سازمان یونسکو خواستار حفاظت از آثار باستانی افغانستان شد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، در پی تسلط طالبان بر افغانستان، سازمان یونسکو خواستار حفاظت جامعه بین الملل از میراث فرهنگی افغانستان شده است.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با انتشار بیانیه‌ای بر لزوم حفظ میراث فرهنگی افغانستان در جریان قدرت گرفتن نیروهای طالبان در این کشور تاکید کرد و خواستار آن شد تا تدابیر لازم جهت حراست از آثار باستانی و تاریخی منطقه در برابر آسیب و غارت اندیشیده شود.

کارشناسان با توجه به خاطره‌ای که از به قدرت رسیدن طالبان دارند، نسبت به سرنوشت میراث فرهنگی افغانستان در جریان تحولات اخیر ابراز نگرانی کرده اند؛ نیروهای طالبان در سال ۲۰۰۱ دو تندیس معروف بودا را که در قرن ششم میلادی در دل کوهی در دره بامیان واقع در ارتفاعات مرکزی افغانستان کنده کاری شده و جزئی از میراث تاریخی این کشور بودند، تخریب کردند. یک رئیس موزه که خواست نامش فاش نشود این هفته در گفت‌وگو با روزنامه هنر لندن هشدار داد این بار ممکن است در مقایسه با دفعه پیش خسارت بیشتری به اماکن فرهنگی و تاریخی افغانستان وارد شود.

به استناد بیانیه سازمان یونسکو، میراث فرهنگی و اماکن تاریخی افغانستان جزئی از تاریخ متنوع این کشور و بخشی جذایی ناپذیر از هویت ملی آن هستند. بنابراین هرگونه آسیب یا تخریب به این میراث فرهنگی، تبعات سوئی برای چشم‌انداز صلح پایدار و کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان به همراه خواهد داشت.

موزه ملی کابل در تاریخ ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) از تهدید غارت اشیاء خود ابراز نگرانی کرد. متولیان این موزه با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی هشدار دادند: شهر کابل با هرج و مرجی بی سابقه روبه‌رو شده است. تداوم این اوضاع آشفته، نگرانی‌ بزرگی نسبت به امنیت آثار و اشیاء موجود در موزه ایجاد می‌کند.

به دنبال تخریب دو مجسمه بامیان که دو دهه پیش به دست طالبان اتفاق افتاد، سازمان یونسکو در سال ۲۰۰۴ با وزارت امور داخله دولت افغانستان برسر برنامه‌ای به تفاهم رسید که به موجب آن قرار شد از اماکن تاریخی و فرهنگی در ولایت‌های لوگر و کاپیسا در نزدیکی کابل حفاظت کند. به علاوه خاک افغانستان همچنین میزبان مناره و بقایای باستانی جم هم هست که در فهرست میراث جهانی یونسکو و تحت حمایت این نهاد بین‌المللی قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.