آزمون سه گزینه ای انتخاب شهردار تبریز!

“عصرآزادی” از وضعیت آشفته آرای شورانشینان تبریز در انتخاب شهردار گزارش می دهد؛

مظفر سلیمانی به عنوان باتجربه ترین گزینه از بین نیروهای داخل شهرداری، حمید منجم به عنوان جوان‌ترین‌ گزینه و عباس رنجبر نیز به عنوان‌ نماینده طیف انقلابی وارد گود نهایی انتخاب شهردار تبریز شدند

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

 

در دهمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز که امروز (یکشنبه) به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضای شورا در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد تکلیف انتخاب شهردار تبریز به فردا (دوشنبه) موکول گردید.

طبق پیش بینی ها و اظهارات اعضای شورا قرار بود پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره تکلیف پنجاه و هفتمین شهردار تبریز در جلسه علنی امروز مشخص شود اما بازهم انتظار افکار عمومی در خصوص تعیین مدیریت ارشد شهری به پایان نرسید!

هر چند فهرست گزینه های شهرداری تبریز این روزها به کمتر از تعداد انگشتان یک دست رسیده و اعضای شورای ششم از ابتدای انتخاب تا به امروز، ویژگی های خاصی را برای شهردار مورد نظرشان برشمرده اند اما به نظر می رسد که در نهایت نتیجه تصمیم آنان، چندان با واقعیت های مورد انتظار افکار عمومی و حتی یکایک آنان همخوانی نداشته باشد زیرا در هر حال لابی گری هایی انجام می شود که تحت عنوان رایزنی قلمداد می گردد!

آنها پس از گذشت هفته های متوالی و دعوت از مردم برای ارائه اسامی پیشنهادی جهت تصدی شهردار تبریز، در یکشنبه ای که قول تعیین شهردار را داده بودند نتوانستند به اجماع برسند و پس از ردّ ۵ مورد از گزینه های رسیده، بر روی ۳ نفر از اسامی زوم کردند…

▪️پرده اول

رئیس شورای شهر تبریز در این جلسه گفت: شهیدان رجایی و باهنر نشان دادند که می توان صادقانه خدمت کرد، لذا نوع خدمت آنها باید سرمشق و الگویی برای مسئولان امروزی تلقی گردد.

حجت الاسلام رسول برگی افزود: قرار بود که در جلسه امروز بالاخره تعیین نهایی شهردار تبریز به پایان رسیده و شخصی در حد و اندازه تبریز انتخاب گردد اما نظرات تجمیع نشد.

وی اضافه کرد: برخی ها فکر می کنند که انتخاب شهردار با قرعه کشی انجام می شود و با رای جمع کردن حل می شود در حالی که باید زمان تحلیل کافی را داشته باشیم.

برگی تاکید کرد: قرار نیست شهردار تبریز از قبل تعیین شده باشد زیرا لیست واحد نداریم و بر حسب برنامه و حسن سابقه خواهد بود تا مشکلات شهر در چهار سال آینده حل و فصل گردد.

در ادامه جلسه، اعضای شورا به رایزنی باهم پرداخته و به صورت جزیره ای با همکاران خود به مشورت پرداختند که در قالب آنتراکت ۵ دقیقه ای مشخص گردید اما این تایم تا ۲۰ دقیقه به درازا کشید و برخی اعضا در بیرون از صحن شورا به مذاکره پرداختند.

در نهایت و با انصراف فریدون بابایی اقدم از گردونه رقابت ها، سه تن از گزینه های پُست شهرداری تبریز به مرحله نهایی راه یافتند و با تصویب اکثریت اعضای شورای ششم شهر تبریز، مقرر گردید انتخاب گزینه شهردار تبریز به جلسه فوق العاده ساعت ۱۷ روز دوشنبه ۸ شهریور (فردا) موکول گردد تا پروسه دشوار انتخاب شهردار به پایان برسد.

▪️پرده دوم

سوال “چه کسی می تواند شهردار تبریز باشد” این روزها به بحث داغ محافل خصوصی و عمومی کلان شهر تبریز تبدیل شده و هر کس به فراخور نگاه علمی، عقلانی و وابستگی سیاسی و جناحی خود، جوابی به آن می دهد.

واقعیت این است که هم افکار عمومی و هم اعضای منتخب شورای ششم در اظهارات خود، ویژگی های ایده آلی همچون انقلابی بودن، جهادی بودن، پاکدست بودن، متخصص بودن و داشتن شرایط قانونی لازم برای مدیریت شهری را برای شهردار جدید تبریز عنوان کرده اند، اما تأمل در شرایط فعلی انتخاب شهردار این شهر، بیانگر معادلات دیگری در این زمینه است!

تا قبل از این، هم افکار عمومی و هم نخبگان تبریز از وجود مشکلاتی همچون نیروی انسانی مازاد، حاکمیت رابطه به جای ضابطه در جذب نیروی انسانی، فروش اراضی شهری برای اداره شهر به جای درآمدزایی و تثبت درآمدهای پایدار، بی برنامه گی شهرداری برای ساماندهی حاشیه نشینی و بافت فرسوده و ناکافی بودن طرح های عمرانی در مدیریت شهری تبریز سخن می گفتند، اما اکنون توپ در میدان اعضای شهر است تا شهرداری با توان غلبه بر این مشکلات، تبریز را به شهرداری در شأن جایگاه آن مفتخر نمایند که البته اینچنین به نظر نمی رسد!

از آنجا كه يكي از اصلي ترين كاركردهاي شوراهاي شهر انتخاب شهردار براي هر شهر مي باشد، توجه به الزامات و ويژگي هاي شهردار توسط اعضاي شورا ضروري است!

▪️پرده سوم

چندین ماه است که انتخاب پنجاه و هفتمین شهردار تبریز به نُقل محافل خاص تبدیل شده و لابی گری های زیادی در این زمینه صورت گرفته است تا بتوانند فرد موردنظر خود را روانه عمارت شهرداری نمایند و اینک سه تن از آنها به آخر خط رسیده اند.

“حمید منجم” کارشناس ارشد مدیریت راهبردی عمومی DBA و دکتری پزشکی و در مشاور رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، دبیر اندیشکده سیاستگذاری شهری پژوهشکده راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای مشاورین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو شورای مشاورین استانداری آذربایجان شرقی و دبیر جبهه ایستادگی ایران اسلامی آذربایجان شرقی را در کارنامه خود دارد.

“مظفر سلیمانی” که معاون مالی و اقتصادی سابق شهرداری تبریز بوده با کسب هفت رأی از اعضای ششمین دوره شورای شهر تبریز به‌ عنوان سرپرست شهرداری کلانشهر تبریز انتخاب شد.

او سال‌های متمادی معاون مالی و اقتصادی شهرداری تبریز بوده و هم اکنون نیز این سمت را داراست.

“عباس رنجبر” نیز به عنوان رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ارس از سال ۸۶ به مدت سه سال فعالیت کرده است، او نیز فارغ‌ التحصیل مهندسی در مقطع لیسانس و مدیریت در مقطع فوق لیسانس بوده و پیش از این سمت‌هایی را در شهرداری شهرهای تبریز و تهران داشته و آخرین سمت وی نیز فرمانداری شهرستان مرند است.

رنجبر قبل از تصدی مدیر عامل منطقه آزاد ارس نیز به مدت ۱۸ ماه فرماندار شهرستان مرند بود.

▪️پرده چهارم

یکی از اتفاقات جالب و در عین حال غافلگیر کننده بحث انتخاب شهردار، انصراف بابایی اقدم از کاندیداتوری شهرداری تبریز بود که لحظه آغاز رای گیری برای اجرای ماده ۷۲، وی انصراف خود را به صورت کتبی به رئیس شورا تحویل داد.

بعد از انصراف او، هفت نفر به عنوان کاندیدای نهایی تصدی گری سمت شهرداری کلانشهر تبریز به مرحله رای گیری راه یافتند.

این در حالی است که پس از مذاکرات طولانی مدت اعضای شورا در جلسه دیروز، حمید منجم با ۷ رای و مظفر سلیمانی و عباس رنجبر نیز هر کدام با ۵ رای به مرحله نهایی ماراتن انتخاب شهردار راه یافتند.

در این بین، سلیمانی به عنوان باتجربه ترین گزینه از بین نیروهای داخل شهرداری، منجم به عنوان جوان‌ترین‌ گزینه و رنجبر نیز به عنوان‌ نماینده طیف انقلابی وارد گود نهایی انتخاب شهردار تبریز شدند.

جالب اینکه از میان سایر گزینه های تصدی سِمت شهرداری تبریز که اتفاقاً القائات زیادی بر شهروندان انجام می گرفت علی جعفری آذر با ۴ رای، یعقوب هوشیار با ۳ رای و جعفر مدبر و یونس فاتح نیز بدون رای از گردونه رقابت ها حذف شدند!

حال این سوال، پررنگ تر شده است که از بین حمید منجم، مظفر سلیمانی و عباس رنجبر که به مرحله نهایی راه یافتند چه کسی بر کرسی شهرداری تبریز تکیه می‌زند و شایستگی آن را دارد؟!

مبنای شورای ششم شهر تبریز در انتخاب شهردار پارامترهایی همچون تخصص، پاکدستی، حسن سابقه، برنامه جامع، روحیه انقلابی و عدم‌ وابستگی حزبی عنوان شده است که موجب گردید تا سه گزینه نهایی برای ماراتن انتخاب بلدیه چی رقابت نمایند.

سه نفر نهایی از راست به چپ: حمید منجم، عباس رنجبر و مظفر سلیمانی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.