۱۴ میلیون نفر در کشور تا یک ماه آینده – مثلاً تا پایان خرداد و با ارفاق تا ۲۶ تیر ماه – واکسن کرونا می‌زنند! در حالی که از ۲۱ بهمن ماه سال گذشته تا امروز حدود ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن تزریق شده است!

همچنین با وجود تمام تلاش‌های داخلی برای به ارمغان رساندن تولید داخل واکسن کرونا و صدور مجوز اضطراری برای اولین واکسن کرونا با نام کووایران برکت، برخی شائبه‌هایی مبنی بر عدم شفافیت مراحل مطالعاتی این واکسن مطرح می‌شود و اینکه نتایج کارآزمایی آن به درستی بررسی نشده است که باید در این زمینه به مردم اطمینان خاطر داده شود.

▪️دولت باید سرعت دستیابی به واکسن کرونا را در حد انبوه فراهم نماید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به توان بالای شرکت‌های داخلی در تولید واکسن‌ کرونا گفت: بازدید خوبی از شرکت‌های واکسن سازی داشتیم و مشاهده کردیم که با سرعت بالا همراه با عملیات جهادی شبانه روزی در حوزه صنعتی سازی واکسن، تهیه و ایجاد خط تولید واکسن‌های داخلی کشور در جریان است.

فاطمه محمدبیگی ادامه داد: متاسفانه وجود برخی کارشکنی‌، عدم حمایت‌ها و تخصیص اعتبار مورد نیاز از سوی بانک مرکزی از علل عمده عدم پیشرفت پروژه‌‌های واکسن‌سازی در کشور است.

وی افزود: مشاهده پیشرفت‌های چشمگیری که در ماه‌های اخیر برای ایجاد خطوط تولید و صنعت مهم بیوتکنولوژی در کشور ایجاد شده، ما را امیدوار می‌سازد که به زودی واکسن‌هایی با تعداد و کیفیت بالا در اختیار مردم برای واکسیناسیون عمومی کشور قرار بگیرد.

محمدبیگی یادآور شد: موانعی همچون مشکلات حوزه تامین مواد اولیه و واردات برخی از مواد اولیه مورد نیاز بیوتکنولوژی و ساخت آنها برای اولین بار در داخل کشور وجود دارد اما تولید کنندگان داخلی در تلاش برای رفع موانع هستند.

وی بیان کرد: بسیاری از مواد اولیه با تحریم‌ها مواجه است لذا به دلیل اعمال تحریم از سوی کشورهای غربی مجبور هستیم بسیاری از مواد اولیه را داخل کشور تولید کنیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: با همت جوانان دانشمندان و پژوهشگران داخلی موفق شدیم بسیاری از مواد اولیه تولید واکسن کرونا را خودمان تولید کنیم به طوری که ششمین کشور دارنده صنعت واکسن سازی در حوزه کرونا هستیم و این یک امتیاز ویژه برای کشور ماست.

محمدبیگی عنوان کرد: توان داخلی شرکت‌های ما بالا و پرافتخار است اما انتظار داریم دولت با حمایت بیشتری، سرعت دستیابی به واکسن کرونا را در حد تولید صنعتی و انبوه برای کشور فراهم کند.

                                                         

▪️بی برنامگی در واکسیناسیون سبب انتخاب مردم به تورهای واکسن شده است!

با توجه به واکسیناسیون عمومی و پایان محدودیت در برخی از کشور‌های همسایه، اوایل خرداد ماه امسال وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه اعلام کرد که تعداد گردشگران ایرانی که وارد این کشور شدند افزایش چند برابری داشته و به حدود ۲۰۰ هزار نفر رسیده است.

البته شاید این آمار را نتوان تنها به گردشگرانی که قصدشان فقط دیدن جاذبه‌های گردگشری ترکیه بوده اختصاص داد، بلکه اکثر آنها به واسطه تبلیغات تور واکسن وارد این کشور می‌شدند زیرا امارات متحده عربی و روسیه هم آمادگی خود را برای تزریق واکسن به مسافران خارجی اعلام کرده‌اند فقط با این تفاوت که واکسیناسیون گردشگران در ابوظبی به صورت رایگان و در روسیه، با اخذ هزینه مربوطه صورت می گیرد.

ارائه واکسن کرونا به گردشگران ایرانی در حالی انجام می شود که بیش از یک سال است که مسافران پشت مرز‌های امارت و روسیه مانده‌اند و حالا انگار این کشور‌ها قصد دارند تا از طریق واکسیناسیون به صنعت گردشگری کشورشان رونق بخشند!

حدود دو ماه پیش معاون گردشگری در نامه‌ای خطاب به مدیران گردشگری استان‌ها و تشکل‌های خصوصی، تبلیغ و اجرای تور با وعده واکسن کرونا را فاقد وجاهت قانونی اعلام کرده بود اما ظاهراً اکنون اوضاع فرق کرده و بی برنامگی در واکسیناسیون داخل کشور سبب شده تا افراد چاره‌ای جز انتخاب این تورهای گردشگری را نداشته باشند.!

با وجود شرایط واکسیناسیون کُند در کشور و افزایش شمار مراجعه کنندگان مسافران ایرانی به کشورهایی که وعده واکسن رایگان می دهند شاید بهتر است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین ستاد ملی کرونا به جای انکار و تکذیب چنین تورها، فرآیند نظارت بر این تورها را در پیش بگیرند تا بتوان از تخلف و سودجویی احتمالی برخی ها پیشگیری نمود!

▪️به جای تولید انواع و اقسام واکسن ها لااقل یک نوع واکسن داشته باشیم!

یک روانپزشک درباره تبعات روانی ادامه دار بودن پیک های کرونا در کشور گفت: اگر در سطح کلان به موضوع نگاه کنیم باید هر چه سریعتر برنامه واکسیناسیون همچون سایر کشورها انجام گرفته و به جای تولید انواع و اقسام واکسن ها لااقل یک نوع واکسن داشته باشیم و بتوانیم به فعالیت های اجتماعی رونق بدهیم تا با کاهش محدودیت ها، کودکان و نوجوانان آسیب نبینند.

احمد صداقتی ادامه داد: یکی از عواقب کرونا، ماهیت خود بیماری است که مبتلایان علائم عصبی نشان می دهند از جمله بی حوصلگی و مسئله دیگر تبعاتی است که به دلیل سبک زندگی در این شرایط ایجاد می شود، یعنی محدودیت هایی که به خاطر کاهش رفت و آمدها و روابط اجتماعی ایجاد می شود لذا هر دو مورد تاثیر منفی می گذارد و تنش های خانوادگی از آثار آن است.

وی افزود: ما روانپزشکان در کار بالینی با جامعه، گاه شاهد این مسائل هستیم زیرا اینها واقعیت است و نقش رسانه ها در این بین پررنگ است تا آموزش بدهند و مردم با ماهیت کووید – ۱۹ و عوارض و تبعات آن و شیوه های مقابله با این عوارض شناخت پیدا کنند.

صداقتی اضافه کرد: شیوه ها در قالب مهارت های فردی و زندگی است و شامل آیتم های خودشناسی و روش های مواجهه با استرس و روش های حل مسئله است و این موارد نقش پررنگی پیدا می کنند، افراد باید هم بتوانند مسئله را به خوبی بشناسند و هم روش های حل مساله را یاد بگیرند تا مسائل را به خوبی حل کنند لذا اگر مردم متوجه باشند که برخی از ناراحتی ها به دلیل عدم رفت و آمدهای اجتماعی و محدودیت های به وجود آمده است می توانند مسائل و فعالیت هایی را جایگزین کنند که از تنها بودن خسته نشوند و بتوانند در قالب سبک زندگی فردی و انفرادی مهارتهایی را در خود تقویت کنند و مطالعاتی را جایگزین کنند تا از این مسئله آسیب نبینند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.