یک سال از درگذشت پدر فوتبال آذربایجان گذشت

فوتبال تبریز سال پیش در چنین روزی پدر معنوی خود را از دست داد.

به گزارش سرویس ورزشی عصر آزادی، فوتبال تبریز سال پیش در چنین روزهایی عزادار کسی شد که بیشترین زحمت را برای رشد و پیشرفت فوتبال این منطقه کرده بود.
سال پیش بیوک صباغ بعد از یک بیماری سخت جان به جان آفرین تسلیم کرده و فوتبال تبریز عزادار از دست دادن پدر معنوی خود شد.
بیوک صباغ متولد 1315 تبریز بود. فوتبال خود را از دوره نوجوانی آغاز کرد و به مدت 10 سال بازیکن و کاپیتان تیم تبریز در مسابقات قهرمانی کشور بود که حاصل آن یک قهرمانی، 4 مقام دومی و 5 مقام سوم بود.
صباغ در سال 1342 به تیم ملی دعوت شد و در سفر تیم ملی ایران به کشور روسیه و بازی با چند باشگاه مطرح این کشور به عنوان مدافع در ترکیب تیم ملی ایران قرار داشت.

وی از بدو تاسیس باشگاه تراکتور در کنار این تیم بود و 3 سال مربی و بازیکن تیم تراکتور بود و موفق به کسب 3 قهرمانی متوالی با تراکتور در تبریز شده و جام نقره‌ای شکل بزرگی به نام جام ژول ریمه (اقتباس از جام که بعد از 3 بار قهرمانی بزریل در جام جهانی به این کشور داده شد) به باشگاه تراکتور اهدا شد که این جام در ویترین افتخارات باشگاه تراکتور همچنان است.
صباغ در 5 دوره لیگ قدسی که برگزار شد، سرمربی تیم منتخب آذربایجان‌شرقی بود؛ این تیم در سال 1365 به دیدار فینال کشور راه یافته و در نهایت با شکست برابر اصفهان به مقام نایب قهرمانی دست یافت. کار بزرگ صباغ حذف تیم تهران الف که به نوعی تیم ملی ایران بود، می‌توان در این مسابقات اشاره کرد.

وی در دهه 70 هدایت تیم ماشین‌سازی و شهرداری را برعهده داشت و در این 2 تیم نیز به موفقیت‌های قابل ذکری دست یافت.
بیوک صباغ در دهه 50 هم سرمربی تیم منتخب جوانان تبریز را برعهده داشت که حاصل آن یک نایب قهرمانی و یک عنوان سومی در کشور بود.
وی به عنوان مربی مدرس در دانشگاه تبریز هم فعالیت داشت و هدایت تیم فوتبال دانشگاه تبریز هم با مرحوم بیوک صباغ بود.
صباغ هم در دوران بازیکنی و هم در دوره مدیریت به افتخاراتی دست یافت که کسب این عناوین برای فوتبالیست‌های امروز فوتبال تبریز تقریبا غیرممکن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.