روح الله دهقان نژاد: مدیران قطار شهری تبریز می گویند من کارشناس نیستم اما چرا باید حجم زیادی از آب سیلاب وارد ایستگاه مترو می شد!؟

“عصرآزادی” از اهم مباحث سیزدهمین جلسه علنی شورای ششم تبریز گزارش می دهد؛ سرویس مترو در عمارت!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در سیزدهمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز موضوع ارائه گزارش و بررسی وضعیت سازمان قطار شهری و شرکت بهره برداری قطار شهری تبریز مورد کنکاش و واکاوی شورانشینان تبریز قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه مدیر عامل سازمان قطار شهری تبریز در خصوص آخرین وضعیت پروژه قطار شهری گزارشی ارائه کرد که جزئیات این پروژه با واکنش برخی از اعضای شورا روبرو گردید.

عمده ایرادات برخی از اعضای شورای شهر تبریز علاوه بر مشکلات و عقب ماندگی های پروژه مترو، در خصوص نحوه جلوس مولوی – مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز – در ساختمان بلوار ۲۹ بهمن بود که مورد تاکید اعضای پارلمان شهری قرار گرفت!

او هم توضیح داد که قبول مسئولیت این سِمت را از زمان مجید خدابخش استاندار سابق و معاون عمرانی وقت به یادگار دارد و تاکید کرد که در پل صراط همدیگر را می بینیم!

▪️اعضای شورای شهر تبریز حمایت از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می دانند!

عضو دوره چهارم شورای شهر تبریز گفت: گزارش مالی خط یک و دو فصل به فصل و مدیریت با مدیریت و سال به سال و کل هزینه کرد و مقدار نیاز برای اتمام خط یک باید مشخص شود.

علیرضا نوای باغبان افزود: اعضای شورا پشتیبانی از اتمام‌ پروژه مترو را وظیفه خود می دانند اما باید در خصوص هزینه کردها گزارش ارائه شود.

وی ادامه داد: لازم‌ است آخرین گزارش از اجرای خط ۳ و خط ۴ مشخص شده و تدابیر اندیشیده شده نیز مشخص گردد زیرا اگر این آمار و ارقام مشخص شود تصمیمی گیری مناسب تری می توان اتخاذ نمود.

باغبان اظهار کرد: اگر تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز را در اجرای مترو مقایسه کنیم بهتر خواهد بود تا پیشرقت مترو را بدانیم و مشخص شود مقدار آورده دولت در هر کدام از شهر‌ها چه مقدار است!

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: تعداد واگن فعال و غیرفعال و مورد نیاز برای خط یک به همراه میزان جابجایی مسافر در هر روز نیز باید در مترو مشخص شود زیرا مترو از سال های گذشته بزرگترین پروژه عمرانی تبریز بوده و در آینده نیز خواهد بود.

باغبان افزود: مقرر بود خط یک در مدت معین با بودجه ۳ هزار میلیارد تومانی به اتمام می‌رسید اما در زمان مقرر افتتاح نشده و شاید چندین برابر و بیشتر در این خط هزینه شده است.

▪️مترو باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز ۴۸۰ میلیارد تومان نیاز است!

رئیس شورای شهر تبریز هم گفت: بودجه خط اول مترو به صورت کامل محقق شده و باید در سال ۹۸ افتتاح می‌شد اما هنوز بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان برای اتمام و افتتاح آن بودجه نیاز است.

حجت الاسلام رسول برگی افزود: پروژه مترو در زیر زمین و روی زمین فعالیت دارد و در بازدید اخیر از میدان دکتر بهشتی، بنده گفته بودم اینجا قطب گردشگری است چرا که این خیابان در امتداد جاده ابریشم ‌قرار داشته و با برخی فرهنگ‌سازی ها و اقدامات می‌توان از پتانسیل های گردشگری و فرهنگی این میدان استفاده کرد.

رئیس دوره پنجم شورای شهر تبریز هم گفت: برخی مسائل در ارتباط با ایمنی و مسائل امنیتی مترو بعد از سانحه اخیر مطرح شد که مقرر گردید در اولویت کاری باشد که لازم است گزارش اقدامات داده شود.

شهرام دبیری افزود: در ارتباط با موضوع پولی که در بانک گذاشته شده و سود دریافت شده باید پرسید آیا در آن زمان می‌توانستیم خرید هایی داشته باشیم‌ که پول در بانک باقی نماند یا خیر؟!

وی اظهار کرد: در مورد سیستم سیگنالینگ نیز باید توضیح داده شود در چه مرحله‌ای هستیم‌ و چرا سایر شهرها توانسته اند این سیستم را خریداری کنند و ما نمی توانیم!

▪️کارهای ارزشمند فنی را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌ کرد!

رئیس کمیسیون شهرسازی شورا نیز گفت: شاید نقدی در زمینه اوراق مشارکت وجود داشته باشد زیرا ۴۲۰ میلیون دلار فاینانس خط دوم مترو بود که به دلیل تعلل شورا شاید نتوانستند این مبلغ را جذب کنند!

فریدون بابایی اقدم افزود: باید توجه شود که تعلل شورا در جذب پول شاید بیشترین ضرر را به شهر زد و در اوایل شورای پنجم نیز با تعلل اعضا، این فاینانس به دلیل تحریم ها جذب نگردید!

وی اظهار کرد: شهردار وقت بر چه مصوبه‌ای از اجرای خط سوم جلوگیری کرد و گفت “شورا موافق نیست” در حالی که فقط چند نفر مخالف این موضوع بودند و موافقین نیز نادیده گرفته شدند!

بابایی اقدم اضافه کرد: از اعضای شورای ششم می خواهم پروژه مترو موضوع ثابت جلسات شورا و همچنین کمیسیون عمران باشد زیرا اقدامات بسیار ارزشمندی در متروی تبریز انجام شده اما هیچکدام به مردم انتقال نیافته است!

وی افزود: به همکاران مترو هم می‌گوییم همانند سابق پشتیبان کار‌های ارزشمندتان هستیم و کارهای ارزشمند را کارآگاهی و با دید پلیسی نگاه نخواهیم‌ کرد و همواره پشتیبان پروژه مترو خواهیم بود.

بابایی اقدم تاکید کرد: اقدامات خوب گذشته باید تداوم یابد و یکی از اولویت های ما باشد لذا با توجه به اینکه اوراق جدیدی که گرفته شده منطقی نیست، پیشنهاد می کنم همه آن را یکجا به بدهی ها اختصاص دهیم و البته که باید هم بدهی ها پرداخت شود تا سایر خطوط نیز فعال گردند.

▪️فرصت سوزی پروژه مترو به خاطر بی تدبیری سازمان قطار شهری بوده است!

روح الله دهقان‌نژاد هم گفت: تحقیق و تفحص به معنای مُچ گیری نیست بلکه هدف، دستیابی به آخرین اخبار در حوزه مترو پس از ۱۹ سال از اجرای آن در تبریز است.

وی افزود: اما ظاهراً در جلسه مدیران قطار شهری، بنده را غیرفنی و بی سواد خوانده اند در حالی که ما با نظر کارشناسی و پرسش و پاسخ پیش می رویم و اگر گزارشی ارائه کرده‌ام از نظرات ۶۰ صفحه ای بوده که خودشان ارائه کرده‌ بودند!

رئیس کمیسیون ارزیابی تحقیق و نظارت شورای پنجم اضافه کرد: مدیرعامل قطار شهری مدعی شدند مجوز شورا برای گذاشتن پول به بانک وجود داشته اما ما چیزی ندیده‌ایم که باید مدارک آن ارائه شود.

دهقان نژاد تاکید کرد: آن زمانی که این پول در بانک گذاشته شد اگر تجهیزات مربوطه با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری می‌شد امروز بسیار جلوتر بودیم!

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام خود سازمان مترو یک هزار و ۴۵۸ میلیارد تومان پول برای اتمام قطار شهری پول لازم است گفت: اما سوال اینجاست که چرا برخلاف پیش بینی ها باز هم این مقدار بودجه نیاز است!؟

عضو جوان شورای شهر تبریز گفت: دو دستگاه تی.بی.ام با هزینه ۸۰۰ میلیارد تومانی بدون استفاده باقی مانده اند، لذا اینکه گفته می‌شود فرصت سوزی شده است نه به دلیل مجوز شورا، بلکه به خاطر بی تدبیری سازمان قطار شهری بوده است!

دهقان‌نژاد با پخش فیلم ورود سیل به یکی از ایستگاه‌ های متروی تبریز هم تاکید کرد: به گفته عزیزان قطار شهری من کارشناس نیستم اما چرا باید این حجم از آب به ایستگاه مترو وارد شود!؟

▪️شرکت بهره‌ برداری متروی تبریز به حیاط خلوت برخی از آقایان تبدیل شده است!

روح الله رشیدی هم در این باره گفت: مشابه دوگانگی در قطار شهری در سایر حوزه‌های شهرداری نیز دیده می‌شود که دلیل آن می‌تواند عدم اجرای مصوبه وزارت کشور مبنی بر سازمان حمل ونقل ریلی باشد.

وی ادامه داد: کارهای ساده‌ای که میان دو مجموعه میانی شهرداری تقسیم می‌شود به درستی اجرا نمی‌شود که برای رفع این مشکلات باید به سمت اجرایی کردن و مشخص کردن مسئولیت‌ها حرکت کرد.

رشیدی افزود: ورود نیروها به شرکت بهره برداری قطار شهری بدون برگزاری آزمون، صحیح نیست و پیگیری این موضوع وقت شورا را می‌گیرد.

برگی اضافه کرد: احساس می شود شرکت بهره‌ برداری متروی تبریز حیاط خلوت برخی از آقایان شده تا برخی افراد، نفرات خود را به شرکت بهره بردار قطار شهری وارد نمایند!

رئیس شورای شهر تبریز تاکید کرد: شورا به این موضوع وارد شده و هیچ کس نمی تواند بگوید چرا به این زمینه وارد شده‌ایم زیرا به نوعی وظیفه ذاتی داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم.

علیرضا نوای باغبان هم اظهار داشت: ظرفیت نهایی خط یک مترو که امروزه حداکثر ۱۳ هزار مسافر جابه جا می‌کند باید مشخص شود که در صورت بهره برداری نهایی چه مقدار خواهد بود به علاوه اینکه مبلغ کامل مورد نیاز برای اتمام خط یک نیز هنوز مشخص نگردیده است!

سیدکاظم زعفرانچیلر هم گفت: دستگاه حفار که در خط دوم مترو در سمت غربی حضور دارد از مهر ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ چه مقدار حفاری کرده و دستگاه شرقی از ایستگاه ۱۶ چه مقدار حفاری کرده‌ و توان حفاری این دو دستگاه چه مقدار است؟

وی افزود: آیا حضور آقای مولوی به عنوان رئیس ستاد یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری و بعداً در ستاد یکی دیگر از نمایندگان مجلس در انتصاب ایشان در مترو دخیل بوده است یا خیر؟

عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: آقای مولوی یک بازنشسته‌، جانباز ۷۰ درصد و از افتخارات ما هستند اما از آنجایی که در شرکت های مختلف حضور دارند و در شرکت های گوناگون عضو هیئت مدیره هستند سوال این است آیا این مورد در راندمان کاری آنها تاثیر دارد یا خیر؟

زعفرانچیلر اضافه کرد: موضوعی گاهاً مطرح می‌شود که از شرکت‌هایی که آقای مولوی در آنها حضور دارند خریدهایی شده که آیا در این جا تعارض منافع وجود دارد یا خیر؟!

▪️جانباز ۷۰ درصدی که می‌تواند در خانه استراحت کند در شهر خدمت می‌کند!

رسول برگی نیز در لا به لای این مباحث گفت: در مورد سردار مولوی همواره اختلاف دیدگاه داشتیم اما چهره‌ای که می‌خواهم از سردار به یاد داشته باشم این است که ایشان همواره مانوس با شهید باکری بودند و در  کنار ایشان حضور داشته‌اند.

وی اضافه کرد: برخی اختلافات از گذشته با سردار مولوی داشتیم اما این به این دلیل نیست که برخی اتهامات زده شود زیرا از سال ۸۸ با سردار مولوی اختلاف سلیقه داشتیم اما عقیده ما یکی است که همان راه انقلاب می باشد.

شهرام دبیری هم گفت: انتخاب مدیرعامل سازمان به عهده شورای سازمان است که اعضای آن شامل استاندار، شهردار، رئیس شورا، معاون استاندار و سایر افراد است و در این انتصاب، آقای مولوی دخالتی در انتصاب خود نداشته است!

حکیمه غفوری هم با اشاره به اینکه نیازی به دفاع از آقای مولوی نیست گفت: فردی که ۷۰ درصد جانبازی دارد و می‌تواند در خانه استراحت کند، آمده و در شهر خدمت می‌کند و خودش انتخاب نکرده و مراجع ذیصلاح ایشان را انتخاب کرده اند و آنهایی که در وزارت حضور دارند گقته اند جانبازان تا ۴۰ سال می‌توانند خدمت کنند!

شایان ذکر است مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز گفت: با اصرار خدابخش [استاندار سابق] و پورمهدی [معاون عمرانی استاندار وقت] مسئولیت سازمان قطارشهری تبریز را پذیرفتم!

مولوی درباره تردید برخی از اعضای شورای ششم شهر تبریز در خصوص حواشی نحوه قبول این سِمَت هم تنها به این نکته تاکید کرد که در پل صراط همدیگر را می‌بینیم!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.