“عصرآزادی” از مراسم معارفه شهردار جدید تبریز گزارش می دهد؛ تبریز بر روی پله پنجاه و هفتم ایستاد

✔️اعتراض رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز هنگام پخش کلیپ ویدئوی تشریح عملکرد شهردار سابق: این چه کلیپی است پخش می کنید؟ اکنون زمان تبلیغات نیست!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

پس از کش و قوس های فراوان پیرامون امضا یا عدم امضای حکم پنجاه و هفتمین شهردار تبریز از سوی وزارت کشور و لابی گری های مختلف، بالاخره حکم عباس رنجبر تایید شد و آیین معارفه وی در سالن پتروشیمی تبریز برگزار گردید.

در این مراسم مسئولان کشوری و استانی، نمایندگان مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، مدیران شهری، اعضای شورای شهر و جمعی از شهروندان تبریزی حضور داشتند.

عباس رنجبر ۵۲ ساله و مهندس عمران که کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی کسب کرده است روز ۸ شهریور ماه با کسب ۷ رای از اعضای شورای ششم شهر تبریز به عنوان شهردار این شهر انتخاب گردید.

او پیش از این شهردار مناطق ۲ و ۵ تبریز، رئیس حراست شهرداری، مسئول بازسازی عتبات عالیات بود و فرماندار مرند، مدیرعامل منطقه آزاد ارس و رئیس کانون کارشناسان دادگستری آذربایجان شرقی از دیگر سوابق اجرایی رنجبر به شمار می‌آید.

از نکات جالب توجه این مراسم می توان به اعتراض رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تبریز اشاره نمود که برای لحظاتی کوتاه، توجه حاضرین را به خود جلب کرد!

فریدون بابایی اقدم در جریان مراسم معارفه شهردار جدید تبریز، به پخش کلیپ ویدئویی از فعالیت های شهردار سابق تبریز انتقاد کرد و با صدای بلند گفت: این چه کلیپی است پخش می کنید؟ اکنون زمان تبلیغات نیست!

▪️شایسته‌ گزینی و جوانگرایی در برنامه کاری شهردار تبریز باشد

رئیس شورای شهر تبریز در این مراسم گفت: تاریخچه تبریز از نظر فرهنگی و اجتماعی تاریخچه بشریت است و بر این اساس خدمت در این شهر افتخار و سعادت و توفیقی برای هر فرد است.

وی افزود: در برخی مسائل کوتاهی‌هایی داشتیم اما این موارد هیچ‌گاه به عظمت این شهر لطمه نزده است لذا شهردار جدید تبریز فردی انقلابی، پاکدست و مدیر جهادی است که عمرش را در این شهر گذرانده است.

برگی با تبریک به شهردار منتخب تبریز اضافه کرد: ایشان اعتماد شورا را جلب کردند و تلاش داریم برای اعتلای شهر تبریز هر آنچه از دستمان بربیاید انجام بدهیم لذا ما آقای رنجبر را در خدمت صادقانه بدون شعار شناختیم و همچنان همین کار را از ایشان می‌خواهیم.

وی با بیان اینکه هر ۱۳ عضو شورا در هر زمان و مکان برای رفع مشکلات در خدمت و در کنار شهردار تبریز است گفت: شورای فعلی، شورایی انقلابی است که مادر شهید، برادر شهید و رزمنده دارد.

رئیس شورای شهر تبریز تمرکز، ساماندهی، اصلاح مدیریت در مورد منابع انسانی و اتمام پروژه‌های ناقص را از خواسته‌های شورا و شهروندان از شهردار منتخب دانست و افزود: شهروندان از عدم تکمیل پروژه‌های ناقص ناراضی هستند و انتظار داریم تا این پروژه‌ها به‌ صورت علمی، دقیق و با کیفیت بالا تکمیل گردد.

وی یادآور شد: عدالت‌ محوری در تمام مسائل، مخصوصاً در بافت حاشیه‌ شهر مهم است زیرا دو نوع حاشیه‌نشینی یکی در شهر و دیگری در شهرداری داریم که نیروهای خدوم و زحمتکش شهرداری در حاشیه مانده‌اند و در کنار این موارد، همت ویژه برای مبارزه با فساد است که شاید درصد خیلی پایینی آلودگی در این سیستم شهرداری وجود دارد.

برگی با بیان اینکه شهرداری پیشانی نظام است گفت: انتظار داریم که شایسته‌ گزینی و جوانگرایی در برنامه کاری شهردار تبریز باشد و در کنار آن، تعامل با سایر دستگاه‌ها و احیای ظرفیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، هنری، صنعت و … تبریز که در سطح جهانی شهرت دارد، عملی شود.

▪️شهرداری ها پیشانی مواجهه مردم با حاکمیت کشور است

عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرداری ها یکی از بخش‌هایی هستند که رضایت مردمی را جلب می‌کنند گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مراجعات ما از منظر نمایندگی مردم تبریز در حوزه شهری است که علت آن نیز این است که پیشانی مواجهه مردم با حاکمیت و حوزه پیشبرد مسائل آنها، شهرداری و مسائل شهری است.

روح الله متفکر آزاد افزود: مردم در حوزه شهرداری نگاه عمومی ندارند بلکه نگاه آنها حاکمیتی است در حالی‌که شهرداری بخش عمومی است.

وی ادامه داد: نباید مسئولیت‌های بزرگ، مسئولان را از توجه به مسائل کوچک شهری بازدارد لذا با چند حوزه مواجه هستیم، یکی حوزه رضایتمندی مردم است که باید اعصاب و روان مردم آرام و راحت باشد و در این راستا یکی از بخش‌هایی که رضایت مردمی را جلب می‌کند، مجموعه شهرداری است.

متفکرآزاد با اشاره به سنگینی ترافیک به عنوان یکی از مهم‌ترین معضلات امروز شهرهای ایران گفت: مردم روزانه با تردد در شهر با ترافیک سنگینی روبه‌رو می‌شوند که باعث آزار روحی آنها شده است که در این خصوص باید تدابیر اصولی و منطقی اندیشیده شود.

وی یکی از دلایل اصلی ترافیک در معابر اصلی تبریز را پارکینگ‌ مجتمع‌های پزشکی دانست و افزود: در این خصوص معلوم نیست مقصر این کوتاهی‌ها و نابه‌سامانی ها در نبود پارکینگ این مجتمع‌ها چه کسانی هستند و باید در چنین مواردی از مسائل مردم گره‌گشایی شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس اضافه کرد: به هیچ عنوان نباید شهر فروشی انجام گیرد لذا باید تدابیر قانونی اتخاذ شود تا با کسب درآمدهای پایدار شهری، شهرداری‌ها تأمین شوند تا نیازی به شهرفروشی برای اداره شهر نباشد.

متفکرآزاد تاکید کرد: برای تامین آسایش و راحتی مردم باید همگی باهم همت کنیم و در این راه اصولی قدم برداریم چراکه شهر پیشرو در توسعه، با برج‌های آن شناخته نمی‌شود، بلکه با آسایش و راحتی مردم تعیین می‌شود.

▪️تبریز باید به‌ عنوان شهری اسلامی در جهان مطرح گردد

پنجاه و هفتمین شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه مسئولیت ما در قبال شهروندان، ارزش‌آفرینی برای آنهاست تا زندگی آرامی را تجربه کنند گفت: خدا را شاکرم که دوباره توفیق خدمتگذاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و برای مردم شریف تبریز را نصیب بنده کرد.

عباس رنجبر ادامه داد: نظام ما بر پایه دین مبین اسلام و مکتب تشیع شکل گرفته و با نثار خون پاک هزاران شهید در این جامعه شکل گرفته و ما نیز در آن عرصه می‌خواهیم خدمت کنیم.

وی با بیان اینکه تبریز به عنوان یک کهن‌ شهر ام‌القرای همه ما بوده و دلبستگی ویژه‌ای به این شهر داریم افزود: در کنار این موضوع، تبریز باید به عنوان شهری اسلامی مطرح شود زیرا در مؤلفه‌های شهر اسلامی می‌توان به سه مولفه اشاره کرد که یکی بحث انسان و دیگری رفتار است که وجه عملی شهر را توصیف می‌کند و سومین مولفه، کالبد شهر است که به وصف وجه عینی و فضای شهر می‌پردازد.

رنجبر اضافه کرد: وظیفه ما این است که در هر سه بُعد، زمینه‌های رشد و تعالی انسان را کامل کرده و در این راستا خود و همکارانم که قطعاً انتظار دارم بیش از پیش کمک کنند موظف هستیم که در تعالی سازمان قدم برداریم.

وی، حفظ و توسعه سرمایه‌های انسانی را یکی از ویژگی‌های مهم سازمانی دانست و افزود: باید در جهت ارزیابی علمی و عملی کارکنان پیش رویم و با این وظایف، مدیون مردم و شهدا هستیم و باید در راستای ارتقای کیفی خدمات به شهروندان قدم برداریم.

رنجبر یادآور شد: لازم است شفافیت را سرلوحه کارها قرار دهیم زیرا مسئولیت ما در قبال شهروندان، ارزش‌آفرینی برای آنها است تا زندگی آرامی را تجربه کنند لذا حفظ سرمایه‌های شهر نیز از جمله وظایف ماست و در کنار آن، ما باید نهادینه کردن عدالت اجتماعی و ترویج زندگی اسلامی را سرلوحه امور خود قرار دهیم.

▪️مزیت‌های شهر تبریز باید شناسایی و به همگان معرفی شود

استاندار آذربایجان‌ شرقی هم‌ در این مراسم گفت: برنامه‌ ریزی برای تغییر، جزو آموزه‌های دینی ما است و باید در روش‌ها و رویکردها تجدیدنظر کنیم.

محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: دوره قبلی مدیریت شهری دوره‌ای سخت، سالم و با کارنامه‌ خوب به پایان رسید لذا تبریز سر ایران است و آذربایجان در هر عرصه جریان‌ساز است.

وی با ذکر این نکته که تبریز صاحب مکاتب خاصی بوده و نخبه‌هایی برای این کشور پرورش داده است افزود: انقلاب مشروطیت از آذربایجان شروع شده و نخستین شهید مدافع حرم نیز از این استان بوده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی خطاب به شهردار جدید تبریز گفت: ابتدا از آقای مهندس رنجبر می خواهم که برای تغییر برنامه‌ریزی داشته باشد، البته تغییر نه به این معنی که امور قبلی را نادیده بگیرد منظور از تغییر، تغییر افراد نیست اما گاهی آن هم لازم است لذا برنامه‌ریزی برای تغییر، جزو آموزه‌های دینی ما بوده و باید در روش‌ها و رویکردها تجدیدنظر نماییم.

پورمحمدی یادآور شد: دنیا به سمت تکنولوژی‌ های جدید می‌رود به عنوان مثال به جای بی.آر.تی، از سامانه پی.آر.تی یعنی خودروهای برقی کوچک استفاده می‌کنند که مونواکسید کربن تولید نمی‌کند.

وی عنوان کرد: باید مزیت شهر تبریز را شناسایی کنیم تا ببینیم مزیت این شهر چیست لذا باید مزیت‌هایش را شناسایی و معرفی کنیم به طوری که یک عینالی داریم که در شبانه‌روز سه رنگ متفاوت دارد و آن را نیز تبدیل به پارک کرده ایم در حالی که تبریز مزیت کریدوری دارد و بازار ۳۵۰ میلیون نفری شرق آسیا در دست ماست.

استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: درخواست من از شهردار جدید تبریز این است که امروز شهر هوشمند نیازمند زیرساخت‌های سبز است، اگر به دنبال عدم شکل‌گیری حاشیه‌نشینی و بروز مشکلات زیست‌محیطی هستیم لازم است که دیدگاه منطقه‌ای داشته باشیم لذا باید به روستاهای اطراف شهر و شهرهای حومه خدمات بیشتری دهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.