اجرای ۵۰ برنامه فرهنگی طی روز شعر و ادب فارسی در آذربایجان‌شرقی

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: همزمان با برگزاری همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار در تبریز، ۵۰ برنامه فرهنگی و هنری در شهرهای دیگر استان نیز اجرا می‌شود.

به گزارش عصر آزادی آنلاین، سیدقاسم ناظمی روز دوشنبه در نشست خبری «همایش ملی روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد سیدمحمدحسین شهریار» با خبرنگاران در مقبره الشعرای تبریز اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های تولید آثار هنری، محفل ادبی، جلسات شعرخوانی، جلسات معرفی، رونمایی و نقد کتاب، شهریارپژوهی و رونمایی از آثار هنری مرتبط با استاد شهریار از برنامه‌های جنبی این همایش است.

ناظمی برگزاری وبینارهای غیرحضوری مرتبط با شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در برخی مراکز علمی و دانشگاهی را از دیگر برنامه‌های این مناسبت اعلام کرد و افزود: روز ۲۶ شهریور برنامه جامعی با رویکرد ترویجی فرهنگی در محوطه سنگ‌فرش مقبره الشعرا برگزار می‌شود و روز ۲۷ همین ماه نیز مقبره استاد شهریار به نمایندگی از بیش از ۴۰۰ شاعر، ادیب و عارف آرمیده در مقبرالشعرا که تنها قبرستان ادبی جهان است، گلباران می‌شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: برنامه‌های این روز به علت محدودیت‌های کرونا در فضای باز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و به صورت محدود برگزار می‌شود و عمدتا تلاش می‌شود در بزرگداشت این مناسبت بیشتر از ظرفیت و بستر فضای مجازی و رسانه‌ای اشتفاده شود.

ناظمی با اشاره به اهمیت شعر در فرهنگ ملت ایران، ادامه داد: شعر در فرهنگ ما شناسنامه بوده و بیش از یکهزار سال است که مردم این سرزمین در سخنان روزمره خود از شعر استفاده می‌کنند و بخشی از معارف معنوی و دینی فرهنگ ما نیز مملو از ادبیات منظوم و شعر است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌شود برنامه‌های روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در قواره جایگاه آذربایجان در شعر و ادبیات برگزار شود، خاطرنشان کرد: با پیشنهاد این اداره‌کل و ابلاغ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده تا برنامه‌هایی به مناسبت این روز از سوی ادارات‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سایر استان‌ها نیز برگزار شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: به همین مناسبت از سوی نمایندگی‌ها و رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهایی که با زبان و شعر فارسی آشنایی دارند، برنامه‌هایی به شکل مجازی یا به صورت حضوری محدود برای تبیین اهمیت شعر و ادب فارسی و جایگاه استاد شهریار برگزار می‌شود.

ناظمی خاطرنشان کرد: همچنین تلاش می‌شود تا این مناسبت به صورت همایش بین‌المللی برگزار شود ولی به علت وضعیت کرونایی و فراهم نشدن امکانات لازم، از بستر فضای مجازی برای برگزاری گفت‌وگوهای ۲ طرفه بین‌المللی با برخی اساتید و شعرای فارسی‌زبان کشورهای همزبان استفاده خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی بیان کرد: امسال ۱۰ میلیارد تومان از بودجه پروژه‌های ملی برای بازسازی فضای داخلی مجموعه مقبره‌الشعرای تبریز اختصاص یافته است.

ناظمی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به علت ناآشنایی و بی‌تدبیری برخی افراد، بودجه این مجموعه از بودجه ملی حذف شده بود، اضافه کرد: از سال گذشته این پروژه در فهرست پروژه‌های ملی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: همچنین تلاش می‌شود بودجه ملی این مجموعه در سال‌های آینده نیز تثبیت شود و هر سال افزایش یابد تا روند بازسازی و محوطه‌سازی آن سرعت بیشتری به خود بگیرد و رسانه‌ها در این زمینه از نقش بسزایی برخوردارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی افزود: مقبره‌الشعرا مرکز جهانی برای ارتباطات فرهنگی ایران با دنیا به ویژه در حوزه ادبیات است و نهادهای بالادستی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری باید به این مجموعه در قواره ملی نگاه کنند.

ناظمی ادامه داد: شایسته شاعرانی چون شهریار، خاقانی، اسدی طوسی و سایر شاعران مشهوری که در این مجموعه آرمیده‌اند، نیست که بعد از ۴۰ سال وضعیت این مجموعه چنین باشد و توسعه آن محدود شده باشد.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مقبره‌الشعرا با مشکل اساسی مواجه است و واگذاری بخشی از محوطه‌سازی و بازسازی این مجموعه به شهرداری تبریز موجب شده تا چندگانگی در فضای معماری آن حاکم شود و این امر ناشی از مداخله‌گری‌های مختلف در این مجموعه است.

وی با بیان اینکه این مجموعه به شکل متناسب با ظرفیت‌های مالی استان توسعه نیافته است، گفت: تلاش می‌شود با همراهی دولت و شهرداری بنیاد مقبره‌الشعرا بار دیگر راه‌اندازی شود تا در فضای این مجموعه بازمعماری و بازطراحی متناسب با معماری آن انجام شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه امسال بر اساس پایش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تبریز به عنوان شهر خلاق ادبیات در سطح کشور شناخته شده، بیان کرد: در این راستا این شهر به عنوان شهر خلاق ادبیات جهانی از سوی دفتر نمایندگی یونسکو در ایران به سازمان یونسکو معرفی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.