پیروزی داروسازان در جدال با کرونا

“عصرآزادی” به مناسبت روز جهانی داروسازان از مشکلات این قشر در دوران‌ کرونا گزارش می دهد؛

✔️یک داروساز:

ایران به صورت مستقیم تحریم نیست اما برخی از مواد جانبی دارو به علت تحریم ها وارد نمی‌شوند که ناشی از قطع شدن انتقال مالی کشورمان است!

? عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

داروسازی را می توان یکی از قدیمی ترین فعالیت های درمانی جهان دانست که بشر برای بقا و حفظ سلامتی خود به آن وابسته بوده است و لذا می توان قدمت این رشته را مقارن با قدمت زندگی بشر دانست زیرا داروسازی چیزی نیست که کسی به آن نیاز نداشته باشد و امروزه نیز با شرایط پیش آمده فعلی و گسترش ویروس کرونا، نیاز به این مهم بیش از پیش مورد توجه همگان قرار گرفته است.

هدف از نامگذاری روز داروسازان جهان، جلب توجه عموم مردم نسبت به وظیفه سنگین داروسازان و نقش آنها در حوزه سلامت عمومی جامعه است به طوری که فدراسیون بین المللی داروسازی موسوم به FIP در اواخر دهه ۲۰۰۰ میلادی و همزمان با برگزاری کنفرانس داروسازی در شهر استانبول، رأی گیری انجام داده و تاریخ ۲۵ سپتامبر مصادف با سوم مهر ماه را رسماً به نام روز جهانی داروسازان (World Pharmacists Day) نامگذاری نمود.

در شرایط کرونایی که خدمت رسانی داروخانه‌ها به جامعه مضاعف شده بود برخی مسائل از جمله کمبود اقلام پیشگیرانه مانند ماسک، داروخانه‌ها را دچار چالش‌هایی کرد و به همین دلیل داروسازان معتقدند سوءمدیریت، تشویش اذهان عمومی، متهم کردن داروخانه‌ها به گران فروشی و احتکار، علاوه بر اینکه انگیزه آنها را در خدمت رسانی کاهش داده بود، بلکه منجر به نگرانی عموم مردم هم گردید!

▪️داروسازان دوشادوش کادر درمان خادم مردم در عرصه سلامت هستند

داروسازانی که تمام قد تلاش خود را دوشادوش کادر درمان به کار بسته و متعهدانه و صادقانه خادم مردم در عرصه سلامت بودند.

در شرایط بحرانی کرونا در ماه های اخیر، داروسازان به صورت تمام قد تلاش خود را دوشادوش کادر درمان به کار بستند و متعهدانه و صادقانه خادم مردم در عرصه سلامت بودند.

داروسازی از شاخه های مهم علم پزشکی است که جایگاه آن در حوزه سلامت جامعه و انسانها به مراتب، بسیار بااهمیت است چرا که بخش اعظمی از مراحل پیشگیری تا درمان بیماریها به حرفه داروسازی بستگی داشته و در سلامت انسانها نقش عظیمی را ایفا می کند.

تلاش در جهت تأمین داروهای مورد نیاز برای انواع بیماری ها با داشتن کمترین عوارض و بیشترین درصد بهبود بیماری، ارائه اطلاعات صحیح در خصوص روند درمان بیماری، آموزش استفاده صحیح مصرف دارو به بیماران، بررسی صحت تجویز داروها و انجام تحقیقات جدید بر روی تولید دارو جهت درمان بیماری های جدید و غیره تنها بخشی از وظایف سنگین داروسازان است.

متاسفانه در سالهای اخیر، سیاست ها و تحریم های بی اساس آمریکا و اقدام غیرانسانی این کشور در تحریم دارویی و بستن راه های انتقال دارو به ایران، موجب شد تا عزم داروسازان کشور برای ساخت داروهای مشابه و به مراتب با کیفیت تر از داروهای وارداتی بیش از پیش جزم شود و ماحصل تلاش آنان، موجب شد تا نه تنها توان متخصصان و داروسازان ایرانی برای تولید مواد اولیه دارو در کشور افزایش یابد بلکه تحریم های دارویی کشورمان با شکست مواجه گردد.

مضاف بر تحریم دارویی، شرایط بحرانی ویروس ناشناخته کرونا در جهان و کشور، نقش و تاثیرگذاری این قشر فعال و ارزنده را بیش از پیش نمایان کرد زیرا داروسازانی که تمام قد تلاش خود را دوشادوش کادر درمان به کار بسته و متعهدانه و صادقانه خادم مردم در عرصه سلامت بودند.

▪️یک‌ دانشجوی تازه فارغ‌ التحصیل شده پولی برای تاسیس داروخانه ندارد!

دبیر انجمن متخصصان علوم دارویی ایران گفت: داروسازان دنیا نقش بسیار ویژه‌ای را در کنار سایر کادر درمان دارند و یکی از گروه‌های فعال در صحنه مبارزه با کرونا بوده و هستند که مستقیماً با بیماران قبل از مراجعه به بیمارستان‌ها برخورد دارند و از شهدای مدافع سلامت کشور افرادی نیز در رشته داروسازی تقدیم جامعه سلامت شدند.

مهرداد حمیدی با تاکید بر اینکه داروسازان، دارو فروش نیستند بلکه در راهنمایی مصرف دارو به مراجعه‌ کنندگان یک دنیا دانش و تجربه نهفته است افزود: داروساز در داروخانه نقش تحلیل‌گر دارو به بیمار را دارد و در جمله ساده‌ای که به بیمار می‌گوید ناشی از یک دنیا فکر و زحمت چندین ساله او بوده و اگر اجرا نشود، جان انسان ها به خطر می‌افتد بنابراین باید به خدمات داروسازان کشور بها و ارزش داده شود.

دبیر انجمن متخصصان علوم دارویی ایران با بیان اینکه وضع قوانین مربوط به داروسازان مقطعی و گذراست اظهار کرد: اغلب داروسازان از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده‌اند و بیش از ۸۰ درصد آنان جزو اقشار آسیب‌پذیر هستند زیرا عملکرد آنان از طریق بیمه‌ها تهدید می‌شود و مالیات داروخانه‌ها یکی از چالش‌های داروسازان برای خدمت‌رسانی به مردم است.

حمیدی با بیان اینکه داروسازان در داروخانه توسط بیماران متهم ردیف اول کمبود دارو یا اقلام بهداشتی هستند بیان کرد: مراجعه‌کنندگان به دلیل اینکه به دارو نیاز دارند قدرت تحلیل ندارند و داروسازان را در زمینه کمبود اقلام بهداشتی و دارو مقصر می‌دانند در حالی که ریشه در تحریم، بازار سیاه دارو، مشکلات سیاسی و غیره دارد و داروخانه یکی از عرصه‌هایی که خود را نشان می‌دهد، است.

 وی با بیان اینکه جوانان داروساز برای ورود به بازار کار با مشکلات جدی و با چالش‌های خاص خود مواجه هستند خاطرنشان کرد: جوانان نیاز به سرمایه اولیه برای افتتاح داروخانه یا خرید مواد اولیه و غیره نیاز دارند اما یک‌ دانشجوی تازه فارغ‌التحصیل شدهِ دانشگاهی چنین پول هنگفتی ندارد!

▪️اقدامات و جایگاه داروخانه ها نباید توسط مسئولان نادیده گرفته شود!

 

شاید داروخانه ها یکی از مکان هایی بودند که در روزهای نخست شیوع ویروس کرونا در کشور، بیشترین مشکلات و چالش ها را در مواجهه با مردم داشتند اما کمتر به آنها پرداخته شد!

در ایام شیوع کرونا داروسازان خدمات قابل توجهی چه در صنعت و چه در داروخانه‌ها ارائه کرده‌ و در مواقعی که بسیاری از مشاغل موجود تشویق به خانه نشینی و دورکاری شدند داروسازان کماکان فعال بوده و در حال خدمت رسانی به مردم بودند.

مسئول فنی یک داروخانه در خصوص فعالیت و اقدامات داروخانه خود در راستای مبارزه با ویروس کرونا گفت: در ابتدای بحران کرونا، نبود ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش به شدت احساس شد که خوشبختانه بعد از گذشت ۲۱ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور، وضعیت این گونه اقلام به درستی از سوی شرکت های رسمی صورت می‌گیرد.

علی هوشمند افزود: داروخانه به عنوان مرکز توزیع ماسک و مواد ضدعفونی کننده در کنار کادر درمان قدم در راه مبارزه با بیماری کووید – ۱۹ برداشته‌اند که اقدامات و جایگاه آنها نباید توسط مسئولان نادیده گرفته شود!

او ادامه داد: داروساز علاوه بر ارائه دارو، وظیفه مشاوره لازم به بیمار را هم دارد به طوری که داروساز در بحران کرونا با ارائه مشاوره‌های لازم۱۱ به بیمار مبتلا به ویروس نه تنها هیچ هزینه‌ای را دریافت نمی‌کرد بلکه سعی داشت شرایط روحی بیمار را هم التیام بخشد.۱

هوشمند در خصوص نحوه توزیع واکسن آنفلوانزا هم تاکید کرد: سال گذشته واکسن آنفلوانزا در اواسط سال توزیع شد اما متأسفانه امسال نه تنها توزیع درستی در خصوص واکسن آنفلوانزا صورت نگرفت بلکه به پرسنل داروخانه‌ها که همانند داروسازان که در جبهه سلامت هستند، این واکسن تعلق نگرفت.

وی یادآور شد: پرسنل داروخانه جزو اولین نفرات در جبهه سلامت هستند به همین دلیل انتظار می‌رفت واکسن آنفلوانزا به طور رایگان برای پرسنل در نظر گرفته گردد اما اینگونه نشد!

▪️حاشیه‌ سود برخی داروها نسبت به گردش مالی آنها بسیار اندک است!

یک داروساز نیز در خصوص مشکلات این صنف گفت: دارو تحریم نیست اما ما پولی برای واردات دارو نداریم!

محمدرضا سیاهی ادامه داد: بخش عمده‌ای از داروها در داخل کشور تولید می‌شوند اما قیمت تعدادی از مواد جانبی ما همچون مقوا افزایش یافته و با توجه به اینکه دولت به دنبال کاهش قیمت دارو بوده، بیمه نیز تعدادی از آنها را از لیست پوششی خود خارج می‌کند که همین مسئله سبب افزایش قیمت دارو شده است.

وی با بیان اینکه تمامی این مشکلات ناشی از ساختار و برنامه‌ریزی های مدیریتی ما هستند اضافه کرد: ۶۰ درصد داروها در اختیار بیمارستان های دولتی قرار می‌گیرند که برخی از آنها مطالبات داروسازان را به موقع پرداخت نمی‌کنند!

سیاهی در رابطه با مشکلات ناشی از تحریم ها هم افزود: کشور ما به صورت مستقیم تحریم نیست اما برخی از مواد جانبی دارو به علت تحریم ها وارد نمی‌شوند که ناشی از قطع شدن انتقال مالی کشورمان است زیرا سرکوب قیمت دارو، رغبت داروسازان را کاهش داده است چرا که قیمت ابلاغی دولت کم بوده و باید مقداری نیز از جیب خود هزینه کنند!

او اضافه کرد: کشور ما از نظر تکنولوژی و علم دارو بسیار پیشرفته است که حتی برخی از داروها را نیز به کشورهای دیگر صادر می‌کند اما ۵۵ الی ۶۵ درصد داروها در شبکه‌ توزیع دولتی هستند که نبود نظارت کافی در داروخانه های دولتی و توزیع نامناسب آن، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.

سیاهی تاکید کرد: تا زمانی که نظارت را به بخش خصوصی واگذار نکرده‌ایم این مشکلات را خواهیم داشت چرا که در طراحی اولیه، مهندسی تاسیسات و فرمولاسیون دارویی پیشرفته هستیم و مشکلات ما تنها ناشی از ساختار نادرست این بخش است.

وی در پایان اظهار کرد: برای توزیع دارو در داروخانه ها به افراد آگاه و دانش آموخته‌ این رشته نیاز داریم که این موضوع هزینه‌ بالایی را برای داروخانه ها تحمیل می‌کند در حالی که حاشیه‌ سود برخی داروها نسبت به گردش مالی آنها بسیار اندک است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.