پایان زنگ تعطیلات!

“عصرآزادی” از اثرات تعطیلی ۶ روزه کشور در مقابله با شیوع کرونا گزارش می دهد؛

بر خلاف کشورهای دیگر که در امر قرنطینه بسیار جدی هستند تعطیلات کرونایی کشور ما بیشتر به زنگ تفریح مدرسه شباهت دارد

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

ستاد ملی مقابله با کرونا برای تسهیل حضور مردم در خانه و قطع زنجیره شیوع کرونا تصمیم گرفت که از روز دوشنبه ۲۵ تا شنبه ۳۰ مرداد ماه را تعطیل اعلام کند که البته روزهای ۲۷ و ۲۸ مرداد نیز به دلیل تقارن با تاسوعا و عاشورا تعطیل رسمی بود و همه به نوعی بیرون از خانه بودند!

در این راستا علاوه بر اصناف و بازار، ادارات و بانک ها نیز در ایام شش روزه تعطیل شدند تا بلکه بتوانند شرایط عدم حضور مردم‌ در معابر و خیابانها را تسهیل بخشند اما غافل از اینکه برخی از شهروندان علاوه بر تماشای شبانه دسته جات شاخسی، در ساعات روز نیز به دلیل وقت تلف کنی در پیاده گذرها و معابر به تردد پرداختند!

برخی دیگر نیز یک روز قبل از اعمال منع تردد در جاده ها به اتفاق خانواده و اقوام به شهرهای شمالی، زیارتی و خوش آب و هوا همچون تبریز و دیگر مناطق آذربایجان سفر کردند و تعجب شهروندان در مشاهده خودروهای با پلاک غیربومی را برانگیختند!

استراحت تعدادی از مردم در ۶ روز تعطیل کرونایی در معابر و پیاده گذرها بسیار قابل تامل بود به طوری که برخی مغازه داران نیز با سوءاستفاده از وضعیت نیم بند تعطیلات که از آن تحت عنوان قرنطینه یاد می شود، با کرکره نصفه و نیمه قصد تجارت را داشتند که البته شاید اگر قرنطینه تمام عیار کشورهای اروپایی در ایران هم اجرا می شد آن کاسب نیز می توانست با خیال راحت در خانه بماند!

▪️برخلاف سایر کشورها قرنطینه در ایران به زنگ تفریح مدرسه شباهت دارد!

 

تصمیم گیری درباره تعطیلی محدودیت های کرونایی که بر عهده ستاد مقابله با کروناست اما در دوره دولت دوازدهم به دلیل عدم توانایی در حمایت اقتصادی از شهروندان، از تعطیلی طولانی‌ مدت و سرسختانه در این باره ممانعت به عمل آمده بود.

در همین حال بسیاری از مسئولان و کارشناسان از تعطیلات بدون نظارت و محدودیت که منجر به افزایش آمار سفرها، ترددهای درون‌ شهری و ازدحام شهروندان در مراکز خرید می‌شود، انتقاد کرده و از نتیجه عکس این شکل از تعطیلات انتقاد می کنند.

نعطیلی کل کشور موافقان و مخالفانی داشت، به طوری که گروهی از مخالفان معتقدند تعطیلی شهرها نه تنها کمکی به کنترل کرونا نمی‌کند بلکه با توجه به عدم نظارت و کنترل کافی بر رفتار شهروندان، موجب افزایش تردد، سفر و دورهمی ‎های دوستانه و فامیلی خواهد شد و در نتیجه دامنه شیوع ویروس را نیز گسترده‌تر خواهد کرد.

برخی دیگر نیز معتقدند که تعطیلی‌ها خسارت زیادی برای فعالان اقتصادی به دنبال خواهد داشت و بازاریان و گروه‌های مختلف صنفی از تعطیلی‌ها صدمات بسیار جبران ناپذیری را متحمل خواهند گردید.

با یک نگاه گذرا بر شهرها، همگان مشاهده کردند که تعطیلات کرونایی واقعی ۶ روزه اخیر بیشتر به یک زنگ تفریح شبیه بود زیرا دو دسته از مردم علاقه مند به سفر و عزاداری های محرم مشغول انجام کارهای خود بودند.

در واقع، همه قوا باید پای کار می آمدند تا بتوان ضربه مهلکی بر کرونا وارد کرده و شاخ آن را شکست اما تاکنون تعطیلی‌هایی که در کشورمان داشته ایم اغلب به معنای خوشگذرانی، دورهمی بودن، صبح زود بیدار نشدن و سرکار نرفتن بوده است!

بر خلاف کشورهای دیگر که در امر قرنطینه بسیار جدی هستند تعطیلات کشور ما بیشتر به زنگ تفریح مدرسه شباهت دارد که نوعی تنوع را به وجود آورده و نه آن طور که باید جاده‌ها بسته می شوند و نه آنگونه که باید در سطح شهر تردد ممنوع گردد اعمال قانون می شود!

▪️در صورت قرنطینه واقعی مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل می‌شود!

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اگر قصد قرنطینه واقعی شهرها را داشته باشیم مایحتاج عمومی مردم دچار مشکل می‌شود زیرا در کشور ما شرایط قرنطینه تعاریف خاص خود را دارد و این موضوع را نباید با دیگر کشورها مقایسه نمود!

حیدرعلی عابدی با بیان اینکه مردم باید در خانه بمانند و به مسافرت نروند افزود: باید درک کنیم که شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا مناسب نیست، به همین دلیل باید در خانه‌ بمانیم و از رفتن به سفر پرهیز کنیم زیرا خانواده‌ها باید با تمام وجود برای رعایت بهداشت فردی و اجتماعی تلاش کنند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس به جز موارد ضروری، در شرایط قرنطینه می‌مانند و به خوبی به توصیه‌های وزارت بهداشت عمل می‌کنند، به عنوان مثال در جلسات کمیسیون تلفیق و ستاد استانی مبارزه با کرونا که ضرورت دارد شرکت می‌کنیم اما اکثر کارهایمان را از طریق ارتباط اینترنتی انجام می‌دهیم و در مجموع، سعی کرده‌ایم حداقل تماس در اجتماع را داشته باشیم.

عابدی اضافه کرد: البته باید شرایط قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها را فراهم نمود تا افراد مسن اگر خریدی داشتند بتوانند خرید خود را تلفنی و اینترنتی انجام داده و یا گروه‌های اجتماعی داوطلبی باشند که به سالمندان کمک کنند.

وی تاکید کرد: مسئولان در حد مقدورات خود در حال تلاش هستند اما مشکلات هم زیاد است، لذا معتقدم نیروهای انتظامی، استانداری ها و سازمان میراث فرهنگی عملکرد نسبتاً قابل قبولی داشته‌اند اما سیستم بهداشت و درمان برای کنترل ویروس کرونا و تشخیص این بیماری می‌توانست زودتر وارد عمل شود و جامعه را به موقع در خصوص کرونا آگاه کند که در این بخش مقداری نقص دیده می‌شود که بسیاری از مشکلات فعلی به آینده‌نگر نبودن برخی مسئولان برمی‌گردد!

▪️هجوم مردم به جاده‌ها تا لحظه آغاز ممنوعیت بسیار جالب توجه بود!

 

کارشناسان تصمیم برای تعطیلی ۶ روزه در کل کشور را پاتک ناقص به موج پنجم کرونا توصیف کرده و معتقدند این تصمیم حداقل با دو اشکال بزرگ همراه بود، مورد اول درنظر گرفتن مدت زمانی ۶ روزه برای مهار کرونا به جای مدت زمان ۱۴ روزه مطابق نظر سازمان بهداشت جهانی برای قرنطینه هر فرد مبتلا به کروناست تا با ورودش به جامعه موجب انتشار بیماری نشود.

اشکال دوم نیز ناظر بر این است که با وجود پرهیز مقامات از تعطیلات دو هفته‌ای برای جلوگیری از فشار به اقشار کم‌ درآمد، دولت عملاً مجبور به تعطیلات متعدد برای مهار کرونا می‌شود که بیشترین تاثیر را بر قشر ضعیف جامعه خواهد گذاشت زیرا تجربه ماه‌های گذشته کشورهای مختلف در وضعیت مشابه ایران – موج فعلی کرونا – از اعمال تعطیلی کامل و موثر حکایت دارد.

تعطیلات شش روزه اخیر اگرچه با اعلام محدودیت‌های تردد همراه بود اما همین که تعطیلات رسانه‌ای شد جمع کثیری از خانواده‌ها بار سفر را بستند و راهی جاده‌های شمال، خراسان و آذربایجان شدند!

با وجود تجربه ناموفق تعطیلات تق و لق ماه های گذشته در به اصطلاح کنترل کرونا و به رغم آنکه طبق توصیه‌های اپیدمولوژیستی تعطیلی کمتر از دو هفته و بدون پیوست‌های اقتصادی و اجتماعی نمی‌تواند برای کنترل اپیدمی کرونا اثرگذار باشد تعطیلات ۶ روزه ایام محرم به اتمام رسید.

تعطیلاتی که فرصت مناسبی را برای شکستن شیوه‌ نامه‌های بهداشتی و مسافرت فراهم آورد و درست مانند تعطیلات قبلی می‌تواند اثر معکوس از خود به جا بگذارد زیرا هجوم مردم به جاده‌ها تا لحظه آغاز ممنوعیت – روز یکشنبه هفته گذشته – بسیار جالب توجه بود!

آمار سفرهای مردم در دو روز قبل از ممنوعیت اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نشان داد که تردد وسایل نقلیه در محورهای مواصلانی بیشتر از هفته قبل از آن شد زیرا طبق آمار پلیس راه ناجا، حدود ۵۰۰ هزار خودرو به دلیل نقض محدودیت های تردد در مناطق مختلف کشور جریمه شدند!

متاسفانه در این راستا، مردم تا توانستند قبل از آغاز شدن ممنوعیت تردد اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، جاده‌ها را پُر کردند و ترافیک‌های سنگینی ایجاد نمودند که از جمله آنها می توان به محورهای منتهی به استانهای شمالی کشور اشاره کرد.

▪️شرایط ایرانِ گرفتارِ تحریم‌ ها با سایر کشورهای جهان فرق می‌کند!

 

نگاهی به سیاست کشورهای جهان در برابر شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد دولتمردان آنها هم درصدد نجات جان و حفظ سلامت شهروندان خود هستند و هم در اندیشه سرپا نگه‌داشتن اقتصادشان؛ اما شرایط ایرانِ گرفتارِ تحریم‌ ها فرق می‌کند زیرا اقتصاد تحت‌ فشار تحریم‌ ها کوچک‌تر و ضعیف‌تر شده، دولت با کسری بودجه سنگین مواجه است و خبری از تسهیلات ارزی بین‌المللی هم نیست!

با این‌ حال همچنان دولتمردان با این چالش مواجه هستند که سلامتی مردم مهم است یا نجات اقتصاد؟! انتخاب مردم البته حفظ سلامتی‌شان است اما آیا حاضر به همراهی با دولت برای تحمل هزینه‌های آن هستند؟ یا دولت برای حفظ جان مردم حاضر به صرف هزینه است یا خیر؟!

یک اقتصاددان در این خصوص گفت: محدودیت‌ هایی كه این روزها در حال انجام است باید از روز اول اتفاق می‌افتاد، محدودیت‌هایی كه در دنیا هم اعمال می‌شود و هدفش علاوه‌ بر كنترل بیماری،‌ حمایت از اقتصاد و زندگی مردم است.

حسین راغفر ادامه داد: در واقع وقتی گسترش این ویروس را كنترل می‌كنیم، یعنی تضمین می‌كنیم كه كشور و جامعه، قابل مبادله، معامله و تجارت است، البته به نظر می‌رسد تعطیل كردن به تنهایی كفایت نمی‌كند و لازم است دولت در پی این تعطیلی‌ها از برخی گروه‌ها حمایت نماید.

وی افزود: در بسیاری از كشورها همزمان با قرنطینه، حداقل‌های زندگی مانند تغذیه برای شهروندان فراهم شده است اما متاسفانه چنین تدبیری در مدیریت این بحران در كشور ما اندیشیده نشده است!

راغفر اضافه کرد: آیا به این فكر می‌كنیم كه وقتی برخی از اصناف را تعطیل می‌كنیم امكانات بقا را برای افراد در نظر گرفته‌ایم یا خیر؟ آیا به این فكر می‌كنیم كه حالا كارگران روزمزد كه درآمدی ندارند باید چطور زندگی كنند؟ هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌كند كه دولت تصمیم به تعطیلی مشاغل بگیرد، اما هیچ مسئولیتی در قبال معیشت مردم جامعه نداشته باشد!

وی تاکید کرد: بدون شک، هزینه‌ای كه می‌تواند به مردم بابت در خانه ماندن، قرنطینه بودن و جبران درآمد از دست رفته‌شان پرداخت شود به‌ مراتب بسیار پایین‌تر از هزینه‌‌های بسیار بالای درمان و تهیه داروهای گران‌ قیمت بیماران مبتلا به كروناست که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.