تبریز ایستگاه آخر مهاجران افغان

“عصرآزادی” از حضور غیرقانونی مهاجران افغان در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛

✔️یک فعال اجتماعی:

ورود و خروج غیرقانونی مهاجران افغان ضمن اینکه مشکلات امنیتی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند به گسترش هرج و مرج در مرزهای غربی منجر می گردد!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اقامت اتباع و پناهندگان افغان در ۱۵ استان کشورمان به طور کامل ممنوع است که شامل آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال‌ و بختیاری، کهگیلویه‌ و بویراحمد، گیلان، مازندران، سیستان‌ و بلوچستان، هرمزگان و همدان می باشد.

این در حالی است که اخیراً تصاویری تعجب آور از حضور اتباع افغانی در جایگاه‌ سوخت ورودی شهرک خاوران تبریز در فضای مجازی منتشر شد که این افراد قصد انتقال به سمت مرز ترکیه از طریق خاک ایران را داشتند که گویا دستگیر شده اند.

مسئولان امنیتی و انتظامی آذربایجان‌ شرقی ضمن تایید این خبر اعلام کردند که علت ورود این افراد به استان، عدم کنترل مناسب در سایر استان‌ها بوده است اما آنها توانسته اند فعلاً به این قضیه خاتمه دهند!

منتقدان برخورد با پناهندگان غیرقانونی باید مطلع باشند که وزارت کشور ترکیه طی سال ۲۱۹ میلادی ۲۰۱ هزار و ۴۳۷ نفر، در سال ۲۰۲۰ میلادی حدود ۵۰ هزار و ۱۶۱ نفر و از ابتدای سال جاری میلادی – یعنی در ۷ ماه اخیر – تاکنون ۴۰ هزار و ۹۸ مهاجر غیرقانونی افغان را دستگیر نموده است که اکثریت آنها از طریق استانهای غربی کشورمان وارد خاک ترکیه شده اند و این امر به معنی قرار گرفتن تبریز در ایستگاه ماقبل آخر مرز ایران و ترکیه می باشد!

▪️ایران همواره میزبان بزرگترین جمعیت پناهندگان افغانستانی بوده است!

مناقشه بر سر منافع و مضرات حضور مهاجران افغان در ایران این روزها و پس از تصرف افغانستان توسط طالبان و هجوم مهاجران به ایران به نقطه کانون بحث موافقان و مخالفان حضور آنها در کشورمان تبدیل شده است.

یک طرف، اثرات اقتصادی حضور مهاجران بر آبادانی ایران را برجسته می‌کند و طرف مقابل نیز به مواردی همچون بیکاری ایرانیان، افزایش جرم یا بیماری متوسل می‌شوند که البته تعداد کسانی که حضور مهاجران را در مجموع به نفع کشور می‌دانند نصف کسانی است که مضرات آن را بیشتر تصور می‌کنند.

کارشناسان مسائل اجتماعی حضور غیرقانونی مهاجرین افغان در کشورمان را علاوه بر آثار حقوقی دارای پیامدهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دانسته و این پدیده را نوعی استرس اجتماعی قلمداد می کنند.

طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب، ایران میزبان بزرگترین جمعیت پناهنده افغانستانی بوده است که پس از اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق صورت گرفت.

در آن دوران، مهاجران در شهرهای مختلف ساکن شدند و در کنار سایر مردم زندگی کرده و از بسیاری از حقوق و مزایا برخوردار گشتند اما آنچه بیش از همه مشکل‌ساز بود ورود و حضور غیرقانونی گروه وسیعی از افغان‌ها بود که پیامدهای بسیاری در حوزه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی ایجاد نمود.

این روزها نیز موج جدیدی از ورود مهاجران افغان به کشور واکنش های مختلفی را به وجود آورده است به ویژه اینکه مردم آذربایجان شرقی از مشاهده تعدادی از افغان ها حتی به صورت اندک، از این اتفاق ابراز ناخوشایندی می کنند!

▪️اتباع افغانی در تبریز قصد خروج از مرز ایران به سمت ترکیه را داشتند!

 

قاچاق مهاجران افغان از تبریز به سوی مرزهای ترکیه در روزهای اخیر تعجب شهروندان را در پی داشته است به طوری که در بلبشوی وضعیت حاکم بر افعانستان، معلوم نیست این تعداد مهاجر چگونه از مبادی غیرقانونی وارد کشورمان شده و سر از آذربایجان شرقی درآورده اند!

در واقع، مدتی است که جایگاه سوخت حوالی خروجی خاوران در آزادراه تهران – تبریز به محل جابجایی مهاجران غیرقانونی افغان شده است تا راه مرزهای ترکیه را در پیش بگیرند.

طبق اطهارات برخی از شهروندان هر خودروی سواری بالغ بر ۱۶ مرد افغان را از ایران به مرزهای ترکیه قاچاق می کنند که علاوه بر ایجاد ناامنی در مناطق سر راهی، موجب نگرانی ساکنان آذربایجان شرقی هم شده است.

به گفته شاهدان محلی این موضوع‌ ماه هاست که در جریان است ولی هیچ یک از دستگاه های مربوطه اقدامی نکرده بودند و این روزها با رسانه ای شدن آن، واکنش های مسئولان امنیتی و انتظامی استان را باعث شده و از دستگیری مهاجران سخن به میان می آید.

فرماندار تبریز در مورد حواشی حضور تعدادی از اتباع غیرقانونی افغان در این شهر گفت: بلافاصله پس از اطلاع از حضور آنها در یکی از پمپ بنزین‌های تبریز، با هماهنگی نیروی انتظامی مدارکی از این افراد خواسته شد و چون هیچ گونه مدرک شناسایی قانونی به همراه نداشتند، بر اساس ضوابط بین المللی به کشورشان عودت داده شدند.

بهروز مهدوی در توضیح علت حضور این افراد در تبریز افزود: این تعداد اتباع افغانی قصد خروج از مرز ایران به سمت ترکیه را داشتند، اما اکنون هیچ تبعه افانستانی در سطح شهر وجود ندارد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

▪️مهاجران از طریق نقاط کور و به‌ صورت مخفی وارد آذربایجان می‌شوند!

 

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌ شرقی در خصوص اخبار منتشره حضور اتباع افغانی در یکی از جایگاه‌های سوخت تبریز گفت: سکونت اتباع مهاجر خارجی به ویژه اتباع افغانستان و پاکستان در آذربایجان‌ شرقی ممنوع است و بر اساس مصوبه شورای‌ عالی امنیت ملی این اتباع هیچگونه مجوزی برای سکونت و اشتغال در آذربایجان‌ شرقی ندارند.

جهانگیر اسکندرزاده ادامه داد: تاکنون هیچکدام از اتباع خارجی در آذربایجان‌ شرقی ساکن نشده اند و متاسفانه علت ورود این افراد به استان که تصاویر آنها مشاهده شد عدم کنترل مناسب در سایر استان هاست.

وی افزود: این افراد از طریق مسیرهای میانبر و نقاط کور و به‌ صورت مخفی وارد آذربایجان می‌شوند که البته در اکثر مواقع توسط پلیس دستگیر و به تهران منتقل می‌شوند تا از طریق اداره‌ کل اتباع و مهاجرین خارجی از کشور طرد شوند.

اسکندرزاده با بیان اینکه در آذربایجان‌ غربی اردوگاهی برای اتباع خارجی در نظر گرفته شده است اضافه کرد: اتباع خارجی بعد از دستگیری به این اردوگاه منتقل می شوند و بعد از چند روز موقت، برای طرد از کشور به پایتخت منتقل می گردند.

وی متذکر شد: سکونت و حتی تردد اتباع و مهاجرین خارجی که هیچ سند قانونی همراه ندارند در تمامی نقاط کشور ممنوع است مگر اینکه برای سکونت در بعضی از استان ها از جمله تهران و اصفهان کارت سکونت داشته باشند و با توجه به اینکه هیچ مجوز و کارتی برای حضور و تردد اتباع خارجی در آذربایجان‌ شرقی وجود ندارد این افراد نمی‌توانند وارد استان ما شوند و در صورت مشاهده نیز توسط پلیس دستگیر می‌شوند.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری آذربایجان‌ شرقی یادآور شد: قبلاً نیز تعدادی از اتباع خارجی نه تنها از افغانستان، بلکه از پاکستان و بنگلادش برای مهاجرت به ترکیه از طریق خاک ایران اقدام کرده و دستگیر می‌شدند که اخیراً به دلیل اتفاقات افغانستان، تعداد اتباع افغانی اندکی افزایش یافته که این تعداد نیز توسط پلیس دستگیر می گردند.

▪️افکار عمومی ما از حضور مهاجران افغان ذهنیت مثبتی به یاد ندارد!

 

یک فعال اجتماعی در این زمینه گفت: حضور غیرقانونی مهاجران افغان در درجه اول به معنای زیر پا گذاشتن قوانین ایران است زیرا از همان ابتدا قوانین حقوقی مربوط به اقامت ورود را رعایت نکرده‌اند.

مهناز صابردوست ادامه داد: همین سکوت غیرقانونی، زمینه چالش‌های حقوقی دیگری را فراهم می‌کند که اول از همه، زمینه قانون‌ شکنی‌های دیگر را تسهیل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ازدواج، کار و تحصیل آنها به صورت غیرقانونی انجام می‌شود افزود: افراد هنجارشکن در هر گروه و طبقه‌ای وجود دارد لذا مهاجران افغانستانی نیز از این امر مستثنی نبوده و ذهنیت شهروندان ما در این خصوص از گذشته های دور نیز مثبت نیست!

صابردوست اضافه کرد: اگر مهاجری که به صورت غیرقانونی در یک کشور ساکن است جرمی مرتکب شود به راحتی می‌تواند اقدام به خروج از آن کشور کرده و بررسی و پیگیری آن برای دستگاه قضایی مشکل است که این امر، خود زمینه افزایش جرایم در یک کشور را فراهم می‌کند.

این فعال اجتماعی تاکید کرد: برخی از افرادی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند برای ماندن در ایران اقدامات مختلفی انجام می‌دهند که از جمله این اقدامات خرید شناسنامه افراد ایرانی است که بسیار مسئله دار تلقی می گردد.

صابردوست یادآور شد: ورود و خروج غیرقانونی مهاجران ضمن اینکه سبب پایین آمدن ضریب امنیت در مرزها شده و مشکلات امنیتی بسیاری برای کشور ایجاد می‌کند به گسترش هرج و مرج در مرزها منجر می گردد!

وی اظهار کرد: اغلب افراد مهاجر به صورت مخفیانه و قاچاقی وارد ایران می‌شوند و مسئله قاچاق انسان را ایجاد می‌کنند که مهاجرت غیرقانونی توسط فعالیت باندهای تبهکار را به یک فعالیت تجاری بسیار سودآور تبدیل کرده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.