“عصرآزادی” از اهم مباحث دوازدهمین جلسه شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛

رئیس شورای شهر تبریز:

خیلی جالب است که فقط آقازاده ها و فامیل زاده ها  در شهرداری تبریز جذب شده اند و یک نفر از افراد فقیر و مستضعف جامعه وارد بدنه شهرداری نشده است!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

دوازدهمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضای شورا و مظفر سلیمانی – سرپرست شهرداری تبریز – در عمارت تاریخی ساعت برگزار گردید.

جلسه این هفته بیشتر حول محور مباحثی همچون حاشیه نشینی در تبریز، تیم تراکتور، تخلفات شهرداری، وضعیت ناوگان حمل و نقل درون شهری، کرونا و استعفای عضو متخصص شورای ششم بود.

▪️اپیزود اول

فریدون بابایی اقدم هفته گذشته و پس از استعفا از عضویت در شورای شهر تبریز گفته بود در جلسات بعدی حضور نخواهد داشت و در جلسه انتخاب شهردار نیز تنها به عشق مردم تبریز حضور یافته است اما او در جلسه این هفته حضور یافت!

بابایی اقدم استاد دانشگاه تبریز است که در دور چهارم عضو شورا شد و در انتخابات بعدی نیز رشد رای چشم گیری داشت و جزو موثرین در انتخاب و مدیریت شهرداری در دور پنجم شورا گردید.

او با اینکه پس از استعفا مصاحبه ای نداشت اما برخی رسانه ها رفتار اینچنینی عضو شورا آن هم در اولین ماه شورای ششم را نوعی بی احترامی به رای مردم محسوب کردند و برخی ها نیز عنوان نمودند که عضو متخصص شورای ششم با نازکِشی به شورا باز خواهد گشت!

اما او به صحن شورا آمد و به شرط اینکه توجه به مسائل و مشکلات حاشیه نشینان نباید فراموش گردد به درخواست سایر اعضای شورایی که متخصص های اندکی در حوزه شهرسازی و معماری دارد بازگشت به آغوش شورا را پذیرفت و انصراف خود از استعفا را تقدیم هیئت رئیسه نمود.

پس از انجام مراحل سریع این اقدام، اولتیماتوم رئیس شورای شهر به سرپرست شهرداری تبریز در خصوص وضعیت نابسامان نیروهای شهرداری از نکات جالب توجه جلسه این هفته بود و جزئیات قابل تاملی را به همراه داشت.

حجت‌الاسلام رسول برگی خطاب به مظفر سلیمانی سرپرست شهرداری تبریز گفت: چرا از تحویل لیست نیروهای وارد شده به شهرداری امتناع می‌شود؟ قرار بود این لیست را تا ۴۸ ساعت تحویل دهند نه بعد از ۴۸ روز؟!

وی افزود: لیست مامور به خدمت‌ها، لیست جذبی‌ها، پاداش‌های پرداختی و لیست مدیرانی که از موعد بازنشستگی‌شان گذشته ولی بازنشسته نمی‌شوند را به شورای شهر تحویل دهید.

برگی اضافه کرد: خیلی جالب است که فقط آقازاده ها و فامیل زاده ها  در شهرداری تبریز جذب شده اند و یک نفر از افراد فقیر و مستضعف جامعه وارد بدنه شهرداری نشده است!

او سپس در بررسی استعفای فریدون بابایی اقدم هم گفت: هیچکدام از اعضای شورا راضی به استعفای دکتر بابایی اقدم نیستند!

حکیمه غفوری دیگر عضو شورا نیز افزود: من به عنوان یک خواهر بزرگتر، از آقای بابایی اقدم خواسته‌ام که از استعفای خود انصراف دهند چرا که  شورا به تخصص و تعهد ایشان احتیاج دارد.

▪️اپیزود دوم

فریدون بابایی اقدم در مورد قضیه استعفای خود گفت: انصراف بنده یک تصمیم آنی نبوده و طی سه دوره ای که در شورا حضور دارم اگر شورا به معنای کامل شورای شهر باشد می تواند تاثیرگذار باشد اما در نهایت، شورا در تبریز اختیاراتی که باید داشته باشد را ندارد!

وی با بیان اینکه بسیاری از مسائل در قالب تذکر و طرح ارائه شده اما به دلایل مختلف اجرا نشده است ادامه داد: در جلسات  ارائه برنامه های کاندیدا های شهردار، فصلی مجزا برای حاشیه نشینی وجود داشت و این‌ نشان دهنده تبدیل شدن به دغدغه است اما مردم مواردی را می بینند که در جامعه عینیت دارد متاسفانه علیرغم گفته ها هنوز اقدام مناسبی انجام نشده است.

بابایی اقدم افزود: حتی دولت نیز در زمینه عمل، به تعهدات خود اقدام نکرده است، به جز در دوره چهارم شورا توجه قابل قبولی به معصل حاشیه نشینی تبریز نشده است.

عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: اگر استعفا می دادم هدف این بود که صدای یک سوم شهروندان کشور که در حاشیه و بافت فرسوده ساکن اند را برسانم زیرا ۲۰ میلیون نفر در حاشیه و بافت فرسوده زندگی می‌کنند.

بابایی اقدم اظهار کرد: ما باید در بافت های متصل به شهر امکانات درون شهری را ارائه دهیم چرا که در درون بافت شهر دیگر جایی وجود ندارد.

وی با بیان نگرانی های خود در این زمینه گفت: من به عنوان عضو شورا و مدرس دانشگاه در این‌ حوزه از اینکه واحدهایی که برای ساماندهی تخصیص می‌یابد به سمت شهرهای جدید سوق داده می‌شود بسیار نگرانم زیرا زمین های دولتی در شهرهای جدید وجود دارد و تملک آنها راحت است و به این سمت حرکت می شود که این باز درست نیست لذا بحث عمده شهر‌های ما با مشکل بدمَسکنی روبرو هستند و کسی پیگیر نیست!

بابایی اقدم ضمن اشاره به تماس شهردار منتخب و تاکید بر پیگیری مجدانه بحث حاشیه نشینی تاکید کرد: به عنوان برادر کوچک از تمام مسئولان و اعضای شورا می‌خواهم اولین مشکل شهر را به حاشیه نشینی و بافت فرسوده اختصاص دهیم تا در کوچک ترین بحران شاهد جان دادن شهروندان مان نباشیم.

وی افزود: باید بتوانیم به گوش دولت برسانیم که اگر می‌خواهید ۴ میلیون مسکن احداث کنید باید بخشی از آن در زمینه بدمسکنی و بافت فرسوده باشد‌.

بابایی اقدم در خاتمه اظهارات خود و در راستای احترام به خواسته افرادی که مخالف کناره گیری او بودند از استعفای خود انصراف داد و ابراز امیدواری کرد که بتوان در این دوره از شورا در زمینه بافت فرسوده و بد مسکنی در تبریز اقدامات جدی انجام گیرد.

▪️اپیزود سوم

علیرضا نوای باغبان در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اهم مسائلی که باید در سال جاری و ۴ سال آینده در تبریز انجام گیرد گفت: موضوعی که باید به صورت دائمی پیگیری شود توجه به بافت فرسوده و حاشیه نشینی است که در ۵۰ سال گذشته هر روز مشکلات آن بیشتر شده و باید به این مسئله پرداخت شود.

وی افزود: شورای شهر به عنوان یکی از تاثیرگذار ترین عوامل، باید ستاد ویژه‌ای برای حاشیه نشینی ایجاد کند که تمام دستگاه های تاثیر گذار در این ستاد حضور داشته باشند.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: موضوع بعدی، حمل و نقل عمومی و سهم اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی است که ۴۰۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمات رسانی است و قرارداد بخش خصوصی در حال اتمام است که تقریباً بیش از ۳۰۰ دستگاه قراردادشان تمام می‌شود و ما باید هر سال ۲۰۰ دستگاه خریداری و اضافه کنیم تا به حالت نرمال برسیم.

باغبان تاکید کرد: صد میلیارد تومان از طریق منابع قبلی در اختیار شهرداری است که باید با استفاده از این مبلغ شروع به خریداری اتوبوس کند و در شش ماهه امسال بخشی از اتوبوس ها خریداری شود.

وی همچنین با بیان اینکه خط یک مترو بالای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اضافه کرد: اما برای اجرای باقی پروژه یک هزار میلیارد تومان نیاز است، اگر این مبلغ را به مترو امروز اختصاص ندهیم در آینده مجبور به صرف هزینه بیشتر هستیم و خط دوم نیز حدوداً ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

باغبان با باین اینکه باید توجه شود تا هر موضوعی به عهده شوراست پیگیری شود افزود: پیشنهاد می‌دهم شورا پیشقدم شود تا مدیریت واحد در مترو ایجاد شود و دوگانگی بین استانداری و شهرداری از بین رفته و اساسنانه مترو تبریز تغییر کند و کامل در اختیار شهرداری قرار گیرد.

وی ادامه داد: ورزش یکی دیگر از مطالبات شهروندان است که باید توجه به این زمینه افزایش یابد و کمیسیون ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود لذا موضوع تراکتور موضوع روز است و در بدترین وضعیت قرار دارد و باید در جریان مشکلات این تیم پرطرفدار قرار بگیریم.

باغبان با اشاره به نبود مدیریت واحد شهری گفت: این امر می تواند به صورت پایلوت از تبریز شروع شود و برای همراهی از اداره آب و فاضلاب دعوت شود تا هماهنگی ها افزایش یابد.

وی بیان کرد: در زمینه سرمایه گذاری باید از زیر صفر شروع به کار کنیم و اگر در این زمینه درست کار نکنیم نمی توانیم آورده‌ای داشته باشیم، متاسفانه سرمایه گذاران فراری هستند و شهرداری آمادگی لازم را ندارد.

باغبان با اشاره به وضعیت کرونا هم گقت: موضوع کرونا در تبریز بسیار مهم است به طوری که امروز ۳۰ نفر در تبریز بر اثر کرونا جان می دهند که باید از دستگاه های زیربط دعوت شود گزارش ارائه کنند و تا جایی که می توانیم همراهی کنیم تا از این وضعیت خارج شویم.

عضو شورای شهر تبریز افزود: ما باید یک هزار میلیارد برای خط یک و همان مقدار برای خط ۲ اختصاص دهیم، برای اتوبوسرانی هم ۲ هزار میلیارد تومان و برای ساماندهی بافت حاشیه و فرسوده نیز مبالغی بیشتر هزینه شود که باید به دنبال کسب درآمد و برنانه ریزی حرکت نماییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.