اکبر فتحی در جمع خبرنگاران: 21 درصد از صادرات غيرنفتی آذربایجان شرقی مربوط به بخش کشاورزی است

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي گفت: با صدور مجوزهاي جديد احداث مرغداري‌ و ساماندهي مرغداریهاي غيرمجاز استان، ظرفيت توليد مرغ استان تا پايان سال ۱۴۰۰ حدود دو برابر مي‌شود.

اکبر فتحي در ويدئوکنفرانس خبري با اصحاب رسانه همزمان با هفته دولت در تشريح اقدامات اين سازمان طي سال گذشته اظهار کرد: بخش کشاورزي نيز مانند ساير بخشهاي اقتصادي کشور در دوران شيوع کرونا با مسائلي مواجه شده و در سال ۹۹، مصرف محصولات کشاورزي به خصوص مرغ و گياهان زينتي کاهش يافت که اين امر در برنامه ريزي‌ها پيش بيني نشده بود.

وي افزود: با توجه به کاهش مصرف مرغ، توليد کنندگان اين حوزه دچار ضرر شده و جوجه ريزي را کاهش دادند اما در راستاي اين امر نيز مشکلاتي در بازار مرغ ايجاد شد که سازمان جهادکشاورزي وارد عمل شده و شرکت پشتيباني دام مکلف به خريد توليدات مازاد و دولت نيز اقدام به اعمال راهکارهاي حمايتي براي توليدهاي متضرر از کرونا کرد.

فتحی ادامه داد: دولت، تسهيلات با بهره کم را به توليدکنندگان بخش کشاورزي اختصاص داد اما با توجه به پايين بودن مبالغ اين تسهيلات، کشاورزان رغبت چنداني براي دريافت آن نداشتند.

وی با اشاره به چالش تامين نهاده‌هاي دامي در سال زراعي جاري گفت: بسته شدن گمرک و تحريم‌ هاي اقتصادي ايران باعث شد تا در تامين نهاده‌ هاي دامي دچار مشکل شويم آذربايجان شرقي در اين راستا به صورت مستقيم وارد عمل شده و اقدام به واردات نهاده ‌ها با همکاري صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي کرد و چالش نهاده دامي را نسبت به ساير استان ‌ها کاهش داد.

فتحی افزود: تخم مرغ نيز روندي تقريباً مشابه مرغ طي کرده ولي اکنون با اعمال سياست‌ها و بهره مندي از ظرفيت تشکل‌ مربوطه، قيمت اين محصول تعديل يافته و به نفع مصرف کننده و توليدکننده است.

وي در خصوص اقدامات جهادکشاورزي استان در راستاي عدم مواجهه با مشکلات اخير بازار مرغ گفت: مجوز احداث مرغداري که در دوره نوسانات بازار مرغ کلاً ممنوع شده بود، با پيگيري سازمان، مجوز ساماندهي واحدهاي مرغداري غيرمجاز و احداث مرغداري‌هاي جديد گرفته شده و تاکنون نيز تقاضاهاي خوبي براي احداث مرغداريهاي جديد ارائه شده است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي ادامه داد: در مقطع زماني نوسانات بازار، ساخت و سازهاي غيرمجاز و تغيير کاربري اراضي کشاورزي نيز افزايش يافته و گشت‌هاي امور اراضي متاثر از وضعيت کرونا همانند سالهاي گذشته و امروز، عمل نکردند اين چالش باعث افزايش مشکلات بخش کشاورزي شده و اکنون در حال برخورد با اين ساخت و سازها براساس قانون هستيم.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به افزايش کشتار دامها به خصوص دامهاي مولد و ماده اظهار کرد: در پنج ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل، کشتار دام‌هاي سبک و سنگين استان دو برابر شده است.

فتحی با اشاره به مشکل افزايش قيمت هويج در کشور اضافه کرد: تاثير رواني که يک مطلب با عنوان موثر بودن مصرف هويج بر درمان کرونا بر عموم گذاشت، منجر شد تا با افزايش مصرف و قيمت محصول مواجه شويم اما توليد هويج استان همچنان به روال گذشته ادامه دارد و ۴۰ هزار تن محصول توليد مي‌شود.

وی افزود: با توجه به اينکه در پيک برداشت هويج استان‌هاي جنوبي قرار داريم و محصول ما نيز در مهرماه برداشت مي‌شود با افزايش عرضه هويج به بازار پيش بيني مي‌کنيم که مشکل قيمت آن حل شده و به زير ۱۰ هزار تومان برسد، در خصوص برنج ايراني نيز با يک حباب قيمتي مواجه هستيم که اين افزايش قيمت به دليل فصل برداشت هست و در صورت اتمام برداشت تمامي محصول، قيمت برنج کاهش خواهد يافت و به قيمت واقعي خود مي‌رسد.

فتحی با اشاره به خريد تضميني گندم استان نيز یادآور شد: امسال ۴۵۰ الي ۵۰۰ هزار تن توليد گندم داشتيم که نزديک به ۱۰۰ هزار تن آن توسط شرکت پشتيباني غله خريده شده و بالاي ۹۸ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است.

وي در خصوص هدف ايجاد زنجيره توليد گوشت قرمز و سفيد در استان گفت: اکنون با همکاري اتحاديه مربوطه، وارد حوزه ايجاد زنجيره توليد گوشت مرغ شديم بخش خصوصي هم وارد عمل شده و تاکنون سه زنجيره توليد را در استان راه اندازي کرديم اما انتظار داريم تا اين اقدام براي تمامي توليدات کشاورزي انجام گرفته و نقش واسطه‌ها براي افزايش قيمت کمتر شود.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي با اشاره به تنظيم بازار محصولات استان و منظم تر شدن آن افزود: تشکل هاي مربوطه وارد بحث صادرات برخي محصولات شده و از ظرفيت صندوق حمايت از توسعه بخش کشاورزي براي اين حوزه استفاده مي‌کنيم و حتي مشکل مازاد توليد برخي محصولات در دوره‌هاي گذشته به اين طريق حل شده است لذا در شرايط عادي، ۱۲ درصد از صادرات محصولات غيرنفتي استان به بخش کشاورزي اختصاص دارد اما در سال گذشته، اين رقم به ۲۱ درصد افزايش يافت.

وي با اشاره به اجراي طرح «جهش توليد» در ديمزارهای استان با همکاري ستاد اجرايي فرمان امام (ره) اظهار کرد: آذربایجان شرقی بيشتر به توليدات ديمزارهاي خود به خصوص بخش زراعي متکي است و بالغ بر ۴۵۰ هزار هکتار از اراضي کشاورزي به صورت ديم مطلق هستند که بايستي با توجه به وضعيت خشکسالي و بحران آب، برنامه ريزي در اين راستا انجام بگيرد تا از طريق طرح جهش توليد، حداقل‌هاي موردنظر از اراضي استان برداشت شود.

فتحی افزود: آذربايجان شرقي جزو شش استان کشور در اجراي اين طرح است و به لحاظ اجراي برنامه‌هاي تفاهمي اين طرح، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در سال زراعي جاري با مشکل خشکسالي مواجه بوديم و چون اراضي کشاورزي استان، غالباً به صورت ديمي بوده و با آب باران محصول توليد مي‌کنند تاثير خشکسالي بر بخش کشاورزي آذربايجان شرقي و به خصوص تمامي مزارع بالا بوده اما با توجه به رعايت اصول علمي و تفاهم نامه با ستاد اجرايي فرمان امام (ره)، مزارعي که از شيوه‌هاي اصولي پيروي کردند، خسارت کمتري را متحمل شدند.

فتحی گفت: در راستاي خشکسالي، توليد مزارع ديم کاهش يافته و در بخش دام نيز با مشکل تامين نهاده و علوفه مواجه بوديم که براي جبران اين خسارات، دولت حمايت‌هايي را خواهد داشت و با ارائه تسهيلات، افزايش نقدينگي در اين حوزه و اقداماتي چون لوله گذاري و مرمت قنوات‌ براي جلوگيري از تکرار مشکلات در سالهاي آتي برنامه داريم.

وي با اشاره به رتبه نخست استان در حوزه رفع تداخل پلاکات ثبتي تاکید کرد: طرح پلاک گذاري يا شناسنامه دار کردن دامها نيز براي ارائه آمار دقيق جمعيت دامي استان در حال اجرا بوده و مبناي برنامه ريزی هاي اين بخش و به خصوص تعيين ميزان نهاده لازم است.

رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي اظهار کرد: در راستاي اصلاح الگوي کشت، محصولات با نياز آبي کمتر را جايگزين محصولات پرآب بر کرده و «کينوا» به عنوان محصول جديد کم آب بر و تامين کننده هيدروکربن و در ادامه حتي با قابليت گياه دارويي، جايگاه خود در استان را باز کرده و اکنون در تمامي شهرستان‌ها به صورت پايلوت کشت مي‌شود.

وي با بيان اين‌که طي يک سال گذشته، توليد گياهان دارويي استان ۵۰ درصد افزايش يافته است تاکید کرد: در بحث توسعه گلخانه‌هاي استان رتبه نخست کشوري را داريم و تنها در سال جاری ۳۰۰ هکتار گلخانه افتتاح شده و نزديک به ۴۰۰ هکتار ديگر نيز منتظر تامين منابع هستند.

فتحی با بيان اينکه سالانه حدود ۱۷۰۰ الي ۱۸۰۰ هکتار اراضي استان مجهز به سيستم آبياري تحت فشار مي‌شوند گفت: امسال سيستم‌هاي نوين آبياري باراني، قطره‌اي و کم فشار در حدود ۳۰۰۰ هکتار از اراضي استان تجهيز شده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اولويت دار بودن طرح بهسازي و مرمت قنوات استان گفت: ۱۰۰ ميليارد تومان اعتبار سالانه استان در راستاي افزايش مکانيزاسيون است که امسال توانستيم ۱۳۰ درصد از آن را استفاده کنيم.

وي با اشاره به استقبال خوب کشاورزان از بذور اصلاح شده، افزود: امسال توزيع بذور اصلاح شده در استان نسبت به سالهاي گذشته دو برابر افزايش داشته است.

فتحی در پایان با اشاره به موضوع کشت فراسرزمينی اظهار کرد: با توجه به محدوديت منابع، بايد به فکر تامين برخي مايحتاج‌ها به مناطق داراي امکان کشت که عمدتاً خارج از مرزها هستند، برويم که در اين راستا، کشورهاي داراي تفاهمات فرهنگي چون آذربايجان و بهره مندي از مناطق آن براي چراي دام‌هاي مازاد و کشت در حاشيه رود ارس مدنظر بوده و حتي اکيپي براي استفاده از اين ظرفيت و ساير ظرفيتهاي اقتصادي به اين کشور اعزام شده است اتحاديه‌هاي مختلف نيز براي سرمايه گذاري در اين خصوص اعلام آمادگي کردند اما فعلاً تنها مشکل ما پاکسازي مناطق جنگي است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.