مردم تبریز در انتظار یک شهروزیردار

“عصرآزادی” از انتخاب دشوار شورای ششم شهر تبریز در تعیین شهردار گزارش می دهد؛

بررسی روند انتخاب شهردار تبریز طی ادوار گذشته نشان می دهد فشارهای بیرونی و لابی های پشت پرده در انتخاب شهردار نقش اساسی ایفا کرده است!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

بسیاری از مدیران کاربلد و باتجربه تبریز و آذربایجان قبول مسئولیت خطیر شهرداری تبریز در شرایط خاص فعلی را نوعی ریسک دانسته و مسئولیت نمی‌پذیرند و اگر روند اینگونه پیش رود احتمال دارد که نهایتاً شورای ششم فردی نه‌ چندان قوی که توسط لابی‌های جریان های مختلف معرفی شده را انتخاب نمایند که در حد و اندازه جایگاه رفیع تبریز نباشد!

رئیس شورای ششم شهر تبریز درباره شایعات به وجود آمده در خصوص وضعیت نامزدهای پُست شهرداری تبریز گفت: تاکنون مراجع ذی‌صلاح پاسخ استعلامات ما را ارسال نکرده‌اند.

حجت‌الاسلام رسول برگی با اشاره به اینکه آنچه در فضای مجازی منتشر شده تماماً شایعه است افزود: بر اساس شایسته‌ سالاری به فردی رأی خواهیم داد که بهترین برنامه عملیاتی را می‌دهد!

با انصراف محمد کلامی و اژدر اژدری دو تن از گزینه های محتمل بلدیه تبریز، تعداد کاندیداهای تصدی پُست بلدیه تبریز به هشت نفر کاهش یافت تا اعضای شورای به بررسی عملکرد آنها بپردازند که این امر از دیروز (سه شنبه) وارد فاز علنی جلسات شورا شده است.

هشت گزینه نهایی شورای ششم شهر تبریز برای تصدی پست شهرداری تبریز باقی مانده است که بر این اساس، فریدون بابایی اقدم، یعقوب هوشیار، جعفر مدبر، حمید منجم، علی جعفری‌آذر، مظفر سلیمانی، یونس فاتح و عباس رنجبر باید طی هفته جاری از برنامه ها و اهداف خود در صحن علنی شورا دفاع نمایند.

▪️لابی های پشت پرده انتخاب شهردار در حال کسب نظر مثبت اعضای شورا هستند!

شهرداری تبریز بیش از دو هفته است که با سرپرست اداره می شود و اعضای شورای ششم همچنان در حال بررسی گزینه های مدنظر برای شهرداری هستند که علاوه بر جلسات غیرعلنی، در جلسات فوق العاده علنی نیز انجام می گیرد.

پس از آغاز فعالیت اعضای جدید شهر تبریز سریعاً برای شهرداری سرپرست تعیین گردید و بر اساس اعلام  سخنگوی شورای شهر از میان گزینه های متعدد معرفی شده برای کلیدداری بلدیه تبریز ۱۰ نفر نهایی شد تا صلاحیت و سوابقشان مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

گفته می شود در این میان لابی های پشت پرده نیز بیکار ننشسته و در حال کسب نظر مثبت اعضای شورای شهر تبریز برای گزینه مدنظر خود هستند و این روند در حالی اتفاق می افتد که برگی رئیس شورا معتقد است باید تفکر بیشتری در مورد انتخاب شهردار داشته باشیم و از سوی دیگر دبیری رئیس اسبق ادوار شورای شهر تبریز نیز معتقد است: طبق قانون، شورای شهر موظف است بلافاصله بعد از تشکیل، در مورد انتخاب شهردار اقدام کند.

فریدون بابایی اقدم هم اعتقاد دارد فرآیند انتخاب شهردار زمان بر است که باید زمان مورد نیاز در نظر گرفته شود و البته نظر روح الله دهقان نژاد هم بررسی دقیق سوابق و صلاحیت گزینه های معرفی شده برای تصدی سمت شهرداری تبریز است.

به هر حال آن طور که به نظر می رسد اعضای شورای اسلامی شهر تبریز وقت بیشتری برای انتخاب شهردار تبریز نیاز دارند تا با صرف وقت بتوانند بهترین گزینه را انتخاب نمایند اما اتفاقات دوره های گذشته نشان داده است که هر چه زمان صرف می شود نظرات نیز تغییر می کند که همین مورد در انتخاب سرپرست شهرداری در دوره کنونی نیز مشاهده گردید زیرا در ابتدا تراب محمدی به عنوان سرپرست در یک جلسه غیر علنی معرفی شد اما در جلسه رسمی روز بعد از آن، مظفر سلیمانی به عنوان سرپرست منصوب شد.

▪️رویکرد اعضای شورای شهر تبریز در بحث انتخاب شهردار نباید با تعارف باشد!

هر چند قبل از تاسیس بلدیه در شهری چون تبریز امور تنظیف و نظم شهر توسط نهادی به نام حکومت بلدیه انجام می‌شد، ولی بلدیه به روش نوین در بحبوحه انقلاب مشروطه، به همت بزرگمردان این دیار، اولین بار در ایران و در تبریز و بعداها در چند شهر بزرگ و مهم کشور تاسیس گردیده است لذا بلدیه تبریز را می‌توان نخستین گام برای تشکیل یک نهاد رسمی برای مدیریت شهری در قالب نظام جدید اداری در ایران قلمداد نمود.

شهرداریهای ایران به غیر از پایتخت و تعداد کمی از شهرهای آشنا، از بودجه دولتی بسیار جزئی استفاده می‌کنند و بخصوص در زمان تحریم ایران توسط کشورهای متخاصم، شهرداری به یک نهاد تقریباً خودگردان و مردمی تبدیل شده‌است که بر خلاف اکثر سازمانهای دولتی، چون قسمت اعظم هزینه‌های شهرداری توسط مردم تامین می‌شود به همین خاطر شهرداری تنها نهادی است که مردم از آن انتظارات بیشتری نسبت به سایرین دارند تا جائیکه حتی مردم شهرها، حل مشکلات غیرمرتبط با مسائل شهری را از وظایف شهرداری می‌دانند و جالب است این انتظارات روز به روز بیشتر و بیشتر نیز می‌گردد!

اعضای شورای ششم شهر تبریز بر چگونگی رویکرد اعضای شورا در بحث انتخاب شهردار معتقدند که اهل تعارف نیستند.

آنها اما علیرغم طیف بندی های معمول در شورا می گویند در بین بخشی از اعضای شورا حس و تمایل برای برقراری تعامل و خرد جمعی وجود دارد و باید مصالح شهر را نسبت به خواسته های شخصی خود ارجح بدانیم!

البته این انگیزه در بخشی از اعضای شورا وجود دارد اما به هر حال اعضای شورا منتخب مردم بوده و محق هستند که ایده ها و تفکرات خود را پیاده نمایند به شرطی که نفع مردم در آن لحاظ گردد.

این در حالی است که طبق قانون اختیاراتی به رئیس و اعضای هیأت رئیسه‌ شورا داده شده است اما در مورد کمیسیون ها، افراد باید علایق خود بر اساس تخصص و تجربه را برای عضویت در کمیسیون ها به رئیس شورا اعلام کنند و رئیس نیز پیشنهاد داده و سپس اعضای شورا رأی دهند.

▪️شهردار برای مدیریت شهری و خانواده بزرگ شهری تبریز باید پدرگونه عمل کند!

یک فعال فرهنگی در تبریز گفت: شهردار آینده تبریز در کنار اینکه در عمران و شهرسازی توانمند باشد باید به مسائل مدیریت شهری اشرافیت داشته باشد چرا که اعضای شورا، ساختمان به شهردار تحویل نمی دهند که فقط در آن کارهای عمرانی انجام می شود بلکه یک شهر به عنوان موجود زنده به شهردار تحویل می دهند.

طاهر خیری با بیان اینکه شهردار آینده تبریز باید در مدیریت شهر ابتکار عمل داشته باشد افزود: شهردار باید شهر را موقع بیماری، سلامتی، هیجان، شادی، غم و غصه مدیریت کند و وابستگی جناحی نداشته باشد.

وی یادآوری کرد: شهردار آینده تبریز باید فارغ از مسایل جناحی و سیاسی آنچنانی، پاکدست بوده و با بدنه شهر تعامل داشته باشد و علاوه بر اینکه در این شهر شناخته شده باشد بلکه در مرکز کشور نیز دارای جایگاه ویژه ای باشد و بتواند برخی از مشکلات تبریز را با رایزنی با کابینه دولت و وزرا حل کند.

خیری با اشاره به اینکه برای شهرداری تبریز باید فردی موفق و به تمام معنا قدرتمند و پرتوان انتخاب شود افزود: شهردار باید از لحاظ فرهنگ بومی برای شهر شناخته شده باشد چرا که تبریز دارای یک فرهنگ نیست و در سال های گذشته مسئولان از اطلس فرهنگی شهر غافل شده و نقشه راه برای کل شهر داده شده است.

وی اظهار کرد: در این نقشه راه، مسایل فرهنگی و ذائقه های متنوع ساکنان مناطق مختلف شهر لحاظ نشده است و شهردار آینده تبریز باید اشرافیت کامل به بومی نگری نسبت محلات مختلف شهر داشته و از محلات و فرهنگ آنان شناخت داشته باشد.

او با تاکید بر وجود تعامل بین شهردار آینده با شهروندان بیان کرد: شهردار برای مدیریت شهری و خانواده بزرگ شهری تبریز باید پدرگونه عمل کند!

▪️هرچه زمان بیشتری برای انتخاب شهردار صرف شود اعمال نفوذها افزایش می یابد!

 

انتخاب شهردار جهت پاسخگویی به انتظارات و درخواستهای مردم شهری مهم همچون تبریز که سابقه و تجربه داشتن بهترین شهرداران ایران را در کارنامه خود دارد از حساس‌ترین و مهمترین وظایف شورای شهر تبریز محسوب می‌شود.

از طرف دیگر، در گذشته تبریز به همت افراد کاردان به شهر اولین‌ها ملقب گردیده، لذا حفظ این عنوان با عملکرد خوب شهردار و زیر مجموعه آن، از انتظارات به حق شهروندان است که باید مدنظر منتخبان جدید قرار گیرد.

در یک نگاه گذرا می توان دریافت که در سال ۱۳۹۶ نیز از میان گزینه هایی که برای شهرداری تبریز شانس بیشتری داشتند به یکباره و با چرخشی ۱۸۰ درجه ای اعضای شورای پنجم شهر تبریز به یکباره ایرج شهین باهر که کمترین شانس در میان گزینه ها داشت را شهردار تبریز انتخاب نمودند!

این اتفاق در سال ۱۳۹۲ نیز برای انتخاب شهردار سابق تبریز رخ داد، در حالی که شنیده می شد اعضای شورای شهر تبریز در دوره چهارم عباس رنجبر را به عنوان شهردار تبریز برگزیده بودند ولی به یکباره در جلسه رسمی انتخاب شهردار، صادق نجفی بیشترین آرای اعضای شورا را به خود اختصاص داد و شهردار تبریز شد.

به هر حال، بررسی روند انتخاب شهردار تبریز طی ادوار مختلف نشان می دهد فشارهای بیرونی و لابی های پشت پرده در انتخاب شهردار نقش اساسی ایفا کرده اند و به نظر می رسد هر چه زمان بیشتری برای انتخاب شهردار کلانشهر تبریز صرف شود اعمال نظرها و اعمال و نفوذها بیشتر و بیشتر خواهد شد لذا پسندیده است تا اعضای شورای ششم شهر تبریز سریعاً روی گزینه های نهایی به اجماع رسیده و در جلسه ای علنی به انتخاب نهایی شهردار کلانشهر تبریز اقدام نمایند تا دوران آسیب پذیری شهرداری تبریز به پایان برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.