آذربایجان در یک قدمی وضعیت قرمز!

گزارش “عصرآزادی” از وضعیت شکننده استانهای شمالغرب کشور در مقابل موج پنجم کرونا؛

نباید شرایط به گونه ای باشد که پس از ناکامی گردشگران در ورود به گیلان، عازم استانهای همجوار همچون اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان گردند!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

موج پنجم کرونا در حال پیشروی است و به گفته مسئولان حوزه بهداشت و درمان، تبریز و سایر مناطق آذربایجان شرقی و غربی در مرز قرمز کرونایی شدن قرار دارند اما فعلاً با رعایت نسبی مردم، کرونای پیشرفته در یک قدمی شمالغرب کشور قرار دارد.

در چنین شرایط شکننده و ناپایدار، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در اماکن شلوغ می تواند به بهبود اوضاع کرونایی فعلی در این مناطق کمک کند زیرا استانهای شمالغرب کشور فعلاً در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند اما همسایگی آنها در مجاورت استانهای شمالی که درگیر موج پنجم هستند خطرآفرین خواهد بود.

خستگی و گرمای هوا استفاده از ماسک را در بین مردم کاهش داده و همراه شدن این موضوع با اوج‌گیری مجدد کرونا در استان‌های جنوبی و پایتخت، خطر افزایش تعداد مبتلایان در آذربایجان‌ شرقی را نیز بیشتر کرده است.

▪️عدم استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری در برخی مناطق به عادت تبدیل شده است!

این روزها اعلام وضعیت هشدار در آذربایجان‌ شرقی و غربی افزایش یافته و کارشناسان هشدار می‌دهند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی توسط مردم، ادامه این روند آسیب‌های جبران‌ ناپذیری به همراه خواهد داشت، اما متاسفانه چندان گوش شنوایی نیست!

تا وقتی کرونا به گلوی خودمان چنگ نیانداخته است آن را جدی نمی گیریم، توصیه ها تکراری است؛ همه می دانند، اما کمتر کسی رعایت می کند، پیر و جوان نمی شناسد، همگی درگیر هستند و غم انگیزتر اینکه کودکان طفل معصوم را نیز درگیر خود کرده است.

آمار مبتلایان به کرونا در کشور دوباره روند صعودی به خود گرفته و در برخی از هفته‌ های اخیر، وضعیت کرونا در برخی شهرهای آذربایجان شرقی مانند عجب شیر به حالت قرمز درآمده اما خوشبختانه با رعایت پروتکل های بهداشتی به حالت نارنجی بازگشته است.

کارشناسان بهداشتی، عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تجمعات غیرضروری، افزایش سفرها، استفاده نکردن از ماسک و کم اهمیت شمردن ضدعفونی دست‌ها را از عوامل شیوع جهشی کرونا و قرمز شدن وضعیت آذربایجان شرقی می دانند.

هر چند گشتی در کلان شهر تبریز نشان می دهد که مردم استفاده از ماسک و تلاش برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی را به یک عادت رفتاری در تعاملات روزمره خود تبدیل کرده اند، با این وجود کرونا در آذربایجان شرقی همچنان در وضعیت شکننده بوده و مسئولان استانی از مردم برای هم افزایی و همکاری جهت برون رفت از این وضعیت دعوت می کنند.

کارشناسان با اشاره به افزایش آمار استفاده از ماسک در آذربایجان شرقی به ویژه کلان شهر تبریز می گویند عادی گرفتن ویروس کرونا و همزیستی با آن، دلیل اصلی قرار گرفتن این خطه در وضعیت هشدار کرونایی است؛ ادعایی که مصداق آن را می توان در جاده های پرترافیک منتهی به تبریز در روزهای آخر هفته مشاهده کرد!

▪️دلتا در آذربایجان‌شرقی شناسایی نشده و مردم باید مراقبت بیشتری انجام دهند!

برگزاری امتحانات پایان سال و کنکور و به دنبال آنها آغاز سفرهای تابستانی، دورهمی های فامیلی و خانوادگی، گرم شدن هوا و تهویه نامناسب اتاق ها و انتشار کرونا از طریق کولر از مهم ترین عوامل شیوع و همه گیری کرونا در ایام تابستان اعلام شده است.

این در حالی است که عادت مردم به زندگی کردن با کرونا، ساده انگاری و عادی انگاری مردم بی تفاوت و افزایش محافل و مراسمات رسمی و غیررسمی از دیگر عوامل خطرآفرین در شیوع و همه گیری کرونا در هفته های اخیر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به اینکه آذربایجان‌ شرقی به نوعی در آستانه وضعیت قرمز است گفت: در صورت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به‌ خصوص عدم استفاده از ماسک، تاوان آن را با فوت عزیزانمان پرداخت خواهیم کرد.‌

عباسعلی درستی ادامه داد: تعداد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در آذربایجان‌شرقی پنج تا هفت نفر در روز است که با بی‌توجهی مردم می‌تواند به یکباره تا چند برابر افزایش داشته باشد زیرا در ماه‌های گذشته ۸۰ درصد مردم استان ماسک می‌زدند اما اکنون به ۵۰ درصد کاهش یافته است!

وی افزود: در وضعیت شکننده فعلی، حدود ۶۴۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های آذربایجان‌شرقی بستری هستند و روزانه ۳۰۰ آزمایش کرونا در سطح استان مثبت می‌شود که جای تامل دارد.

درستی اضافه کرد: به‌رغم اینکه تاکنون در بیشتر استان‌های کشور کرونای جهش یافته دلتا مشاهده شده اما در آذربایجان‌شرقی شناسایی نشده و بر این اساس مردم باید مراقبت بیشتری انجام دهند.

▪️برخی ها پس از ممنوعیت سفر به یک شهر راه مناطق همجوار را در پیش می گیرند!

تابستان هر سال شمالی ها با آغوش باز و لبخند بر لب پذیرای گردشگران بودند به طوری که انواع جشن‌های تابستانی، جشنواره‌های بومی، تور‌های گردشگری و طرح‌های بومگردی در این مناطق برای مهمانان ایرانی و خارجی برگزار می‌شد.

اما تابستان ۱۴۰۰ دومین تابستان کرونایی در جهان است که موجب ممنوعیت سفرها و تور‌های گردشگری شده است ولی باز هم هستند برخی از هموطنان که بدون توجه به اخطارهای مربوطه، راه سفر را در پیش گرفته و عازم مناطق شمالی می شوند و وقتی با محدودیت های تردد مواجه شده و از نیمه راه بازگردانده می شوند فرمان خودرو را به سوی مناطق شمالغرب کشور هدایت می کنند تا وارد اردبیل، مشگین شهر، سرعین، تبریز، اسکو، اورمیه و غیره گردند!

بسیاری از کشور‌ها با واکسیناسیون سریع و مستمر به ایمنی نسبی دست یافتند. کشور‌های زیادی از جمله ایران هم با روند کُند واکسیناسیون عمومی همچنان شاهد فراز و فرود آمار‌های ابتلا به کرونا هستند.

این در حالی است که همزمان با گرمای تابستان، زنگ خطر پیک پنجم کرونا در کشور به صدا در آمده و موجی که این بار از استان‌های جنوبی آغاز شده و به نقاط دیگر کشور در حرکت است در سایه همین ترددهای غیرضروری برخی هموطنان تشدید می گردد زیرا آنها ترجیح می دهند پس از ممنوعیت سفر به یک شهر خاص، راه استانهای همجوار را در پیش گرفته و تابستانه ۱۴۰۰ را در آن مناطق سپری نمایند، غافل از اینکه در همین  وضعیت، رنگ شهرهای نارنجی به سرعت، قرمز می شود.

به هر حال اکثر استان‌های کشور با ویروس کرونا درگیر بوده و بیش از ۱۶۹ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند که شهر‌ستان های آستارا، رشت، بندر انزلی، رودبار و رودسر در استان گیلان را نیز شامل می‌شود و نباید شرایط به گونه ای باشد که پس از ناکامی گردشگران در ورود به گیلان، آنها عازم استانهای همجوار همچون اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان گردند زیرا طبق گزارشات رسیده، متأسفانه با وجود توصیه مسئولان و اعمال محدودیت‌ های تردد همچنان شاهد حضور مسافران هستیم.

▪️ضرورت واکسینه شدن سریع‌تر افراد جامعه بیش از پیش احساس می‌شود

تا قبل از زمستان ۹۸ هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد روزی برسد که سفر به مناطق شمالی کشور ممنوع شود و همیشه هم گلایه‌هایی از رها کردن زباله در طبیعت و تخریب محیط زیست توسط برخی گردشگران بی ملاحظه بود اما هیچ وقت ممنوعیت و لغو سفر در کار نبود.

همه گیری ویروس کرونا در سال‌های اخیر در وهله نخست مانع برگزاری هرگونه تجمع و سفر در کشور به ویژه استان‌های گردشگرپذیر شمالی و لغو مسافرت‌ها و ممنوعیت سفر‌های غیرضروری تا زمان ایمنی نسبی جامعه به این ویروس منحوس ادامه دارد.

متخصصان و صاحبنظران کووید – ۱۹ می‌گویند ایمنی جمعی این بیماری تنها از طریق واکسیناسیون همگانی امکان پذیر است اما تا آن زمان، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بهترین راه مقابله و پیشگیری از کروناست.

طرح ملی واکسیناسیون در حال انجام است و تزریق واکسن داخلی نیز – هرچند به صورت محدود و کُند – آغاز شده است ولی با گسترش ویروس و افزایش آمار جانباختگان و مبتلایان، ضرورت واکسینه شدن بیشتر و سریع‌تر افراد جامعه بیش از پیش احساس می‌شود.

یک کارشناس اجتماعی در این باره گفت: با اوضاع و احوال فعلی و روند شیب دار افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در آذربایجان های شرقی و غربی، پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند افزایشی شمار مبتلایان به بیماری کرونا، وضعیت رنگ بندی شهرهای این استانها در روزهای آتی به شرایط قرمز تغییر پیدا کند که بسیار خطرناک خواهد بود!

مرتضی عبدی افزود: حداکثر تا ۱۰ درصد خودروهای موجود در هر شهر می‌توانند مجوز تردد داشته باشند و نباید از قانون سوء استفاده شود و این مورد در شهرستان‌ها توسط دستگاه‌ های مرتبط کنترل شود.

وی ادامه داد: لازم است فرمانداری شهرستان‌ها هم با بازرسی روند واکسیناسیون این مهم را کنترل و نظارت کنند تا مراکز واکسیناسیون که باید موجب کاهش بیماری باشند به محل تجمع و اشاعه بیماری تبدیل نشوند.

عبدی اضافه کرد: با افزایش شمار بیماران مثبت و بستری شده در مراکز درمانی، بهتر است پویش مردمی استفاده از ماسک در میادین و نقاط پر تردد شهرهای شمالغرب کشور با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد اجرا شود تا با فرهنگ سازی های مربوطه، مردم به استفاده از ماسک تشویق شده و شهرهای آذربایجان بتوانند از شرّ کرونا خلاص شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.