“عصرآزادی” از اهمیت واکسیناسیون سیار در آذربایجان شرقی و استقبال جوانان گزارش می دهد؛ آینده سازی نسل جوان در گرو واکسیناسیون مسجّل می شود

یک اپیدمیولوژیست: به‌ نظر می رسد در تزریق واکسن سینوفارم به کودکان و نوجوانان کمی ابهام وجود دارد، این‌ که چرا برای این واکسن چنین تصمیمی گرفته شد خیلی‌ها را شگفت‌زده کرده است!

 ?  عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

پس از ماه ها نگرانی و پیگیری، بالاخره واکسیناسیون علیه کرونا در آذربایجان شرقی در روزهای اخیر سرعت گرفته است به گونه ای که بنا بر اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز تاکنون بیش از ۶۰ الی ۶۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ استان در برابر کرونا واکسینه شده اند.

اجرای طرح واکسیناسیون سیار شهری، دسترسی مردم به واکسن را آسان تر خواهد کرد زیرا تجربه انجام آن در هفته جاری در تبریز، این امر را به اثبات رساند و واکسینه ۳۰ هزار نفری مردم در ایستگاه های سیار خبر خوشی محسوب می گردد.

مطالعات اخیر نشان می دهد واکسن ها علیه انواع ویروس های جدید که تاکنون شناسایی شده اند، موثر عمل کرده و از انتقال به دیگران جلوگیری می کنند بنابراین واکسیناسیون سیار راه حل مناسبی برای رهایی زودهنگام از هجمه ویروس منحوس کروناست.

جوانان و نوجوانانی که تصمیم می گیرند علیه کرونا واکسینه شوند نه تنها از خود در برابر ویروس محافظت می کنند بلکه به محافظت از افراد جامعه نیز که آسیب پذیرتر بوده و یا قادر به انجام واکسیناسیون نیستند کمک می کنند.

▪️همین قدر مطلع هستیم که تزریق واکسن نمی‌تواند ایمنی دائم به بدن بدهد

موفقیت در کنترل موج پنجم کرونا در آذربایجان شرقی با عوارض کمتر بسیار مسرت بخش است زیرا بروز مرگ و بستری در حد ۶۰ درصد اعداد پیش بینی شده به ازای جمعیت بود که متوقف شده است.

متخصصان حوزه سلامت معتقدند انجام واکسیناسیون ۶۰ درصدی افراد بالای ۱۸ سال استان تا این ایام موفقیت ارزشمندی است و باید مردم استان هرچه زودتر واکسیناسیون خود را انجام دهند.

آنها می گویند کنترل اپیدمی کرونا و حذف موج‌های بعدی با ایمن سازی اکثریت قاطع شهروندان میسر خواهد شد لذا هر کدام از شهروندان آذربایجانی بدون دلیل منطقی واکسن نزند می‌تواند به کانون انتشار ویروس تبدیل گردد!

پزشکان متخصص درباره حواشی تزریق واکسن سینوفارم به کودکان و نوجوانان می گویند: ما هنوز نمی‌دانیم مدت اعتبار این واکسن چند ماه است اما همین قدر مطلع هستیم که تزریق واکسن به تنهایی نمی‌تواند ایمنی دائم به بدن بدهد.

حالا اگر این سیر و سرعت درست انجام نشود کل فرآیند زیر سؤال خواهد رفت لذا اگر در کشوری با جمعیت ۸۰ میلیون نفری نتوانیم ماهانه بین ۸ تا ۹ میلیون نفر را واکسینه نموده و در ۶ ماه جمعش کنیم عملاً مسئله حل نمی‌شود و احتمالاً با موج‌های جدید بیماری طرف خواهیم شد!

آن طور که این سناریو از آینده ویروس به ما نشان می‌دهد و با توجه به جهش‌های ویروس، اگر نتوانیم به سرعت جمعیت را واکسینه کنیم احتمال دارد در جهش‌های جدید دیگر هیچ واکسنی کارایی نداشته باشد که از جمله تبعات این موضوع، افزایش مرگ و میرهاست.

با این اوصاف، هرچقدر که واکسیناسیون همگانی به تأخیر افتاده و با سرعت مطلوب انجام نشود مرگ و میر بیماران و  کادر درمان بیشتر اتفاق خواهد افتاد و سیستم سلامت دچار نقصان خواهد گردید.

▪️واکسیناسیون سیار با استقبال شهروندان و به ویژه جوانان روبرو گردید

به مناسبت روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی، تزریق واکسن کرونا در مراکز واکسیناسیون سیار یک روزه مستقر در میادین اصلی تبریز توسط عوامل اورژانس انجام گرفت که با استقبال شهروندان و به ویژه جوانان روبرو گردید.

این اقدام در جهت کمک به تسریع در تکمیل واکسیناسیون کرونایی شهروندان و بهبود وضعیت کرونایی آذربایجان شرقی در میدان های ساعت، یکه دکان، آبرسان و تفرجگاه عینالی انجام گرفت.

رئیس مرکز اورژانس آذربایجان شرقی گفت: فعالیت مراکز سیار واکسیناسون اورژانس در تبریز آن هم در میادین اصلی این کلانشهر با استقبال خوب شهروندان مواجه گردید.

فرزاد رحمانی علت تزریق واکسن سرپایی کرونا در یکی از پیاده روهای تبریز را تشریح کرد و افزود: در لحظات اولیه راه اندازی مرکز واکسیناسیون سیار و ازدحام مراجعه کنندگان، چند نفر با عجله و اصرار درخواست تزریق سرپایی واکسن کردند که این کار پیش از آماده سازی محل انجام گردید.

وی ادامه داد: پس از چند دقیقه و با استقرار کامل عوامل و میز و صندلی و اتوبوس، بقیه افراد در حالت نشسته واکسینه شدند و تنها در دقایق اولیه تزریق سرپایی صورت گرفت.

رئیس مرکز اورژانس آذربایجان شرقی یادآور شد: پیش از این قرار بود به مناسبت روز اورژانس و فوریت‌های پزشکی، تزریق واکسن کرونا در مراکز واکسیناسیون سیار یک روزه مستقر در میادین اصلی تبریز، توسط عوامل اورژانس انجام گیرد، اما با توجه به استقبال شهروندان عزیز، این روند ادامه یافت.

وی اظهار کرد: این اقدام در جهت کمک به تسریع در تکمیل واکسیناسیون کرونایی شهروندان و بهبود وضعیت کرونایی استان انجام گرفت.

▪️باید فرهنگ‌سازی کرد و به مردم نشان داد ویروس کرونا شوخی نیست!

طی هفته‌های گذشته و با اوج‌گیری شیوع کرونا، موضوع بازگشایی مدارس به نگرانی‌ها دامن زده و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و دستور وزیر بهداشت برای واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله ها، بسترهای لازم برای اجرایی شدن این اقدام مهم آغاز شده و در برخی شهرها، دانش آموزان بالای ۱۲ سال می توانند واکسن ضدکرونا تزریق نمایند.

یک روانشناس اجتماعی تبعات اختلاف نظر بین مسئولان و نهادهای مختلف در مدیریت کرونا را موجب سردرگمی و دامن‌زدن به شایعات دانست و گفت: وقتی یک مسئول می‌گوید بروید مسافرت و دیگری می‌گوید نروید، طبیعی است که سردرگمی اتفاق می‌افتد و یک عده شایعه‌ پراکنی می‌کنند که کرونا اساساً وجود ندارد و می‌خواهند سر مردم را گرم کنند!

مهدی سعیدیان افزود: باید فرهنگ‌سازی کرد و به مردم نشان داد این بیماری شوخی نیست زیرا این ویروس جهش‌ یافته انسان‌ها را تا پای مرگ پیش می‌برد پس باید ترس آگاهانه به‌ وجود بیاورند در حالی که وضعیت بلاتکلیفی باعث می‌شود مردم ناامید شده و پروتکل‌ها را رعایت نکنند.

وی، فشار اقتصادی و ناچاری مردم برای رفتن به سر کار را دلیل مهم گسترش ویروس دانست و اضافه کرد: به‌ عنوان کسی که با مردم و کادر درمان ارتباط دارم می‌گویم مردم توان اقتصادی در خانه ماندن را نداشتند و برای همین، قرنطینه نتوانست آن طور که باید و شاید موثر باشد!

سعیدیان یادآور شد: در حقیقت، ما نه مشوقی دادیم و نه از طریق رسانه ها توانستیم مردم را سرگرم کنیم لذا بزرگ‌ترین نگرانی در میان ناهماهنگی بین مسئولان و چندصدایی آنها بود که اصولاً باور به وجود کرونا در مردم از بین نرفت؛ صداهایی که از ابتدای کرونا به گوش رسیده و می‌رسد اما برای ویروس نفرینی کرونا هیچ فرقی نکرد!

▪️بیم آن می رود که در آستانه فصل پاییز سویه جدید شیوع بیشتری پیدا کند

موج پنجم کرونا پس از سه ماه تاخت و تاز و قربانی کردن هزاران نفر، با تلاش شبانه روزی کادر بهداشت و درمان تا حدی روند نزولی به خود گرفته است که ادامه این روند کاهشی، علاوه بر سرعت بخشی به انجام واکسیناسیون به مسئولیت پذیری شهروندان در رعایت شیوه نامه ها و اقدامات پیشگیرانه بستگی دارد.

دلتا، سویه ای مهیب تر از دیگر گونه های کرونا، بسیاری را به دام خود انداخت که رهایی از آن بسیار دشوار بود، بسیاری از خانواده های استان داغدار عزیزانشان شدند و  شمار زیادی از مبتلایان به این ویروس پس از رهایی از عفریت مرگ همچنان دست به گریبان عوارض داروها و این بیماری هستند که گاه هزینه های سرسام آوری را به خانواده ها تحمیل می نماید!

در روزهای اخیر با سرعت بخشی به روند واکسیناسیون و تلاش های صورت گرفته موج پنجم کرونا در شیب نزولی قرار گرفته است اما بیم آن می رود که در آستانه فصل پاییز، تعطیلات پیش رو و برگزاری آیین های مذهبی اربعین و ماه صفر با برخی عادی انگاری ها و بی توجهی ها سویه جدید شیوع بیشتری پیدا کند.

بر اساس توصیه کارشناسان باید همچنان بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی پای بند بود و از برگزاری دورهمی ها، تجمعات و سفرهای غیر ضروری اجتناب کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از واکسیناسیون کرونایی بیش از ۶۰ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: واکسیناسیون با سرعت هرچه تمام تر در کلیه شهرستان‌های استان ادامه دارد.

عباسعلی درستی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۱۰۰ هزار دُز واکسن در سطح استان تزریق می‌شود افزود: در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان افراد بالای ۱۸ سال و در شهرهای بالای ۲۰ هزار جمعیت استان افراد ۲۵ سال به بالا می گردند و با تداوم این روال تا اوایل مهر ماه شاهد واکسیناسیون ۷۵ درصدی جمعیت هدف آذربایجان شرقی خواهیم بود.

▪️برای تحلیل سینوفارم کمی زود است و به‌خوبی نمی‌شود قضاوت کرد!

یک اپیدمیولوژیست گفت: به‌ نظر می رسد در تزریق واکسن سینوفارم به کودکان و نوجوانان کمی ابهام وجود دارد، این‌ که چرا برای این واکسن چنین تصمیمی گرفته شد خیلی‌ها را شگفت‌زده کرد لذا باید پرسید مبانی علمی چنین تصمیمی چه بوده است، تصمیمات اینچنینی نیاز به پیشینه و تحقیقات علمی دارد.

حمید سوری ادامه داد: مقاله‌ای درباره سینوفارم در خصوص اینکه این واکسن می‌تواند برای کودکان تزریق شود چاپ شده است، مطالعه این مقاله در سال ۲۰۲۰ انجام گرفته یعنی تابستان پارسال که هنوز هیچ واکسنی وارد بازار نشده بود، حالا چه شده که چینی‌ها همان زمان درباره کودکان کار کردند و مقاله را چاپ کردند کمی جای سوال دارد؛ بنابراین فضا کمی مبهم است و به‌خوبی نمی‌شود قضاوت کرد!

وی با بیان اینکه واکسن‌هایی که اتحادیه اروپا برای واکسینه کردن نوجوانان و کودکان استفاده کردند در پلتفرم و سبد واکسیناسیون کشور ما نیست افزود: من نه می‌گویم شروع واکسیناسیون نوجوانان با سینوفارم زود است و نه می‌گویم دیر است زیرا سخنم این است که مطالعات پیشین که برای رد و تایید این قضیه هست خیلی آدم را برای قضاوت متقاعد نمی‌کند، بنابراین نه می‌شود رد کرد و نه تایید کرد و وقتی مقاله را نگاه می‌کنم می‌بینم این مقاله و مطالعه‌ای که چینی‌ها [برای سینوفارم] روی کودکان انجام دادند مرداد ۱۳۹۹ انجام شده است طبیعتاً چنین مطالعه‌ای قبل از این‌که واکسن چرخه پیدا کند بوده و چینی‌ها چطور چنین کاری انجام دادند؟

سوری تاکید کرد: من قضاوتی نمی‌توانم داشته باشم فقط مستندات زیادی برای تایید یا رد این تصمیم ندیدم، تنها مقاله‌ای که دیدم همان مقاله‌ای است که اخیراً چاپ شده و برای من سوال است چرا قبل از اینکه واکسن اجازه استفاده برای بزرگسالان پیدا کند در مرداد سال گذشته مطالعه استفاده این واکسن برای نوجوانان انجام شده و دلیل این کار چه بوده است، این مسئله کمی شک برانگیز است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.